/  / Honda HR-V i Honda Jazz

PIERWSZA JAZDA | Honda HR-V i Honda Jazz

null
© SAMAR
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Ofensywa modelowa Hondy rozkręca się na dobre. Do zaprezentowanego w tym roku nowego Type-R, dołączają teraz kolejne generacje Jazza i HR-V. O tym jak bardzo zmieniły się te auta mogliśmy się przekonać w trakcie oficjalnej prezentacji oraz jazd testowych.

Na pierwszy ogień poszedł HR-V. Z poprzednikiem łączy go praktycznie tylko nazwa. Pojazd został zaprojektowany całkiem od nowa i w niczym nie przypomina pierwszej generacji. I całe szczęście, bo poprzednik, delikatnie mówiąc, nie grzeszył urodą, a także nie spotkał się z dobrym przyjęciem w Europie. Z nowym HR-V ma być zupełnie inaczej. Przede wszystkim auto prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Zgrabne połączenie stylistyki SUV-a i coupe przyciąga wzrok i nie pozwala przejść obok niego obojętnie. Kształt nadwozia nowej Hondy, wraz z opadającą ku tyłowi linią okien, tworzy dynamiczny i sportowy profil, który uzupełniają „ukryte” klamki tylnych drzwi.

Również wewnątrz auto może się podobać. To na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności to bardzo duża przestrzeń pasażerska. Dzięki sporemu rozstawowi osi oraz centralnie umieszczonemu zbiornikowi paliwa, miejsca na nogi nie zabraknie zarówno z przodu jak i na tylnym siedzeniu, a nawet wysokie osoby nie powinny narzekać na brak przestrzeni nad głową. Także bagażnik oferuje przyzwoitą ilość miejsca - przy siedzeniach ustawionych w standardowej pozycji, jego pojemność wynosi 453 litry, a po ich złożeniu, pojemność liczona do linii tylnych szyb wzrasta do 1473 litrów. Gdybyśmy potrzebowali przewieźć wysokie przedmioty, siedzisko tylnej kanapy można unieść do pozycji pionowej i zablokować w tym położeniu, umożliwiając załadowanie przedmiotów sięgających od podłogi aż do sufitu.

Honda HR-V będzie dostępna w Europie wyłącznie w wersji z napędem na przednie koła. W gamie jednostek napędowych znajdzie się silnik benzynowy i-VTEC o pojemności 1,5 litra i mocy maksymalnej 130 KM oraz diesel i-DTEC o pojemności 1,6 litra i mocy maksymalnej 120 KM. W obu przypadkach napęd będzie przenoszony za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni manualnej, podczas gdy odmiana benzynowa będzie również mogła współpracować z bezstopniową automatyczną skrzynią CVT. My mieliśmy okazję testować Hondę z silnikiem benzynowym i manualną skrzynią biegów.

Trzeba przyznać, że takie połączenie bardzo dobrze sprawdza się zarówno w trasie jak i w mieście. Auto sprawnie przyspiesza i nie ma problemu z wyprzedzaniem wolniejszych uczestników ruchu. Natomiast kiedy wrzucimy szóstkę i spokojnie jedziemy przed siebie spalanie spada do poziomu 6 litrów na 100 km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 10,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 192 km/h.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Honda HR-V
Honda Jazz  
Silnik   Benzyna 1.5 Benzyna 1.3
Cena bazowej wersji [PLN]* 77 000 59 900

Długość [mm] 4290 3995
Szerokość [mm] 1772 1694
Wysokość [mm] 1605 1550
Rozstaw osi [mm] 2610 2530
Bagażnik min./max. [litry] 453/1473 354/1314
Masa własna/DMC [kg] 1241/1790 1066/1605
DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI
Pojemność silnika [cm3] 1498 1318
Moc [KM/(obr./min)] 130/6600 102/6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/(obr./min)] 155/4600 123/5000
Skrzynia biegów 6-biegowa skrzynia manualna 6-biegowa skrzynia manualna
Napęd przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 192 190
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 10,2 11,2
Spalanie miasto [l/100km] 7,0 6,1
Spalanie trasa [l/100km] 4,8 4,3
Spalanie średnie [l/100km] 5,6 5,0
* podane ceny nie zawierają obowiązujących rabatów

Jeśli chodzi o pozycję za kierownicą, to jest ona bardzo wygodna. Zastosowane w środku materiały są miękkie w dotyku i wykonane z dobrej jakości tworzyw, a przebiegająca wysoko konsola środkowa znacznie ułatwia manewrowanie gałką zmiany biegów. Jedyne na co można narzekać, to system sterowania klimatyzacją za pomocą panelu dotykowego. Wydaje się, że tradycyjne guziki i pokrętła byłyby w tym wypadku wygodniejsze. Na pochwałę zasługuję za to system Honda Connect z centralnym 7 calowym ekranem dotykowym, działający w oparciu o Androida. System ten daje szybki dostęp do usług internetowych, jak przeglądarka, wiadomości podawane w czasie rzeczywistym, informacje o pogodzie i utrudnieniach w ruchu, a także dostęp do serwisów społecznościowych i stacji muzycznych. Za pomocą ekranu dotykowego, można również wyświetlić informacje o pojeździe, jak na przykład przebieg, zużycie paliwa czy czas podróży.

Wszystkie wersje wyposażeniowe, z wyjątkiem podstawowej, otrzymają w standardzie pakiet Advanced Driver Assist System. W jego skład wchodzi inteligentny tempomat adaptacyjny, oraz  systemy: aktywnego hamowania w ruchu miejskim, ostrzegania przed kolizją, ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu, rozpoznawania znaków drogowych oraz automatycznych świateł drogowych. Natomiast funkcja aktywnego hamowania w ruchu miejskim będzie standardem w każdej wersji wyposażeniowej, podobnie jak automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele przednie czy radio CD/MP3 z wejściem USB.

Nowa Honda HR-V kosztuje od 77 000 złotych, a jej głównymi konkurentami są takie modele jak Opel Mokka, czy Mazda CX-3. Auto można już zamawiać ale na odbiór trzeba będzie jednak trochę poczekać, ponieważ jak poinformował nas importer, popyt na auta w całej Europie przerósł znacznie moce produkcyjne zakładów Hondy w Meksyku.

Honda Jazz

Drugim z prezentowanych modeli, był Jazz trzeciej generacji. W przypadku tego auta bardziej możemy mówić o ewolucji niż rewolucji. I w zasadzie nie ma się czemu dziwić, ponieważ dwie pierwsze generacje spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem zarówno w Europie jak i na świecie. Łącznie na starym kontynencie sprzedano 781 000 sztuk, a na świecie liczba ta osiągnęła 5,5 miliona. Z zewnątrz nowy Jazz, zachował klasyczny wygląd swojego poprzednika. Zmieniony pas przedni, oraz boczne przetłoczenia upodabniają go nieco do gamy nowych i odświeżonych modeli Hondy.  

Filozofią którą kierowali się japońscy inżynierowie projektując trzecią generację auta polegała na maksymalizacji przestrzeni dla pasażerów i minimalizacja przestrzeni dla podzespołów. Dzięki wydłużeniu nadwozia o 95 mm i powiększeniu rozstawu osi o 30 mm, nowa Honda Jazz oferuje bardzo przestronny przedział pasażerski, który pod względem ilości miejsca na nogi, na szerokości ramion i nad głową jest jednym z wiodących modeli w swojej klasie. Podstawą auta jest opracowana przez Hondę globalna platforma segmentu B współdzielona z modelem HR-V. Również tu zbiornik paliwa umieszczono centralnie pod podłogą, co pozwoliło na wygospodarowanie miejsca pod tylną kanapą i zastosowanie takiego samego systemu składania siedzeń jak w Hondzie Civic czy HR-V. Pojemność bagażnika wynosi standardowo 354 litry, a po złożeniu siedzeń wzrasta do 1314 litrów. Duże boczne szyby i wysoko zachodząca na dach szyba przednia zapewniają kierowcy bardzo dobrą widoczność.

Za napęd dla nowej Hondy Jazz służyć może wyłącznie silnik benzynowy i-VTEC o pojemności 1,3 litra i mocy 102 KM osiąganej przy 6000 obrotów na minutę. Według zapewnień producenta oferuje on lepsze osiągi niż poprzedni silnik o pojemności 1,4 litra oraz niższe spalanie niż stara jednostka o pojemności 1,2 litra. Za przeniesienie napędu odpowiada 6 biegowa skrzynia manualna lub bezstopniowa skrzynia CVT. Do jazdy testowej, otrzymaliśmy podobnie jak w przypadku HR-V, pojazd wyposażony w przekładnię manualną i także tutaj nie mogliśmy narzekać zarówno na dynamikę jak i na spalanie. Auto żwawo przyspiesza i osiąga pierwszą setkę po około 11 sekundach, natomiast prędkość maksymalna wynosi katalogowo 190 km/h. Średnie spalanie według producenta wynosi 5 litrów na 100 kilometrów, natomiast nam wyszedł wynik o około litr większy. Zmodyfikowane zawieszenie zapewnia dobrą stabilność podczas jazdy i pozwala sprawnie oraz bezpiecznie pokonywać zakręty.

Cena podstawowej wersji wynosi 59 900 złotych i obejmuje takie elementy wyposażenia jak: system aktywnego hamowania w ruchu miejskim, tempomat z ogranicznikiem prędkości, klimatyzację manualną czy radio CD/MP3 ze złączem USB.  Trzeba przyznać że jest to dość bogaty zestaw startowy. Jeśli dodać do tego prestiż jakim cieszą się japońskie samochody, a nowy Jazz będzie trafiał do Polski wyłącznie z Kraju Kwitnącej Wiśni, to otrzymujemy naprawdę ciekawą ofertę.    
 
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane