/  / Hyundai i20 – mały kompakt

TEST | Hyundai i20 – mały kompakt

Hyundai i20 Coupe 2015
© IBRM Samar
Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015Hyundai i20 Coupe 2015

Auta segmentu B nazywane są „miejskimi”, bywają jednak równie pojemne, co samo pojęcie, oferując znacznie więcej, niż tylko możliwość jazdy po zatłoczonych ulicach.

To właśnie przypadek Hyundaia i20. Choć pozycjonowany jest tuż nad maluchem i10 trudno nazwać go małym. Przede wszystkim dlatego, że mierzy ponad 4 metry długości. Nie jest to zresztą żadnym ewenementem w tym segmencie.  Mniej więcej tyle na długość  ma większość należących doń aut. Czy zatem nazywanie ich pojazdami miejskimi jest właściwe? Otóż na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. Pozycjonowanie samochodów w odpowiednich segmentach to dzisiaj zadanie polegające nie tylko na porównaniu ich wymiarów. Konieczne jest także uwzględnienie palety modelowej producenta, czy ceny modelu. Poza tym auta nie różniące się wymiarami zewnętrznymi mogą oferować wnętrza o kompletnie innej przestrzeni.

Hyundai i20 należy do tych przedstawicieli segmentu, którym bliżej jest do uniwersalnego kompaktu, niż miejskiego malucha. Wymiary zewnętrzne auta są co prawda mniejsze niż o numer większego i30, ale nie jest z pewnością autem małym. Nadwozie Hyundaia i20 nie prezentuje żadnych przełomowych, przykuwających uwagę elementów, jest za to proporcjonalne i harmonijne. Przednie soczewkowe światła mijania ozdobione są przez rząd ledowych kropek- świateł do jazdy dziennej. Lampy tylne umieszczono tuż pod szybą. Są szerokie i z klapy bagażnika zawijają się aż na nadkole. Światła przeciwmgielne przednie i tylne wyglądają podobnie, i w obu przypadkach umieszczono je  w spojlerach. Przednie wyposażone są dodatkowo w funkcję „corner” oświetlającą przestrzeń z prawej lub lewej strony auta, w zależności od tego w którą stronę kręcimy kierownicą. Pas przedni zdobi tradycyjny grill Hyundaia. Przyglądając się dokładniej dostrzec można ponadto przetłoczenia na drzwiach i nadkolach.

Samochód jest dość niski. W połączeniu ze znaczą długością oraz pokaźną jak na segment B szerokością nadwozie robi wrażenie dynamicznego. Zwłaszcza w testowanej, trzydrzwiowej wersji, którą nazwano „Coupe”. Drzwi, mające służyć do wchodzenia zarówno do pierwszego, jak i drugiego rzędu siedzeń są bardzo długie. Linia okna wznosi się w kierunku tyłu auta. Okienko w drugim rzędzie jest z kolei niewielkie i przypomina kształtem trapez. W przypadku słupka C wykorzystano zabieg znany choćby z najnowszej generacji Opla Astry i Adama, czy Lexusa RX – optyczne „odcięcie” go od reszty nadwozia za pomocą czarnej linii.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Hyundai i20
Opel Corsa
Volkswagen Polo
Wersja   Comfort Color Edition Comfortline
Cena bazowa wersji [PLN] 64 100 65 150 64 390
Długość [mm] 4 045 4 021 3 972
Szerokość [mm] 1 730 1 736 1 682
Wysokość [mm] 1 449 1 479 1 462
Rozstaw osi [mm] 2 570 2 510 2 470
Bagażnik min/max [litry] 336/1 011 265/1 090 280/952
Masa własna/DMC [kg] 1 165/1 680 1 199/1 665 1 152/1 650
Rozmiar kół/opon 195/55 R16 195/55 R16 185/60 R15
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/bębnowe tarczowe wentylowane/bębnowe

Po zajęciu miejsca za kierownicą, pierwszą rzeczą, na którą zwracamy uwagę  jest przestrzeń. Trudno uwierzyć, że siedzimy w samochodzie zaliczanym do segmentu B. Miejsca nie brakuje nad głową, na wysokości bioder i ramion, ani na nogi. Przed ruszeniem, pomocną dłoń wyciąga do pasażerów pierwszego rzędu uchwyt ułatwiający im dosięgnięcie pasów bezpieczeństwa. Jak na ten segment, dobre wrażenie robią też materiały użyte do wykończenia wnętrza. Część z nich jest wystarczająco miękka, a te twardsze prezentują przyjemną w dotyku fakturę. Oczywiście w drugim rzędzie nie jest już tak przestronnie, a widoczność pogarszają małe szybki. Bagażnik o pojemności 336 litrów ma regularne kształty, pod podłogą ukryto schowek oraz przestrzeń na koło zapasowe.



Testowany przez nas egzemplarz wyposażony był w skromny silnik diesla, o pojemności 1.1l i mocy 75 KM. Trudno było się po nim spodziewać, aby mógł zapewniać nie najmniejszemu i20 przyzwoite osiągi. Wątpliwości te potwierdzało spojrzenie w kartę danych technicznych. Według nich, na rozpędzenie do setki Hyundai potrzebował aż 16 sekund. To o niemal 3 sekundy wolniej niż VW Up! z silnikiem benzynowym o identycznej mocy. Okazało się jednak, że to, co źle wygląda na papierze, w rzeczywistości nie jest takie straszne. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest od 1750 obr/min. Dzięki temu przyspieszenie może nie wciska w fotel, ale dostępne jest za każdym razem gdy ruszamy ze świateł, bądź włączamy się do ruchu, bez konieczności wkręcania obrotomierza na czerwone pole. Niestety, należy dość intensywne „wachlować” lewarkiem skrzyni biegów. Jego drogi prowadzenia są precyzyjne i poszczególne przełożenia wskakują na swoje miejsce bezproblemowo.  Przy umiarkowanie spokojnej jeździe miejskiej, średnie spalanie utrzymać można na poziomie 6 l/100km.

Nasze i20 wyposażone było dość bogato. W wyposażeniu znalazły się m.in. się wielofunkcyjna, skórzana, podgrzewana kierownica, podgrzewane fotele, tempomat, radio ze złączem bluetooth oraz elektrycznie sterowane lusterka oraz klimatyzacja. Nie są to może elementy, których obecność kogokolwiek szokuje, jednak pomagają komfortowo podróżować autem nie tylko na krótkich dystansach. Skoro już mowa o komforcie to wspomnieć należy także o zawieszeniu. Zestrojono je dość miękko, ale jest na tyle sprężyste aby można było sprawnie zmieniać kierunek jazdy. W zakrętach pojazd nie przechyla się na boki, nie jest też podsterowny.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Hyundai i20  
Opel Corsa
Volkswagen Polo
Wersja   Comfort Color Edition Comfortline
Cena bazowa wersji [PLN] 64 100   65 150 PLN 64 390 PLN
Budowa silnika/paliwo Turbodiesel Common Rail, R3 12V Turbodiesel Common Rail, R4 16V Turbodiesel Common Rail, R3 12V
Pojemność silnika [cm3] 1120 1248 1422
Moc [KM/obr./min] 75/4000 75/3750 75/3000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 180/1750-2500 190/1500-2500 210/1500-2000
Skrzynia biegów 5-stopniowa skrzynia manualna 5-stopniowa skrzynia manualna 5-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przedni przedni przedni
Prędkość maksymalna [km/h] 161 182 173
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 15,7 14,8 12,9
Spalanie miasto [l/100km] 4,9 4,6 4,4
Spalanie trasa [l/100km] 3,4 3,3 3,2
Spalanie średnie [l/100km] 4,0 3,8 3,6

Trzydrzwiowy Hyundai i20, choć nazywa się „Coupe” to ze sportem nie ma nic wspólnego. Dynamiczna stylistyka nadwozia może się podobać, jednak sam wygląd nie czyni samochodu sportowego. Dlatego poszukujący wrażeń miłośnicy hot-hatchów nie mają w tym wypadku czego szukać. Jeśli jednak potrzebujecie uniwersalnego, komfortowego auta w przystępnej cenie, to i20 jest jak najbardziej godne polecenia. W niczym nie ustępuje niemieckiej konkurencji, a w niektórych aspektach nawet ją przewyższa.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane