/  / Honda Civic Sport - zmiany na lepsze

TEST | Honda Civic Sport - zmiany na lepsze

Honda Civic Sport 2015
© IBRM Samar
Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015Honda Civic Sport 2015

Zaledwie po trzech latach obecności modelu Civic na rynku, Honda dokonała jego modernizacji. Zgodnie z obowiązującymi trendami, samochód został wyposażony w modne oświetlenie z diodami LED, kilka elektronicznych gadżetów i delikatnie zmienione nadwozie. W ofercie pojawiła się agresywna wersja stylistyczna Sport.

Wyróżnia się z tłumu
Począwszy od zaprezentowanej w 2005 roku 8 generacji, zwanej potocznie UFO, Civic zerwał z powszechną opinią o nudnej stylistyce samochodów japońskich. To przy nim klasyczne europejskie konstrukcje wyglądają dziś jakby pochodziły z poprzedniej epoki.

Na rynek trafiła właśnie 9. generacja modelu po face liftingu, a wraz z nią nowa odmiana stylistyczna Sport, nawiązująca wyglądem do topowej wersji Type-R. Civic w tym wydaniu wygląda jeszcze ciekawiej. W najnowszej wersji najbardziej przyciągają wzrok przednie reflektory z wbudowanym oświetleniem do jazdy dziennej. Wąska linia diod LED podkreśla duże reflektory. Efekt końcowy - rewelacyjny. Testowany egzemplarz miał żywy, niebieski lakier i czarne dodatki: przedni grill, zderzak tylny à la dyfuzor, listwy boczne i pokaźnych rozmiarów spojler, ciekawie zintegrowany z tylnymi lampami. Obraz dopełniały 17-calowe felgi aluminiowe z oponami o rozmiarze 225/45. Całość prezentuje się agresywnie i wyróżnia się z tłumu szarych metalików, jakich po ulicach jeździ najwięcej.

Na sportowo
Wersję Sport odróżnia czarna podsufitka. W porównaniu do modelu sprzed liftingu producent wprowadził kilka udoskonaleń, o czym pisze w informacji prasowej: "nowe tkaniny foteli oraz przeszycia zagłówków, nowe materiały dekoracyjne paneli drzwiowych, chromowane klamki wewnętrzne oraz panel sterowania pokryty czarnym lakierem metalizowanym". Jednym słowem, jest lepiej, ale bez rewolucji.


Znakiem rozpoznawczym Civica IX generacji jest deska rozdzielcza, której kształt ma nawiązywać do kokpitu z bolidów Formuły 1. Widoczny znad kierownicy cyfrowy prędkościomierz pod przednią szybą, duży obrotomierz w centralnym miejscu zegarów, to elementy, do których bardzo łatwo się przyzwyczaić. W prezentowanej wersji Sport, nie ma magicznego czerwonego przycisku uruchamiającego silnik. W kwestii funkcjonalności nic się nie zmieniło: z bagażnikiem o pojemności 477 litrów (z czego 76 litrów pod podłogą), genialnym systemem składania kanapy Magic Seats (dzięki centralnemu umieszczeniu zbiornika paliwa), Civic jest liderem w swoim segmencie. Miejsce pracy kierowcy jest bardzo komfortowe. Przedni fotel umożliwia zajęcie wygodnej, niemal sportowej pozycji, a gruby wieniec kierownicy świetnie leży w dłoniach. W drugim rzędzie jest jednak ciaśniej niż u konkurencji, co w pewien sposób rekompensuje brak tunelu środkowego. W awaryjnych sytuacjach, przewiezienie trzech dorosłych osób nie stanowi problemu. Jednak w wersji Sport, z przyciemnianymi szybami (które i tak są niewielkie), czarną podsufitką i czarną tapicerką, osoby z klaustrofobią nie powinny siadać z tyłu.

Znak czasów
Honda idąc z duchem czasu musiała uzupełnić wyposażenie o współczesne, choć nie zawsze potrzebne, gadżety, takie jak np. małe centrum multimedialne z 7-calowym ekranem dotykowym, oparte na systemie Android 4.0.4. W praktyce oferuje ono nabywcy niemal nieograniczone pole manewru w doborze aplikacji. W opcji dostępna będzie nawigacja firmy Garmin. System ten został wyposażony w odbiornik radia cyfrowego i połączony z kamerą cofania. Producent chwali się zastosowaniem dwurdzeniowego procesora Tegra 3. Czyżby rozpoczął się wyścig na liczbę i moc procesorów w systemach multimedialnych, tak jak ma to miejsce w smartfonach?

Ważniejsze z punktu widzenia użytkownika są funkcje odpowiedzialne za bezpieczeństwo, a tych nie brakuje. Wszystkie wersje modelu Civic na rok 2015 wyposażone są standardowo w system aktywnego hamowania w ruchu miejskim, który działa do prędkości 30 km/h. Na rynku europejskim debiutuje także systemem wspomagania prowadzenia (AHA), który nieustannie monitoruje pracę kół i stopień skrętu kierownicy, wyhamowuje koła po wewnętrznej stronie łuku drogi, a następnie - po powrocie kierownicy do pozycji wyjściowej zapewniającej jazdę na wprost - system przyhamowuje koła po zewnętrznej stronie zakrętu. Wraz ze zmodernizowanym elektrycznym układem kierowniczym, który jest bardziej bezpośredni, samochód szybciej reaguje na polecenia kierowcy. Brawo Honda! Ponadto, w zależności od zasobności portfela, kierowca będzie mógł korzystać z kilku systemów ostrzegających o: pojeździe znajdującym się w martwym polu, zbyt szybkim zbliżaniu się do pojazdu poprzedzającego, nagłej zmianie pasa ruchu, czy nadjeżdżającym pojeździe (podczas cofania). W ofercie znalazł się także system rozpoznawania znaków drogowych oraz inteligentne światła, automatycznie włączając lub wyłączając światła drogowe.

Jazda na wysokich obrotach
Wysokoobrotowe silniki mają swoich wyznawców, a właśnie Honda uchodzi za lidera w produkcji najlepszych jednostek tego typu. Pod maską testowego Civic'a znalazł się dobrze znany, wolnossący, sprawdzony i (co już wiemy) bezawaryjny silnik o poj. 1.8 litra i mocy 142 KM. Tym razem spełnia normę Euro 6. Żeby uzyskać maksymalną moc, trzeba go kręcić do 6 500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 174 Nm osiąga przy 4 300 obr/min. Ten silnik lubi obroty. Jednym z atutów takiego rozwiązania, jest fakt, że pierwszą setkę można osiągnąć na 2-gim biegu, co umożliwia szybkie włączenie się do ruchu. Podczas jazdy na trasie, żeby szybko wyprzedzić, trzeba utrzymywać obroty powyżej 3 500, a najlepiej powyżej 4 000 obr/min. Niestety, wraz z ich wzrostem, w kabinie pojawia się spory hałas i to jest największy minus tego modelu. Na szczęście, kierowca ma do dyspozycji sześciobiegową przekładnię, dzięki czemu podczas jazdy na autostradzie, hałas nie doskwiera aż tak bardzo, jak podczas szybkiego przyspieszania.

Na uznanie zasługuje mechanizm przełączania biegów. Krótkie skoki, pewne prowadzenie, wyczuwalny opór - taka skrzynia zachęca do częstej współpracy. Analizując suche dane techniczne nabywca może czuć się zawiedziony. Prędkość maksymalna wynosi 215 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 9,4 sekundy. Dla porównania, UFO było szybsze o 0,5 sekundy. Choć w codziennym użytkowaniu to różnica bez znaczenia, jednak zostaje w głowie, że poprzednia generacja modelu żwawiej startuje spod świateł. Tak być nie powinno.


Dla ekologów przygotowano guzik ECO, dzięki któremu zmienia się kolor tła prędkościomierza, co pozwala w każdej chwili ocenić, jak aktualny styl jazdy przekłada się na poziom zużycia paliwa przez samochód. Zastosowane rozwiązanie umożliwia obniżenie zużycia paliwa, a także informuje kierowcę, jak posługiwanie się pedałem przyspieszenia wpływa na chwilowe zużycie paliwa i emisję spalin. W praktyce, opóźnia reakcję silnika na przyciśnięcie gazu. Zmniejszeniu zużycia paliwa sprzyja system Idle Stop, wyłączający silnik podczas postoju. Według producenta, w cyklu mieszanym samochód powinien spalać 6,1 l/100 km. Korzystając z pełnego zakresu obrotów, trzeba doliczyć 3 litry.
 
W kwestii zawieszenia, Civic bazuje na sprawdzonych rozwiązaniach. Z przodu postawiono na kolumny McPhersona, a z tyłu na klasyczną belkę skrętną. Tylne zawieszenie wyposażono w mocowania hydrauliczne, które zastąpiły standardowe elementy gumowo-metalowe. Wzrosła również stabilność samochodu przy hamowaniu. Dzięki nowym rozwiązaniom jest bardziej sztywno niż komfortowo, z dużym zapasem bezpieczeństwa.

Honda dla fanów
Civic w wersji Sport to bardzo oryginalny, ale też niestety bardzo drogi pojazd - bazowa wersja Sport z tym silnikiem kosztuje aż 82 700 złotych. Dla fanów Hondy cena do zaakceptowania, co widać po liczbie tych aut na ulicach. Kontrowersyjna stylistyka nadwozia i projekt deski rozdzielczej, mają tyluż zwolenników, co przeciwników. Największą zaletą pojazdu nie jest jednak bardzo funkcjonalne wnętrze czy przepastny bagażnik, ale to co powoduje, że właściciel jest dumny ze swego Civic'a:  poczucie, że jedzie dopracowanym samochodem z japońskim rodowodem, wyposażonym w sprawdzoną i niezawodną technikę, mocny napęd, a także dającym pewność dojechania do celu bez awarii. Dla wielu kwestia wyróżnienia się z tłumu również jest bardzo istotna, a w wersji Sport o to nie problem.

O tym, ile naprawdę jest wart samochód, dowiadujemy się dopiero po pewnym czasie i decyduje o tym rynek wtórny. Dobre modele świetnie trzymają cenę, a pomimo to szybko znajdują nowego nabywcę. Civic jest tego najlepszym przykładem. Zyskuje z wiekiem.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane