/  / Hyundai i30: jestem Europejczykiem

TEST | Hyundai i30: jestem Europejczykiem

Hyundai i30 - 2015
© IBRM Samar
Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015Hyundai i30 - 2015

O autach koreańskich przyjęło się pisać w kontekście ich niskiej, w porównaniu z europejskimi modelami, ceny, wybaczając im niedociągnięcia w jakości wykonania, ergonomii, czy prowadzeniu. Dziś „koreańczyki” nie są tak tanie, czy zatem nadal stanowią konkurencję dla pojazdów ze Starego Kontynentu? Aby się o tym przekonać przetestowaliśmy kompaktowe kombi – Hyundaia i30 Wagon.

Kia Sportage, Hyundai Tucson, Kia Optima, Ssangyong Tivoli – to tylko niektóre przykłady świadczące, jak bardzo w ostatnich latach zmieniła się koreańska motoryzacja. W jednym rzędzie z powyższymi wymienić można bohatera naszego testu, czyli Hyundaia i30 Wagon. O ile jego bezpośredni poprzednik dla wielu wyglądał jeszcze jak samochód zaprojektowany w Azji, to najnowsze wcielenie i30 mogłoby równie dobrze wyjeżdżać z fabryki Forda czy Seata. Masywna sylwetka, zdobiona licznymi przetłoczeniami i ciekawymi krzywiznami linii: okien, lamp, czy dachu, zaprojektowana została pod kierownictwem Thomasa Bürkle, pracującego wcześniej dla takich firm jak m.in. Mercedes, Volkswagen, czy BMW. Co ciekawe, pełnił on swoją funkcję w Hyundaiu już przed premierą pierwszej generacji i30.

Nadwozie i30 pasuje wymiarami idealnie do segmentu C. Długość wynosząca 4485 mm jest co prawda o kilkanaście centymetrów mniejsza niż w Focusie, czy Aurisie, jednak w obu tych autach znajdziemy krótszy, niż w kompaktowym Hyundaiu rozstaw osi. Jedynie Octavia, ciążąca w stronę segmentu D, dysponuje większą wartością tego parametru, tyle że w tym przypadku różnica długości wynosi niemal 20 cm. Wysokość porównywanych aut jest niemal identyczna. Jeśli zaś chodzi o szerokość Hyundai plasuje się w dolnej części zestawienia, wyprzedzając jedynie Aurisa, ustępując wyraźnie Focusowi i Octavii.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Hyundai i30 Wagon
Ford Focus 2015 Kombi
Skoda Octavia III 2016 Kombi
Toyota Auris Touring Sports
Wersja   Classic Plus Trend Active Active
Cena bazowa wersji [PLN] 67 900 66 940 65 050 67 900
Długość [mm] 4485 4560 4659 4595
Szerokość [mm] 1780 1823 1814 1760
Wysokość [mm] 1470 1492 1465 1475
Rozstaw osi [mm] 2650 2648 2686 2600
Bagażnik min/max [litry] 528/1642 490/1516 610/1740 600/1658
Masa własna/DMC [kg] 1203/1820 1241/1900 1247/1817 1150/1735
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 195/65 R15 205/55 R16 195/65 R15 195/65 R15
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

W sumie, nadwozie i30 prezentuje się tak, jak można by sądzić po opisujących jego wymiary liczbach. Stosunkowo krótkie zwisy i duży rozstaw osi, w połączeniu z muskularną stylistyką powodują, że pojazd sprawia wrażenie solidnego, z drugiej jednak strony nieociężałego. Duży „grill” na przodzie oraz charakterystyczne „spojrzenie” reflektorów, podobne do tego w ix20 oraz i40, także wyglądają oryginalnie i stanowią mocną stronę stylistyki nadwozia i30. Podobnie zresztą jak diodowe światła do jazdy dziennej w kształcie bumerangów,  ciągnące się wzdłuż dolnej krawędzi umieszczonych w przednim spojlerze lamp. Lampy te pełnią rolę świateł przeciwmgielnych ale także realizują funkcję statycznego doświetlania zakrętów – oba te elementy znajdziemy w wyposażeniu seryjnym wszystkich „trzydziestek”. Chociaż zza kloszów świateł przeciwmgielnych spoziera groźnie źrenica soczewki, to w wersji Classic Plus mrok rozjaśniają żarówki halogenowe. Ksenony zarezerwowane są dla wersji wyposażenia Premium, podobnie zresztą jak tylne lampy w technologii LED.

Jeśli czegoś brakowało w wyglądzie testowanego Hyundaia, to ładnych felg. Standardowo pojazd wyposażony jest w 15- calowe felgi stalowe, ozdobione kołpakami, co zdecydowanie nie dodaje mu uroku, ale też specjalnie nie szpeci. „Alusy” stanowią wyposażenie seryjne jedynie dwóch najbogatszych wersji, wiadomo jednak, iż ten element wybrać można z dowolnego źródła, nie zdając się na łaskę lub niełaskę Hyundaia. Jeśli zaś chodzi o kolor, testowany pojazd pomalowany był metalicznym lakierem w kolorze „orange caramel”, charakterystycznym i rzadko spotykanym na polskich drogach. Jeśli zapragniemy się wyróżnić w ten sposób przyjdzie nam dopłacić 1900 złotych do ceny auta.


Drzwi wejściowe otwieramy przyjemną w dotyku, masywną klamką. Bezpowrotnie, wydaje się, minęły czasy gdy ten element wyposażenia samochodu mógł łamać paznokcie albo nadwyrężać kciuki. Pierwszy rzut oka na wnętrze zachęca do zajęcia miejsca w kabinie. Deska rozdzielcza podzielona została wyraźnie na dwie części: kierowcy i pasażera. Oddziela je masywna konsola centralna, wyposażona klasycznie: w zestaw audio z systemem bluetooth oraz duże przyciski i pokrętło sterowania klimatyzacją. Pod nimi umieszczono z kolei dwa gniazdka 12V oraz po jednym USB i AUX. Przed kierowcą znajdują się dwa okrągłe zegary: prędkościomierza i obrotomierza, okalane srebrnymi obwódkami o nieregularnych kształtach. Jeśli już jesteśmy przy srebrze - we wnętrzu jest go mnóstwo: zdobi konsolę, drzwi, kierownicę i wspomniane już zegary. Wszystkie srebrne wstawki wykonano z plastiku. Nie jest to wada, podobne rozwiązanie stosuje wielu producentów w różnych klasach, a czy komuś się to podoba, czy nie pozostaje kwestią gustu.

Ogólne wrażenie jakie robią materiały użyte do wykończenia Hyundaia jest dobre, podobnie jak ich spasowanie. W czasie jazdy prawie nic nie skrzypi i nie trzeszczy. Prawie, bo w testowanym egzemplarzu do uszu podróżnych dobiegał z okolic lewych, tylnych drzwi dźwięk, słyszalny zwłaszcza przy jeździe z wyłączonym systemem audio, bądź przy słuchaniu muzyki z dużą ilością basów. W pozostałych wypadkach radio z powodzeniem go zagłuszało.


Testowanemu Hyundaiowi dobrze zrobiła dwukolorowa tapicerka. Połączenie beżu i czerni wygląda elegancko i pasuje do stylistyki wnętrza. Pozycja za kierownicą jest bardzo komfortowa. Fotel kierowcy posiada bardzo szeroki zakres regulacji. Docenią go osoby lubiące opuścić siedzisko aż „do ziemi”. To czego nieco brakuje i30 w tej wersji, to skórzane obszycie kierownicy i podłokietnik centralny. Brak tych elementów nie zmienia jednak faktu, że Hyundaiem podróżuje się bardzo komfortowo. Dotyczy to także zawieszenia. Jego zestrojenie określić można jako neutralne. W zakręty auto wchodzi pewnie, nie wychyla się, a na nierównościach nie wpada w kołysanie. Równie stabilnie zachowuje się przy prędkościach autostradowych. Dopiero silny, boczny wiatr przypomina nam, że jedziemy samochodem typu kombi, a więc o zwiększonej powierzchni bocznej. Da się go odczuć, jednak samochód pozostaje stabilny. Większy niż u konkurencji rozstaw osi pozytywnie odczują pasażerowie tylnej kanapy. Mimo niewielkiej, nawet jak na klasę C, długości Hyundaia, miejsca na nogi jest dość dużo. Natomiast jeśli chodzi o przestrzeń nad głową,  być może osoby o wzroście powyżej 200 cm mogłyby narzekać, poniżej tej wartości nie powinno jej zabraknąć nikomu. Bagażnik w podstawowej konfiguracji pomieści 528 litrów. Byłby to bardzo dobry wynik, gdyby nie to, że są lepsi. Skoda i Toyota dysponują ponad 600-litrowymi kuframi. Z drugiej jednak strony Focus pomieści „tylko” 490 litrów bagażu. W Hyundaiu użyć możemy zaczepianej w prosty sposób siatki-uchwyty do jej montażu znajdują się w suficie i w podłodze- służącej do odgrodzenia przedziału pasażerskiego od osobowego.

Zamontowana w testowanym i30 jednostka napędowa nie czyni z niego demona prędkości. Wolnossący silnik o pojemności 1.4 litra wymaga wkręcania na obroty o wartościach między 3, a 4 tysiące. Okupione zostaje to jednak docierającym do wnętrza hałasem. W mieście ograniczona dynamika nie stanowi większego problemu, przeszkadzać zaczyna za miastem, przy wyprzedzaniu. Aby znaleźć się przed tirem jadącym z prędkością 80km/h potrzebujemy sporo czasu i wolnej przestrzeni do wykonania manewru. Lepiej wygląda jazda po autostradzie. Maksymalnie Hyundaiem pojechać można nieco ponad 180 km/h, a więc jazda z prędkościami przepisowymi oraz lekko większymi od nich, nie jest żadnym wyzwaniem. Mocną stroną i30 jest skrzynia biegów. Poszczególne przełożenia wskakują na swoje miejsca lekko i wydają się dość „krótkie” co w wydatny sposób pomaga małemu silnikowi.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Hyundai i30 Wagon
Ford Focus Kombi
Skoda Octavia Kombi
Toyota Auris Touring Sports
Wersja   Classic Plus Trend Active Active
Cena bazowa wersji [PLN] 67 900 66 940 65 050 67 900
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, R4 16V, zmienne fazy rozrządu, wtrysk wielopunktowy Benzynowy turbo, R4 16V, zmienne fazy rozrządu, wtrysk bezpośredni Benzynowy turbo, R4 16V, wtrysk bezpośredni Benzynowy, R4 16V, zmienne fazy rozrządu, wtrysk wielopunktowy
Pojemność silnika [cm3] 1396 998 1197 1329
Moc [KM/obr./min] 100/6000 125/6000 86/4300 99/6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 134/3500 170/1400-4500 160/1400-3500 128/3800
Skrzynia biegów Manualna - 6 biegów Manualna - 6 biegów Manualna - 5 biegów Manualna - 6 biegów
Napęd przód przód przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 181 193 178 175
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 13,0 11,5 12,2 12,6
Spalanie miasto [l/100km] 7,1 6,4 6,1 6,8
Spalanie trasa [l/100km] 4,7 4,4 4,2 4,8
Spalanie średnie [l/100km] 5,6 5,1 4,9 5,5

Użytkownikom i30 może przeszkadzać hałas. Do słabo wyciszonego wnętrza przedostaje się dźwięk jednostki oraz szum opon i opływającego karoserię powietrza. Przy dłuższej podróży autostradą wrażenia słuchowe stają się dość męczące. Wartości zużycia paliwa podawane przez producenta nie są trudne do osiągnięcia. Jak zwykle jest tylko jeden warunek: nie wolno zbytnio się „śpieszyć”. Jeśli jadąc autostradą będziemy trzymać pedał gazu wciśnięty niemal do oporu, spalanie w trasie wyniesie około 7-8 litrów więcej niż podaje producent. Podobnie lekkomyślne skakanie po pasach jezdni w mieście, połączone z ciągłym przyspieszaniem i hamowaniem odbije się znacząco na zużyciu paliwa. Są to jednak fakty powszechnie znane i nikogo nie powinny dziwić.

Hyundai i30 to samochód dobry. Zapewnia komfort, jest bezpieczny co potwierdzają testy zderzeniowe EuroNCAP, w których otrzymał maksymalne noty, może się podobać i dobrze się prowadzi. Jego największą wadą wydaje się słabe wyciszenie kabiny. Czy zatem jest godnym rywalem dla cieszących się uznaniem kompaktowych modeli marek europejskich? Z pewnością tak. Pomimo, że między autami koreańskimi i europejskimi nie ma już takich różnic cenowych jak jeszcze kilka lat temu, to postęp technologiczny jaki się w nich dokonuje, w pełni uzasadnia takie zrównanie. Czy zresztą wypada nazywać „koreańczykiem” samochód zaprojektowany przez Niemca i produkowany w Czechach?
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane