/  / Hyundai Grand Santa Fe - SUV czy autobus? Tak czy inaczej, Grand

TEST | Hyundai Grand Santa Fe - SUV czy autobus? Tak czy inaczej, Grand

Hyundai Santa Fe 2015
© IBRM Samar
Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015Hyundai Santa Fe 2015

Prawie pięć metrów długości, niemal metr siedemdziesiąt wysokości, czyli... średniej wielkości crossover. Oczywiście w realiach północnoamerykańskich. W Europie takie wymiary usprawiedliwiają umieszczenie przy nazwie modelu dopisku „Grand”, czyli „Wielki”.

Co ma wspólnego stolica stanu Nowy Meksyk z Koreą Południową? Odpowiedź brzmi: Hyundaia Santa Fe! To właśnie nazwę po tym amerykańskim mieście otrzymał największy SUV koreańskiej marki. Pierwsza generacja modelu zadebiutowała w roku 2000. Choć jego sylwetka nie wzbudziła wielkiego entuzjazmu ekspertów, to docenili go klienci. Dość szybko, bo już po sześciu latach na drogi wyjechała druga generacja auta. Jej wygląd dojrzał i auto przestało przypominać wizję przyszłości z magazynu dla nastolatków. Z drugiej jednak strony stylistyka modelu stała się dość pospolita i mimo że jego wymiary znacząco się zwiększyły, to wtapiał się w otoczenie niemal niezauważalnie. Przełom nastąpił w roku 2012, kiedy to zadebiutowała trzecia generacja Santa Fe. Podobnie jak inne modele koncernu, otrzymał nowoczesne, rzucające się w oczy i mogące się podobać nadwozie. Raz jeszcze auto urosło. Choć może lepiej w tym wypadku użyć liczby mnogiej i powiedzieć „auta”, a to dlatego, że produkowana do dzisiaj trzecia generacja występuje w dwóch postaciach: z krótszym i dłuższym rozstawem osi.


Krótsza wersja Santa Fe mierzy 4690 mm długości, 1880 mm szerokości i 1680 mm wysokości. Wersja Grand oferuje klientom jeszcze więcej: jest o 250mm dłuższa oraz o 5mm wyższa i szersza. Takie gabaryty stawiają ją obok innych kolosów segmentu jak Audi Q7, BMW X5, czy Volvo XC90. Dodajmy, iż do rozmiarów auta dopasowana jest stylistyka. Potężny grill i wysoko prowadzona linia maski oraz masywne....wszystko. Słupki, klamki i lusterka doskonale komponują się z wyglądem niemal pięciometrowego suva, bądź jak kto woli, crossovera.

W porównaniu z krótszym Santa Fe, wersja Grand zdaje się wypadać najmniej korzystnie, gdy spojrzymy na tyły obu aut. Większe Santa Fe ma przedłużony rozstaw osi i dłuższy tylny zwis. Przez ten zabieg nie wygląda z profilu tak dynamicznie jak jego mniejszy brat ale proporcjom sylwetki nie można niczego zarzucić. Nieco gorsze wrażenie robi inny element, który zmienił się wraz ze zwiększaniem długości auta – tylne lampy. Zamiast wąskich, długich ciekawych stylistycznie kloszów wyposażono go w trapezoidalne, przypominające takie ikony koreańskiej motoryzacji jak Daewoo Chairman, czy SsangYong Rodius. Oba auta różnią się także detalami stylistyki przodów - nieco inaczej zaprojektowano linie zderzaków, atrapy chłodnicy i lamp przeciwmgielnych. Choć wygląd pojazdu każdy oceni sam, stwierdzić należy, iż największy Hyundai może się podobać.


We wnętrzu znajdziemy nawiązania stylistyczne do pozostałych modeli marki. Jest zatem masywna konsola centralna z dużym, kolorowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym, po bokach którego znajdują się znacznych rozmiarów kratki nawiewu, a poniżej przyciski sterowania radiem. Na samym dole konsoli w oczy rzuca się pokrętło systemu klimatyzacji. Na tunelu centralnym znajdziemy tradycyjnie lewarek zmiany biegów obsługujący sześciostopniowy automat, a ponadto uchwyty na kubki oraz dwa gniazdka 12V i po jednym USB oraz AUX. Oprócz powyższych, znajdziemy tam również przyciski ogrzewania i wentylacji przednich foteli, hamulca ręcznego, funkcji automatycznego parkowania i czujników parkowania. Pokaźnych rozmiarów skórzana kierownica wielofunkcyjna wyposażona w podgrzewanie, zawiera przyciski sterowania systemem audio, telefonem komórkowym, wyświetlaczem wielofunkcyjnym, tempomatem i trybami pracy układy kierowniczego. Skóra jaką ją obszyto jest w dotyku śliska i nie każdemu przypadnie do gustu, choć wyprofilowane koło kierownicy pewnie leży w dłoniach.

Zegary z niebieskim podświetleniem umieszczono w tubach. Zabieg znany z innych modeli Hyundaia sprawdził się dobrze także w Santa Fe. Jakość wykonania kabiny, mimo iż nie przywodzi na myśl samochodów klasy premium, nie pozostawia wiele do życzenia. Byłoby miło, gdyby niektóre srebrne wstawki wykonano z przyjemnego w dotyku metalu, a część plastików była nieco bardziej miękka (w końcu Grand Santa Fe to auto za ponad 200 tysięcy złotych), jednak ogólna ocena jakości wnętrza jest pozytywna i trudno się do czegoś przyczepić.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Hyundai Santa Fe
Audi Q7
Volvo XC90
BMW X5
Wersja   Platinium 3.0 TDI Kinetic xDrive25d
Bazowa cena wersji [PLN] 234 400 270 640 229 900 251 600
Długość [mm] 4915 5052 4950 4886
Szerokość [mm] 1885 1968 2008 1938
Wysokość [mm] 1685 1741 1775 1762
Rozstaw osi [mm] 2800 2994 2984 1995
Bagażnik 2/1 rzędy [litry] 634/1842 890/b.d. 705/1947 650/1870
Masa własna/DMC [kg] 1916/2 630 1995/2 765 1940/2 630 2040/2 755
Rozmiar kół/opon 235/55 R19 255/60 R18 235/60 R18 255/55 R18

To, czego w Grand Santa Fe nie zabraknie nikomu to przestrzeń. Nieważne jakich gabarytów osoba zasiądzie na przednim fotelu – znajdzie wystarczająco dużo miejsca. To samo można powiedzieć o kanapie drugiego rzędu, nawet z maksymalnie odsuniętym do tyłu fotelem kierowcy. Miejsca na nogi i nad głową jest w bród. Dodatkowo, kanapę można przesuwać, tak aby zwiększyć funkcjonalność trzeciego rzędu siedzeń, bagażnika, albo komfort podróżowania za pierwszym rzędem foteli. Maksymalna pojemność bagażnika przy rozłożonych dwóch pierwszych rzędach wynosi 630 litrów.

Przyjęło się  zakładać, iż nawet w tak dużych pojazdach jak testowany przez nas Hyundai, trzeci rząd foteli nie służy do przewożenia w nim ludzi na duże odległości, a to z racji na ograniczoną przestrzeń, którą oferuje. W Grand Santa Fe twierdzenie to tylko po części jest prawdziwe. Gdy patrzymy na fotele trzeciego rzędu z boku, wydaje się, iż siedzące na nich osoby nie mają na co narzekać, ponieważ odległość od kanapy drugiego rzędu jest znaczna. W praktyce jednak nie jest tak kolorowo. Po pierwsze, aby się do nich dostać trzeba się trochę nagimnastykować. Po drugie, umieszczone są tuż nad podłogą, co powoduje, iż siedząc na nich kolana trzymamy pod brodą. Co prawda docenić można osobną strefę klimatyzacji dla trzeciego rzędu, jednak podróżowanie w nim osobom dorosłym wielkiej przyjemności nie sprawi.


Co innego jazda za kierownicą flagowego crossovera Hyundaia. Osiągi zapewniane przez niewielkiej pojemności motor nie powalają, ale też nie załamują. 197-konna jednostka diesla o pojemności 2.2 l przyspiesza tego ważącego ponad 1900 kg kolosa do setki w około 10 sekund. Prędkość maksymalna to z kolei prawie 200 km/h. Sześciobiegowy automat również nie daje powodów do narzekań. Zważywszy na przeznaczenie tego małego autobusu, bądź jak kto woli dużej „terenówki” zapewniana przezeń dynamika jest na więcej niż wystarczającym poziomie. Wygodna pozycja za kierownicą i sztywne nadwozie zachęcają do pokonywania kolejnych dziesiątek kilometrów w komforcie i spokoju. Choć w zakrętach czuć, iż Santa Fe jest naprawdę „Grand”, to jego zachowanie w każdej chwili jest bezpieczne i przewidywalne. Nawet na autostradzie, przy prędkościach bliskich maksymalnej nic nie budzi naszego niepokoju, a Hyundai zachowuje się tak, jak każda osobówka powinna się zachowywać. Średnie spalanie, obejmujące zarówno jazdę miejską, jak i pozamiejską, z przewagą tej drugiej, wyniosło około 8/100 km. Zaznaczyć trzeba jednak, iż pojazd eksploatowany był z obciążeniem, które stanowiło 5 osób i ich bagaż.

Hyundai Grand Santa Fe w testowanej wersji Platinum oferował niemal wszystko, co Hyundai ma do zaoferowania. Wyposażony był zatem w skórzaną tapicerkę, komplet poduszek powietrznych i systemów elektronicznych zapewniających bezpieczeństwo. Pojazd ostrzegał nas za ich pośrednictwem o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, wspomagał podjazd pod wzniesienia i zjazd z nich, kontrolował przestrzeń dookoła podczas parkowania, a na życzenie sam parkował. W środku o komfort pasażerów dbała trójstrefowa klimatyzacja oraz szyby odbijające promienie słoneczne. Pasażerowie drugiego rzędu mieli własne nawiewy powietrza, a kierowca mógł przy parkowaniu korzystać z pomocy kamery, której obraz wyświetlany był na ekranie monitora. To oczywiście tylko część elementów wyposażenia jakie znaleźć można w tej wersji wyposażenia Grand Santa Fe. Pojawia się tylko jedno „ale”, mianowicie: cena.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Hyundai Grand Santa Fe
Audi Q7
Volvo XC90
BMW X5
Budowa silnika/paliwo Diesel, turbodoładowany, R4 16V, wtrysk Common-Rail Diesel, turbodoładowany, V6 24V, wtrysk Common-Rail Diesel, turbodoładowany, R4 16V, wtrysk Common-Rail Diesel, podwójnie turbodoładowany, R4 16V, wtrysk Common-Rail
Pojemność silnika [cm3] 2199 2967 1969 1995
Moc [KM (kW)/obr./min] 197 (145)/ 3800 218 (160)/ 3250 190 (140)/ 4500 231 (170)/ 4400
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 436/ 1800-2500 500/ 1250-3000 400/ 1750-2500 500/ 1500-3000
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia automatyczna 8-stopniowa skrzynia automatyczna 8-stopniowa skrzynia automatyczna 8-stopniowa skrzynia automatyczna
Napęd 4x4 4x4 przedni 4x4
Prędkość maksymalna [km/h] 200 216 205 220
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 10,3 7,1 9,2 7,7
Spalanie miasto [l/100km] 9,9 6,1 5,8 6,2
Spalanie trasa [l/100km] 6,2 5,1 4,9 5,2
Spalanie średnie [l/100km] 7,6 5,5 5,2 5,6

W topowej wersji Platinium Hyundai Grand Santa Fe kosztuje 234.400 złotych. Co prawda w tej cenie otrzymujemy bardzo przestronny, duży i świetnie wyposażony samochód, jednak powoduje ona, iż mało prestiżowy Hyundai zbliża się niebezpiecznie do takich graczy segmentu dużych SUV-ów jak BMW X5, Volvo XC90, czy Audi Q7. Czy przekona do siebie wymagającego klienta? Czy jego bogatsze wyposażenie skusi potencjalnego nabywcę bardziej, niż walory aut premium takie jak wysoki komfort kabiny, czy świetne materiały we wnętrzu, które trudniej umieścić jest w cenniku? Czy wreszcie gorszy image koreańskiej marki, dla wielu wciąż kojarzący się z klasą budżetową, nie okaże się poprzeczką nie do pokonania? Na te pytania każdy zainteresowany odpowiedzieć musi sobie sam podczas jazd próbnych. W podsumowaniu powiedzieć można jedynie, iż w tej walce Grand Santa Fe nie stoi wcale na straconej pozycji.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane