/  / Globalna platforma Subaru

Globalna platforma Subaru

null
null

Na początku marca producent samochodów Subaru podał wstępne informacje o nowej platformie. W oparciu o nią powstawać mają wszystkie przyszłe modele spod znaku Plejad.

Platforma ta – czyli Subaru Global Platform – jest częścią anonsowanego już w 2014 roku programu technicznego rozwoju marki i traktowana będzie na równi z elementami stanowiącymi o charakterze aut japońskiej marki: silnikiem w układzie bokser, napędem Symmetrical AWD oraz systemem EyeSight.

Ta skromna i – wydawałoby się – bardzo specjalistyczna informacja porusza kwestię o podstawowym znaczeniu dla każdego poważnego producenta samochodów. Koncerny motoryzacyjne muszą oferować dużą liczbę modeli o zróżnicowanym charakterze, zależnym także od rynków, na których są one sprzedawane. Z drugiej jednak strony żaden gracz nie może sobie pozwolić (ze względu na koszty) na projektowanie ich wszystkich z osobna i oddzielnie.

Tu właśnie tkwi tajemnica "globalnej platformy" – chodzi o takie zaprojektowanie uniwersalnego szkieletu konstrukcyjnego pojazdu, by w łatwy sposób tworzyć z niego różnorodne modele, stanowiące dla odbiorców całkiem różne samochody.

Szerokie zastosowanie
Należy wyjaśnić od razu, że słowo "platforma" nie określa tylko płyty podłogowej auta (lub raczej wielu aut), ani też szkieletu jego nadwozia. W swym szerokim znaczeniu "platforma" oznacza oczywiście także konstrukcję nadwozia, ale też cały system budowy auta: ustawienie i konfigurację silników i zespołów napędowych, konstrukcję podwozi oraz układów hamulcowych, konfigurację i ergonomię wnętrza, a także jego wyposażenia, oraz wiele innych ...

Można to określić jako zaprojektowanie "naraz" wielu przyszłych samochodów; wcale niekoniecznie o podobnej wielkości, gdyż uniwersalna platforma konstrukcyjna musi być pod tym względem maksymalnie elastyczna. Jest to bardzo skomplikowane, ale może przynieść w przyszłości ogromne korzyści, pozwalając na szybkie wprowadzanie nowych modeli, ich modyfikacje, a nawet produkcję w rzeczywistości różnych aut jednocześnie na tej samej linii montażowej (co zresztą Subaru ma już w swoich planach).

Inaczej mówiąc – powinno być zarówno lepiej, jak i łatwiej oraz taniej, z korzyścią dla firmy i odbiorców.

Czekamy na pierwsze efekty
A czym będą się te samochody różnić? Wszystkim, co widać z zewnątrz – czyli wielkością, typem nadwozia i oczywiście stylizacją poszczególnych modeli, a także charakterem układów napędowych i zestrojeniem podwozia, tak aby każdy pojazd zachował swój unikalny charakter.  

Pierwszym samochodem Subaru na bazie nowej platformy – na razie oczywiście z tradycyjnym układem napędowym charakterystycznym dla Subaru – będzie nowa Impreza. Ma się pojawić na rynku amerykańskim jeszcze w tym roku.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane