/  / Hamuj i oszczędzaj

Hamuj i oszczędzaj

SJR|
null
© SJR
null

Hamowanie silnikiem to element techniki jazdy, dzięki któremu możemy z jednej strony zmniejszyć zużycie paliwa w naszym aucie, a z drugiej – wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Nie jest to jednak łatwy sposób hamowania.

Hamowanie silnikiem to element techniki jazdy, dzięki któremu możemy zmniejszyć zużycie paliwa w naszym aucie, a z drugiej strony wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Nie jest to jednak łatwy sposób hamowania, jednak odpowiednio wykonany pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo i nasze oszczędności. Jak prawidłowo stosować hamowanie silnikiem? Przede wszystkim umiejętnie redukować biegi.

Jak to się robi?
Stosując hamowanie silnikiem powinniśmy zwracać szczególną uwagę na wskaźnik obrotomierza i to, jak operujemy sprzęgłem. Zgranie tych dwóch kluczowych elementów jest niezbędne, aby hamowanie wykonać poprawnie i efektywnie. Powinniśmy jednak zacząć od zdjęcia nogi z gazu, skutkiem czego samochód zacznie zwalniać.

"Zredukujmy bieg na niższy najpóźniej jak jest to możliwe, wcześniej wciskając pedał sprzęgła. Po wrzuceniu biegu umiejętnie puszczajmy sprzęgło, tak aby nie było szarpnięcia - radzi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

W ten sposób kontynuujemy hamowanie aż do momentu całkowitego zatrzymania, wtedy możemy wspomóc się hamulcem nożnym. Ten sposób hamowania jest dobry podczas codziennej jazdy, ale szczególnie polecany na terenach górzystych, gdzie często hamujemy zjeżdżając ze wzniesień.

Niższe spalanie i bezpieczeństwo
Hamując silnikiem nie zużywamy paliwa – w przeciwieństwie do jazdy na luzie bez wrzuconego biegu. To ogromna zaleta biorąc pod uwagę oszczędności, jakie możemy uzyskać w ramach wydatków przy dystrybutorze. A oszczędzamy nie tylko na paliwie, ale także na częściach, bowiem hamując silnikiem dużo później wymienimy klocki hamulcowe oraz tarcze.

"Gwarantuje nam to także bezpieczeństwo, ponieważ samochód z wrzuconym biegiem jest dużo stabilniejszy niż jadący na luzie, a ponadto mamy nad nim większą kontrolę w sytuacji, w której potrzebna jest nasza natychmiastowa reakcja - zauważają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Dużo bezpieczniej hamować silnikiem, a nie hamulcem nożnym w trakcie jazdy po terenach górzystych oraz podróżując z dużym obciążeniem, kiedy nasze hamulce zużywają się znacznie bardziej.   

Zagrożenia
Zanim zaczniemy stosować hamowanie silnikiem przeanalizujmy czynności, które należy wykonać, aby odbyło się to prawidłowo, płynnie i bezpiecznie. Nieumiejętna redukcja biegów może powodować gwałtowne zrywy samochodu i głośną pracę silnika spowodowaną wysokimi obrotami.

W takich sytuacjach przy hamowaniu – zwłaszcza w okresie zimowym – może dojść do poślizgu.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane