/  / Hot hatche w natarciu

RYNEK | Hot hatche w natarciu

null
© Honda
null

Type-R, RS, STI, Cupra, M czy AMG, to symbole, które wśród fanów motoryzacji powodują szybsze bicie serca. Do czasu pojawienia się Forda Mustanga, zakup kompaktowego hot hatcha był dla wielu jedyną szansą na praktyczny i jednocześnie mocny samochód za w miarę sensowne pieniądze. Sprawdzamy, które modele sprzedają się najlepiej.

Pojęcie hot-hatch zostało nieco zdeprecjonowane w ostatnich latach. Dawniej za symbol tego segmentu uchodził Golf GTI. Obecnie w podstawowym wariancie dysponuje on silnikiem o mocy 220 KM. Taka sama jednostka jest montowana, między innymi, w rodzinnej Octavii RS, którą  trudno uznać za "gorącego hatchbacka". Co więcej, aż 63% rejestracji topowej Octavii ma nadwozie rodzinnego kombi…

W segmencie kompaktów o mocy 200+ można dziś znaleźć wiele aut z topowymi silnikami i zbliżonymi osiągami do wymienionej dwójki, takich jak Kia cee’d GT (1.6 205 KM), Peugeot 308 GT (1.6 205 KM), Renault Megane GT (1.6 205 KM), Citroen DS4 Be Chic (1.6 211 KM), czy nawet Opel Astra Dynamic (1.6 200 KM). Czy zatem Golf GTI uchodzi dziś za prawdziwego hot hatcha?

Czas oddzielić ziarno od plew. Zawiesiliśmy poprzeczkę na poziomie minimalnej mocy 250 KM, robiąc jeden wyjątek dla 240-konnej Alfy Romeo Giulietty w wersji Quadrifoglio. Poniżej ranking rejestracji modeli za okres styczeń-sierpień bez względu na rodzaj nadwozia:

1. Honda Civic Type-R - 310 KM - 178 szt.,
2. Seat Leon Cupra - 265/280/290 - 174 szt., (54% kombi),
3. Volkswagen Golf R - 300 KM - 124 szt.,
4. Audi S3 - 300/310 KM - 96 szt.,
5. Mercedes A45 AMG - 360/381 KM - 89 szt.,
6. Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio - 240 KM - 68 szt.,
7. Ford Focus RS - 350 KM - 66 szt.,
8. Mercedes CLA45 AMG - 360/381 KM - 52 szt.,
9. Audi RS3 - 367 KM - 41 szt.,
10. Peugeot 308 GTI - 272 KM - 36 szt.,
11. Subaru WRX STI - 300 KM - 33 szt.,
12. BMW serii 1 335i/340i - 320/340 KM - 27 szt.,
13. Ford Focus ST - 250 KM - 24 szt., (25% kombi),
14. Renault Megane RS - 273 KM - 24 szt.,
15. BMW serii 2 335i/340i - 326/340 KM - 8 szt.,
16. BMW M2 - 370 KM - 7 szt.,
17. Volkswagen Golf GTI Clubsport - 265 KM - 7 szt.,
18. Opel Astra OPC - 280 KM - 6 szt.,
19. Volkswagen Scirocco R - 280 KM - 2 szt.

Ranking nie pozostawia wątpliwości. Obecnym królem hot hatchy na polskim rynku jest Honda Civic Type-R. Na drugim miejscu jest SEAT Leon Cupra, który jest jednocześnie najpopularniejszym sportowym kombi na naszym rynku. Aż 54%, dokładnie 94 sztuki, to modele z nadwoziem rodzinnym. Na trzecim miejscu znalazł się Volkswagen Golf R. Warto jednak podkreślić, że Ford Focus RS bardzo szybko pnie się w górę zestawienia, ponieważ jego sprzedaż ruszyła dopiero w kwietniu. Jeżeli utrzyma tempo, do końca roku może trafić na "pudło". W segmencie premium karty rozdaje Audi S3, z niewielką przewagą nad Mercedesem A45 AMG.

Mustang wielkim wygranym
Sprzedaż wymienionych aut to jednak nic, w porównaniu do tego jak sprzedaje się przywołany w tytule Ford Mustang. W analogicznym okresie zarejestrowano 340 sztuk tego modelu, czyli niemal dwukrotnie więcej niż liderującego Type-R'a.
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane