/  / Hyundai Elantra – sedan o wyglądzie coupe

TEST | Hyundai Elantra – sedan o wyglądzie coupe

IBRM Samar|
Hyundai Elantra 2015
© IBRM Samar
Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015Hyundai Elantra 2015

Z każdej strony... to uczta dla oczu… sylwetka przyciągająca spojrzenia… przyjemność na kołach – to tylko niektóre z haseł zawartych w materiałach marketingowych dotyczących kompaktowego sedana z oferty Hyundaia. Postanowiliśmy sprawdzić czy te zachwyty są uzasadnione.

W obecnych czasach sedany z segmentu C nie mają łatwo, szczególnie w Europie. Auta tego typu nie cieszą się zbyt dużą popularnością, należą wręcz do niszowych pojazdów. Do tego stopnia, że w wielu krajach Starego Kontynentu w ogóle nie są oferowane. Mimo, że auta kompaktowe są najchętniej kupowane spośród wszystkich segmentów to klienci preferują hatchbacka czy bardziej praktyczne kombi. Ten trend obowiązuje również w Polsce, nawet przy dość bogatej ofercie sedanów tej wielkości. Oprócz Hyundaia Elantry dostępne są m.in. Volkswagen Jetta, Opel Astra, Ford Focus, Toyota Corolla, Renault Fluence, czy Honda Civic.
 
Elantra dość mocno wyróżnia się spośród konkurencji, szczególnie za sprawą zgrabnie opadającej ku tyłowi linii dachu, nadającej autu charakter bardziej czterodrzwiowego coupe niż typowego sedana. W 2014 r. model przeszedł drobne zmiany kosmetyczne, dla wielu niezauważalne. Tak naprawdę to przeprojektowano jedynie lampy przeciwmgielne oraz kształt tylnego zderzaka. Zaproponowano również nowy wzór felg aluminiowych oraz nowe przednie reflektory ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED, które nie wiedząc czemu zniknęły z polskiej specyfikacji modelu.

Przyzwoite wnętrze
Auto w środku sprawia dość dobre wrażenie. Wnętrze wykończone jest solidnie, głównie za sprawą dokładnego spasowania, ale tworzywa mogłyby być odrobinę lepszej jakości. Uwagę przykuwa ciekawy kształt konsoli przedniej, na której rozmieszczono wszystkie przyciski i pokrętła potrzebne do obsługi takich urządzeń jak audio czy klimatyzacja. Całość uzupełnia gruba, obszyta skórą, dobrze leżąca w dłoniach kierownica. Fotele są wygodne choć mogłyby mieć trochę lepsze trzymanie boczne. Jednak podróżując na dłuższych odcinkach nie odczujemy większego zmęczenia. Podobne wrażenia mogą odnieść pasażerowie tylnej kanapy, gdzie miejsca jest naprawdę sporo. Przestrzeń bagażowa również przedstawia się całkiem rozsądnie. Bagażnik o pojemności 485 l lokuje Elantrę w czołówce, zaraz za Renault Fluence (530 l) oraz VW Jettą (510 l). Szkoda tylko, że w ramach zmian odświeżających nie przekonstruowano zawiasów tylnej klapy, które nadal wnikają głęboko do bagażnika obniżając jego atrakcyjność. W dalszym ciągu nie ma też przycisku do jej otwierania, pozostaje pilot lub dźwigienka przy fotelu kierowcy.
 
Na duży minus zasługuje wyświetlacz kamery cofania, którego jakość obrazu pozostawia wiele do życzenia, a po zmierzchu jest praktycznie bezużyteczny.
 
Jazda: przyjemna, ale głośna
Auto podczas jazdy sprawia wrażenie pewnie trzymającego się drogi. Zawieszenie jest sprężyste, ładnie wybiera wszelkie nierówności. Pod tym względem Elantrze naprawdę nie można niczego zarzucić. Jedyne co może przyprawiać o ból głowy to słabo wyciszone wnętrze. W samochodzie jest cicho do prędkości 90-100 km/h, jednak już powyżej tych wartości robi się nieprzyjemnie głośno, słychać że silnik pracuje z większym wysiłkiem. Mimo wszystko wolnossąca jednostka 1.6 MPI o mocy 132 KM (158 Nm), sprzężona z 6-biegową manualną przekładnią sprawia bardzo pozytywne wrażenie. Jest elastyczna i zachęca do dynamicznej jazdy. Elantra przy masie niespełna 1200 kg nie jest też zbyt paliwożerna, spalając średnio podczas jazd testowych 7,5 l benzyny. To o 1 litr więcej niż podaje producent.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Hyundai Elantra
Toyota Corolla
Volkswagen Jetta
Wersja   Style Prestige Highline
Cena bazowa wersji [PLN] 80 700 85 900 79 790

Długość [mm] 4550 4620 4659
Szerokość [mm] 1775 1775 1778
Wysokość [mm] 1435 1465 1482
Rozstaw osi [mm] 2700 2700 2651
Bagażnik min. [litry] 485 452 510
Masa własna/DMC [kg] 1184/1770 1280/1770 1266/1850
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 205/55 R16 205/55 R16 205/55 R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Wyposażenie i silnik
Hyundai Elantra dostępny jest w Polsce w trzech wersjach wyposażenia: Classic Plus, Comfort oraz najbogatsza – Style, która znajdowała się w testowanym egzemplarzu. Auto wyposażono m.in. w elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, elektrycznie sterowane, podgrzewane i składane lusterka boczne, czujniki parkowania z tyłu, czujnik deszczu, tempomat, klimatyzację automatyczną, 16” felgi aluminiowe, a także podgrzewaną, wielofunkcyjną kierownicę czy podgrzewane przednie i tylne fotele. Szczególnie dwa ostatnie elementy wyróżniają Hyundaia na tle konkurencji. Za tak wyposażone auto należy zapłacić 80 700 PLN, jednak decydując się na bazową wersję Classic Plus zaoszczędzić można nawet 16 000 PLN (64 700 PLN).

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Hyundai Elantra
Toyota Corolla
Volkswagen Jetta
Wersja   Style Prestige Highline
Cena bazowa wersji [PLN] 80 700 85 900 79 790

Budowa silnika/paliwo Benzynowy, R4 16V, zmienne fazy rozrządu Benzynowy, R4 16V, zmienne fazy rozrządu Benzynowy, turbodoładowany, R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa
Pojemność silnika [cm3] 1591 1598 1395
Moc [KM (kW)/obr./min] 132 (97)/ 6300 132 (97)/ 6400 125 (92)/ 5000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 158/ 4850 160/ 4400 200/ 1400-4000
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 200 200 206
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 10,1 10,0 9,6
Spalanie miasto [l/100km] 8,7 8,0 6,9
Spalanie trasa [l/100km] 5,2 4,9 4,5
Spalanie średnie [l/100km] 6,5 6,0 5,4

Podsumowanie
Obecna generacja Hyundaia Elantry mimo tego, iż jest dostępna w Polsce już od pięciu lat to wciąż jest rzadkim widokiem na naszych drogach. Dużo lepiej wiedzie się natomiast jej bardziej funkcjonalnemu krewnemu – modelowi i30, który na dobre zagościł na polskich drogach. Jeśli jednak komuś bardzo zależy na trójbryłowym nadwoziu to Hyundai Elantra jest niewątpliwie dość ciekawą propozycją. Głównie ze względu na komfortowe warunki podróżowania i odmienny design z sylwetką coupe, który przyciąga wzrok i wzbudza zainteresowanie. Jednak kluczową rolę może odegrać tutaj cena i brak możliwości wyboru jednostek napędowych, bowiem ten koreański sedan dostępny jest tylko z testowanym, benzynowym silnikiem 1.6 MPI (132 KM). Konkurencja pod tym względem wypada lepiej.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane