/  / Golfowi stuknęła czterdziestka

Golfowi stuknęła czterdziestka

VW|
null
© Volkswagen
null

Volkswagen Golf jest już na rynku od 40 lat. Łączna sprzedaż na świecie wszystkich siedmiu generacji niemieckiego kompaktu to ponad 30 milionów egzemplarzy.

Pierwszy seryjny VW Golf zjechał z taśm produkcyjnych w Wolfsburgu 29 marca 1974 roku. Po kilkudziesięciu latach dominacji Garbusa z umieszczonym z tyłu silnikiem rozpoczęła się nowa epoka: epoka zamontowanego poprzecznie z przodu silnika i napędu na przednią oś.

Zaprojektowany przez Giorgio Giugiaro i zespół Volkswagen Design, Golf I - jako następca wyprodukowanego w ponad 21,5 mln egzemplarzy Garbusa - miał kontynuować pełną sukcesów historię ówczesnego najpopularniejszego samochodu na świecie. I to się udało. Już w październiku 1976 roku zakłady opuścił milionowy Golf. W 1976 roku do podstawowego modelu dołączył pierwszy Golf GTI, w 1979 – Golf Cabriolet i w 1982 roku – Golf GTD.

W sierpniu 1983 roku na rynku pojawił się Golf II. Wraz z nim po raz pierwszy w klasie Golfa oferowany był regulowany katalizator (1984), ABS (1986) i wspomaganie układu kierowniczego. Po raz pierwszy Golf był również dostępny z napędem na wszystkie koła (Syncro, 1986).

Trzecia generacja Golfa w sierpniu 1991 roku wprowadziła nową erę w dziedzinie bezpieczeństwa. Z jednej strony Golf III był pierwszym modelem tej serii, który od 1992 roku był wyposażony w czołowe poduszki powietrzne; z drugiej strony postęp w dziedzinie konstrukcji nadwozia pozwolił znacznie poprawić zachowanie się podczas zderzenia.

Kolejnymi kamieniami milowymi tej serii modeli były pierwszy silnik sześciocylindrowy (VR6), tempomat, pierwszy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem (TDI, 1993), nowy kabriolet, napęd na wszystkie koła typu Syncro II oraz pierwszy Golf Variant.

W Golfie IV w roku 1997 nadal optymalizowane były kwestie bezpieczeństwa. Najlepszym przykładem jest wprowadzenie ESC. W 1998 roku Volkswagen zaprezentował pierwszego Golfa z napędem na wszystkie koła ze sprzęgłem Haldex (Golf 4Motion). W 2002 roku przedstawiony został Golf R32, rozwijający prędkość 250 km/h, który jako topowy model tej serii zadebiutował po raz pierwszy z dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG).

Golf V był samochodem, którego komfort, dynamika i jakość w 2003 roku wyprzedzała wielu konkurentów z wyższej klasy średniej. Postępy dotyczyły także bezpieczeństwa. Po raz pierwszy Golf był oferowany na życzenie z bocznymi poduszkami powietrznymi z tyłu – razem z sześcioma seryjnymi poduszkami (czołowe, boczne z przodu, kurtyny powietrzne) do wyposażenia należało osiem poduszek powietrznych.

W kwestiach komfortu i dynamiki Golf V zyskał dzięki nowej czterowahaczowej osi tylnej, dwusprzęgłowej DSG, reflektorom biksenonowym, panoramicznemu rozsuwanemu dachowi i pierwszemu silnikowi Twincharger (TSI) z turbosprężarką i kompresorem (rok 2006).

Również w roku 2006 zadebiutował Golf Plus, w 2007 roku – Cross Golf, nowy Variant oraz wyjątkowo oszczędną wersję Golf BlueMotion (4,5 l/100 km).

W Golfie VI od 2008 roku oferowanych było coraz więcej silników TSI. Ponadto w silnikach TDI pompowtryskiwacze zostały zastąpione przez system Common Rail, zapewniający większą dynamikę przy mniejszym spalaniu. Prym wiódł tutaj drugi Golf BlueMotion ze średnim zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 3,8 l/100 km i emisją CO2 na poziomie 99 g/km.

Do tego warto wymienić systemy wspomagające pracę kierowcy, takie jak Light Assist, Park Assist itp.

4 września 2012 roku miała miejsce światowa premiera Golfa siódmej generacji. Masa samochodu została zredukowana w niektórych wersjach o 100 kilogramów. W zależności od silnika udało się zmniejszyć zużycie paliwa w porównaniu z poprzednikiem nawet o 23%. Według danych fabrycznych, nowy Golf TDI BlueMotion zużywa w znormalizowanych warunkach NEFZ tylko około 3,2 l/100 km (emisja CO2 85 g/km). Ponadto Volkswagen wyposażył Golfa w cały zestaw nowych i częściowo seryjnych systemów wspomagających.

W 2014 roku Volkswagen elektryfikuje klasę kompaktową samochodów. W Niemczech można już kupić napędzanego wyłącznie energią elektryczną e-Golfa z zasięgiem około 190 kilometrów. Jesienią pojawi się natomiast Golf GTE: jego napęd hybrydowy plug-in zużywa w znormalizowanym cyklu tylko 1,5 l/100 km, a silnik elektryczny umożliwia przejechanie około 50 km tylko na prąd.

Golf jest najpopularniejszym Volkswagenem w historii. Latem ubiegłego roku siódma generacja przekroczyła granicę 30 milionów wyprodukowanych egzemplarzy. Aktualna seria budowana jest w zakładach w Wolfsburgu i Zwickau (Niemcy), Foshan (Chiny) oraz w Puebla (Meksyk).
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane