/  / Ford Mondeo – Nowe silniki i napęd 4x4

Ford Mondeo – Nowe silniki i napęd 4x4

null
© Ford
null

Do gamy modelu Ford Mondeo nowej generacji dołącza benzyniak 1.0 EcoBoost oraz dwa diesle, w tym jednostka 210-konna. Do tego dochodzi jeszcze napęd Ford Intelligent All-Wheel Drive.

Gama silnikowa modelu Ford Mondeo IV powiększa się o kolejne propozycje. Ciekawie zapowiada się nowy benzynowiec w postaci konstrukcji 1.0 EcoBoost, który pod maską Mondeo oferowany będzie w wersji 125-konnej w połączeniu z przekładnią manualną 6-biegową. Według oficjalnych danych fabrycznych, omawiana konfiguracja napędowa oferuje średnie spalanie w cyklu mieszanym na poziomie około 5,1 l/100 km. Sprint do "setki" zajmuje kierowcy 12 sekund, a maksymalnie można rozpędzić się do 200 km/h.

125-konny EcoBoost 1.0 – znany już z zastosowania pod maską takich modeli Forda jak Fiesta czy Focus – został na potrzeby Mondeo specjalnie skalibrowany. Bądź co bądź Mondeo to reprezentant aut klasy średniej i jeden z najpopularniejszych modeli w swoim segmencie na Starym Kontynencie.

Jednostka EcoBoost wytwarza moc typową dla znacznie większych silników, co jest możliwe dzięki zastosowaniu takich technologii jak wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa oraz sterowanie fazami rozrządu, niezależnie po stronie zaworów ssących, jak i wydechowych. Turbosprężarka o małym momencie bezwładności osiąga maksymalnie 248000 obr./min., czyli ponad 4000 obrotów na sekundę – niemal dwa razy więcej niż turbosprężarki bolidów F1 w sezonie 2014.

210 koni w dieslu
Kolejna nowość w gamie Mondeo to diesel TDCi o pojemności 1,5 litra i mocy 120 KM. W omawianym silniku zoptymalizowano kształt komory spalania, zastosowano nowy system wysokociśnieniowego wtrysku paliwa oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek (VNT). W połączeniu ze skrzynią manualną 6-biegową auto spala w cyklu mieszanym średnio około 4 l/100 km (dane fabryczne), a przyspieszenie 0-100 km/h trwa około 11,5 sekundy.

Wart uwagi jest ponadto 2-litrowy diesel z doładowaniem twin-turbo. Do dyspozycji kierowcy Mondeo będzie maksymalnie 210 koni mechanicznych, przy momencie obrotowym wynoszącym 450 Nm przy 2000 obr./min. Siła napędowa trafia na koła za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni dwusprzęgłowej PowerShift.

Elektronicznie sterowane sekwencyjne sprężarki umożliwiają szybszą reakcję silnika na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Mała turbina o niewielkiej bezwładności ma za zadanie zwiększanie ciśnienia, gdy tylko pojawia się zapotrzebowanie na większą moc, natomiast duża turbina o większej bezwładności zajmuje się podwyższaniem ciśnienia powietrza, gdy silnik pracuje z dużą mocą na wyższych obrotach.

Ile spala 210-konny Mondeo? Według Forda, średnie zużycie oleju napędowego w cyklu mieszanym zaczyna się średnio od 4,8 l/100 km. Pierwszą "setkę" kierowca zalicza w 7,9 sekundy, natomiast prędkość maksymalna to 233 km/h.

Kuty na cztery buty
Nabywcy nowego Mondeo będą mogli "uzbroić" swoje auto w układ napędu wszystkich kół Ford Intelligent All-Wheel Drive, który dostępny jest z silnikiem TDCi 2.0 150 KM, współpracującym z sześciobiegową przekładnią manualną, lub z TDCi 2.0 180 KM, połączonym z sześciobiegowym automatem PowerShift.

System Ford Intelligent All-Wheel Drive zapewnia płynne przejście od napędu przednich kół do napędu wszystkich kół, automatycznie zwiększając wykorzystanie przyczepności kół do nawierzchni i poprawiając stabilność, gdy tylko jest to potrzebne. System nieustannie kontroluje przyczepność kół do nawierzchni w odstępach 16 milisekund i jest w stanie dostosować rozdział mocy na poszczególne koła do stwierdzonych warunków drogowych w ciągu 100 milisekund.

Jak doliczył się Ford, nowy Mondeo będzie w najbliższym czasie oferowany z 14 różnymi wersjami układu napędowego do wyboru. Dostępne kombinacje to:
BENZYNA
- 125 KM 1.0 EcoBoost + przekładnia manualna
- 160 KM 1.5 EcoBoost + przekładnia manualna lub automatyczna
- 203 KM oraz 240 KM 2.0 EcoBoost + przekładnia automatyczna
DIESEL
- 120 KM 1.5 TDCi + przekładnia manualna
- 150 KM oraz 180 KM 2.0 TDCi + przekładnia manualna lub automatyczna
- 150 KM oraz 180 KM 2.0 TDCi + Intelligent All-Wheel Drive
- 210 KM 2.0 TDCi + przekładnia automatyczna
HYBRYDA
- 187 KM napęd benzynowo-elektryczny
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane