/  / Grudzień 2015 – Audi A4 liderem importu w 2015 roku!

IMPORT | Grudzień 2015 – Audi A4 liderem importu w 2015 roku!

CEPiK|
null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnull

W 2015 roku sprowadziliśmy do Polski 783 256 używanych samochodów osobowych. Wynik ten jest o 6,5% większy od zanotowanego na koniec 2014 roku. W grudniu sprowadziliśmy 53 194 auta, zaledwie o 1 sztukę więcej niż rok wcześniej. Tegoroczny rezultat jest czwartym największym w historii i jednocześnie największym od 2008 roku, w którym import osiągnął rekordowy poziom 1 062 609 aut.

Wysoki kurs euro oraz zapowiedź zniesienia opłaty recyclingowej od stycznia 2016 roku miały największy wpływ na wyhamowanie importu w ostatnim miesiącu ubiegłego roku. Choć prognozowany pułap 800 tys. aut nie został przekroczony, to jednak wynik z 2015 roku i tak był o blisko 48 tys. aut większy (+6,5%) niż rok wcześniej. W dalszym ciągu importujemy ponad dwa razy więcej aut, niż kupujemy nowych.

Poniżej ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych marek używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Volkswagen – 107 390 szt., +0,1%,
2. Opel – 92 059 szt., +10,8%,
3. Audi – 72 352 szt., +8,3%,
4. Ford – 56 139 szt., +2,6%,
5. Renault – 53 027 szt., -2,2%,
6. BMW – 50 091 szt., +16,0%,
7. Peugeot – 35 842 szt., +6,2%,
8. Citroen – 33 616 szt., +7,0%,
9. Toyota – 31 581 szt., +7,2%,
10. Mercedes – 28 925 szt., +11,5%,
11. SEAT – 27 819 szt., -1,9%,
12. Mazda – 23 777 szt., -2,1%,
13. Skoda – 20 111 szt., +4,8%,
14. Fiat – 19 411 szt., +5,4%,
15. Honda – 16 798 szt., +16,2%,
16. Volvo – 14 889 szt., +8,0%,
17. Nissan – 14 558 szt., +10,7%,
18. Hyundai – 14 413 szt., +27,8%,
19. Kia – 11 707 szt., +23,6%,
20. Suzuki – 10 450 szt., +9,2%.
W porównaniu do zestawienia na koniec listopada, w rankingu TOP20 marek nie zaszła żadna zmiana. Wśród marek należących do czołówki rynku tylko trzy marki odnotowały spadek importu – Renault, SEAT i Mazda. W dalszym ciągu największe wzrosty należą do marek koreańskich – Hyundai (+27,8%) oraz Kia (+23,6%).

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych modeli używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Audi A4 – 32 738 szt., +4,5%,
2. Volkswagen Golf – 32 058 szt., -1,7%,
3. Volkswagen Passat – 30 896 szt., -1,3%,
4. Opel Astra – 28 438 szt., +13,2%,
5. BMW 3 – 23 330 szt., +12,6%,
6. Renault Scenic – 15 989 szt., -6,7%,
7. Ford Focus – 15 716 szt., -2,3%,
8. Audi A3 – 15 691 szt., +8,1%,
9. Opel Zafira – 15 545 szt., +12,8%,
10. Audi A6 – 15 486 szt., +13,8%,
11. BMW 5 – 14 815 szt., +19,8%,
12. Opel Corsa – 14 259 szt., +7,3%,
13. Volkswagen Polo – 14 129 szt., -1,3%,
14. Opel Vectra – 12 580 szt., +0,8%,
15. Ford Mondeo – 12 032 szt., -5,3%,
16. Renault Megane – 10 847 szt., -0,3%,
17. Skoda Octavia – 10 188 szt., +1,4%,
18. Opel Meriva – 10 089 szt., +19,2%,
19. Ford Fiesta – 9 610 szt., +9,3%,
20. Volkswagen Touran – 8 821 szt., +3,0%.
W zestawieniu TOP20 modeli w ciągu ostatniego miesiąca nie zaszła żadna zmiana. Liderem importu w 2015 roku zostało Audi A4. Największe wzrosty wśród modeli z TOP20 należą do BMW 5 (+19,8%) oraz Opla Merivy (+19,2%). Największy spadek odnotował Renault Scenic (-6,7%). Do wymienionych modeli należy 43,9% rynku.

Ranking TOP15 krajów pochodzenia marek* najczęściej rejestrowanych używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Niemcy – 353 230 szt., 7,5%,
2. Francja – 122 493 szt., 2,5%,
3. Japonia – 111 319 szt., 7,4%,
4. USA – 67 138 szt., 5,3%,
5. Hiszpania – 27 827 szt., -1,9%,
6. Korea Południowa – 27 175 szt., 25,2%,
7. Włochy – 26 991 szt., 2,9%,
8. Czechy – 20 116 szt., 4,8%,
9. Szwecja – 17 662 szt., 8,3%,
10. Wielka Brytania – 6 346 szt., 0,4%,
11. Rumunia – 2 217 szt., 48,7%,
12. Polska - 467 szt., 47,7%,
13. Rosja - 134 szt., 15,5%,
14. Chiny - 38 szt., 100%,
15. Indie - 17 szt., 88,8%.
Marki niemieckie niezmiennie stanowią przeszło 45% importu. Rosnąca popularność marek Hyundai i Kia znalazła swoje odzwierciedlenie w rankingu krajów pochodzenia marek. Do Korei Południowej należy najwyższy w TOP10 wzrost importu (+25,2%). W 2016 roku import azjatyckich pojazdów powinien być większy niż hiszpańskich, które jako jedyne w tym zestawieniu zanotowały spadek (-1,9%).

Ranking województw, w których najczęściej rejestrowano używane samochody osobowe sprowadzone do Polski w 2015 roku:
1. Wielkopolskie – 100 063 szt., +5,1%,
2. Mazowieckie – 92 113 szt., +8,8%,
3. Śląskie – 77 803 szt., +5,3%,
4. Małopolskie – 66 554 szt., +9,0%,
5. Dolnośląskie – 62 115 szt., +6,0%,
6. Łódzkie – 49 315 szt., +8,8%,
7. Lubelskie – 45 386 szt., +6,8%,
8. Podkarpackie – 45 144 szt., +9,5%,
9. Kujawsko-pomorskie – 43 254 szt., +7,0%,
10. Pomorskie – 42 090 szt., +2,3%,
11. Zachodniopomorskie – 33 258 szt., +5,8%,
12. Świętokrzyskie – 29 414 szt., +5,5%,
13. Lubuskie – 29 060 szt., +5,0%,
14. Warmińsko-mazurskie – 26 332 szt., +4,9%,
15. Podlaskie – 22 764 szt., +7,7%,
16. Opolskie – 18 592 szt., +0,7%,
W przeciwieństwie do rynku pierwotnego, na którym prym wiedzie województwo mazowieckie, najwięcej rejestracji aut z importu odnotowano w województwie wielkopolskim. W każdym województwie tegoroczny wynik jest większy niż w roku ubiegłym, a największy wzrost odnotowuje woj. podkarpackie.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych roczników używanych samochodów osobowych sprowadzonych do Polski w 2015 roku:
1. 2005 – 74 456 szt.,
2. 2006 – 71 344 szt.,
3. 2004 – 71 315 szt.,
4. 2003 – 62 725 szt.,
5. 2007 – 61 834 szt.,
6. 2002 – 56 586 szt.,
7. 2008 – 51 911 szt.,
8. 2001 – 44 813 szt.,
9. 2009 – 40 217 szt.,
10. 2000 – 40 079 szt.,
11. 2011 – 36 757 szt.,
12. 2010 – 34 551 szt.,
13. 1999 – 33 334 szt.,
14. 2012 – 24 056 szt.,
15. 1998 – 23 046 szt.,
16. 2013 – 13 183 szt.,
17. 2014 – 11 624 szt.,
18. 1997 – 10 864 szt.,
19. 1996 – 6 246 szt.,
20. 1995 – 3 646 szt.
Jeżeli chodzi o roczniki produkcji - w powyższym zestawieniu zaszła jedna zmiana w porównaniu do danych sprzed miesiąca: na 2-tą pozycję przesunął się rocznik 2006, spychając o jedno "oczko" rocznik 2004.

Import samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi ciągle spada, a ich udział w 2015 roku wyniósł 45,1%.

2016?
A jak będzie wyglądał import w 2016 roku? Podobnie jak w przypadku samochodów nowych, liczba sprowadzonych aut również powinna wzrosnąć. Biorąc pod uwagę, że średnia wartość importowanego auta wynosi około 15 000 zł, wahania kursu euro nie będą miały kluczowego znaczenia. Znaczenie będzie natomiast miał prognozowany spadek bezrobocia, zniesienie opłaty recyclingowej i planowane wprowadzenie dodatku dla rodzin w wysokości 500 złotych za dziecko. Statystycznie średni wiek samochodu z importu wynosi 11 lat, a jego średnia wartość nie przekracza 12 000 zł - w ciągu dwóch lat państwo "pokryje" koszt zakupu takiego samochodu.
 
* pod uwagę wzięty został kraj pochodzenia marki, bez względu na to, kto jest jej obecnym właścicielem.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane