/  / Honda i silnik 2.0 VTEC Turbo

Honda i silnik 2.0 VTEC Turbo

null
© Honda
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Nowa Honda Civic Type R to pierwszy model tej marki, w którym zastosowano doładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa – 2.0 VTEC Turbo. Moc rośnie do 310 KM, a moment obrotowy to maksymalnie 400 Nm.

Według danych producenta, nowy Civic Type R osiąga sprint 0-100 km/h w zaledwie 5,7 sekundy, a prędkość maksymalna to aż 270 km/h. Jednocześnie "japończyk" spełnia normy emisji Euro 6.

Sercem Hondy Civic Type R jest turbodoładowany silnik benzynowy 2.0 VTEC Turbo z bezpośrednim wtryskiem. Moc maksymalna – czyli 310 KM – jest uzyskiwana przy 6500 obr./min., natomiast maksymalny moment obrotowy to 400 Nm, dostępny już od 2500 obr./min. Jak podkreśla z dumą Honda, żaden oferowany do tej pory model Type R w historii nie generował tak wysokich wartości mocy i momentu obrotowego.

Połączenie turbosprężarki z układem zmiennych faz rozrządu (VTEC) oraz systemem płynnej zmiany czasów otwarcia zaworów ssących (Dual-VTC) dało wymierne korzyści pod względem mocy, wydajności i gabarytów całego układu. System Dual-VTC dobiera przekrycia czasów zaworowych w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika, poprawiając reakcje i wydajność, natomiast układ VTEC steruje wzniosem zaworów wydechowych, redukując efekt turbodziury przy niższych obrotach poprzez zwiększenie ciśnienia wydechowego i zapewniając wysoką moc przy wyższych obrotach.


Dzięki zastosowaniu tych rozwiązań inżynierowie Hondy mogli wykorzystać turbosprężarkę typu mono scroll, która przyczynia się do wygenerowania wysokiej mocy, poprawiając jednocześnie reakcje silnika zarówno przy niskich, jak i wysokich prędkościach obrotowych. W celu dalszego zwiększenia potencjału całego systemu, w układzie turbodoładowania zastosowano nowy zawór upustowy spalin, który w porównaniu z konwencjonalnym zaworem oferuje lepszą kontrolę nad ciśnieniem doładowania.

Oprócz turbosprężarki mono scroll inżynierowie Hondy zastosowali aluminiowe tłoki, aluminiowe dźwigienki zaworowe VTEC, kute korbowody oraz lekki wał korbowy. Dzięki temu udało się obniżyć masę własną i obrotową silnika, a także zmniejszyć jego gabaryty.

Nie tylko same osiągi
Rozwiązania zastosowane w układzie spalania pozwalają nie tylko podnieść moc silnika, ale również obniżyć zużycie paliwa i emisję spalin. Sercem układu jest system bezpośredniego wielopunktowego wtrysku, który zapobiega przyleganiu paliwa do kanałów dolotowych poprzez wtryskiwanie go bezpośrednio do cylindrów przy jednoczesnym dostarczaniu kanałami wyłącznie powietrza. W celu zwiększenia rozpylania paliwa zastosowano wysokociśnieniowy wtryskiwacz (20 MPa), uzyskując jednocześnie wzrost prędkości przepływu o 85% i wzrost ciśnienia paliwa o 45% w porównaniu z konwencjonalnym systemem działającym w oparciu o pompę paliwa.

Inżynierowie Hondy chcieli również, aby po dostarczeniu paliwa do cylindrów wytrzymałe klapy wirowe usprawniały tworzenie idealnej mieszanki w cylindrze. Kształt kanałów dolotowych i denka tłoka został zoptymalizowany przy użyciu modelowania CAE w taki sposób, aby wywołać silne zawirowanie powietrza zasysanego do cylindrów i tym samym poprawić proces spalania mieszanki powietrzno-paliwowej.

Wydajność dodatkowo zwiększa układ automatycznego zatrzymywania silnika na postoju (Idle Stop), który bardzo szybko ponownie włącza silnik, umożliwiając błyskawiczne ruszenie z miejsca.

Funkcja Idle Stop nie działa w trybie +R.

System chłodzenia
W celu zachowania odpowiedniego bilansu cieplnego, w jednostce 2.0 VTEC Turbo zastosowano liczne układy chłodzenia, jak na przykład chłodzenie głowicy cylindrów i tłoków, zawory wydechowe wypełnione sodem czy chłodnicę międzystopniową typu powietrze-powietrze o dużej pojemności. Głowica cylindrów została wyposażona w dwuczęściowy płaszcz wodny, który obniża temperaturę gazów wydechowych, obniżając tym samym temperaturę w komorze spalania, przy czym każdy tłok zawiera indywidualny kanał chłodzący, dbający o lepszy przepływ oleju.

Wszystkie zastosowane układy chłodzące dbają o to, aby silnik zawsze generował wysoką moc – nawet podczas intensywnej eksploatacji na torze wyścigowym.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane