/  / Ford Mondeo – lepiej późno, niż wcale

TEST | Ford Mondeo – lepiej późno, niż wcale

IBRM Samar|
Ford Mondeo 2014
© IBRM Samar
Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014Ford Mondeo 2014

Nowy Ford Mondeo w końcu trafił do Europy, po prawie dwóch latach od debiutu w USA jego amerykańskiego odpowiednika – modelu Fusion. Opóźnieniu winny jest europejski kryzys ekonomiczny.

Samochód wkracza na rynek z dość dużym poślizgiem spowodowanym zamknięciem fabryki Forda w belgijskim Genk i przeniesieniem linii produkcyjnej do Walencji. Do całego zamieszania doszło za sprawą europejskiego kryzysu gospodarczego. Ford szukał oszczędności i znalazł je w Hiszpanii. Produkcja ruszyła pełną parą i pierwsze egzemplarze tego popularnego modelu trafiają już do klientów.

Trochę Mondeo, trochę Mustang, a trochę Aston
Kolejna generacja Mondeo zbudowana została, na nowo opracowanej przez Forda, globalnej platformie segmentu C/D. Sam wygląd nie jest jednak rewolucją. Na pierwszy rzut oka widać, że linia nadwozia dość mocno nawiązuje do poprzednika. Szczególnie zauważalne jest to z tyłu auta, gdzie zastosowano lekko przestylizowane lampy oraz zderzak, w który umiejętnie wkomponowano dwie końcówki wydechu. Jednak nie ma nic w tym złego i potraktujmy to jako przedłużenie gatunku.
Najwięcej jednak dzieje się z przodu. Mamy tu przede wszystkim do czynienia z pokaźnym grillem a’la Aston Martin, który razem z wąskimi, sportowymi światłami i wybrzuszeniem na masce rodem z Mustanga tworzą bardzo spójną kompozycję. Dzięki temu Ford zyskał więcej charakteru i wyrazistości.


Przyjemne wnętrze
Jeśli chodzi o wnętrze to zmieniła się głównie konsola centralna, którą zdominował 8-calowy kolorowy ekran dotykowy z systemem SYNC drugiej generacji, opracowany przy współpracy z firmą Microsoft. Umożliwia on synchronizację z telefonem, ustawienia klimatyzacji, systemu audio czy nawigacji, która jest bardzo precyzyjna. Obsługa systemu jest natomiast bardzo intuicyjna. Kolejna zaleta konsoli centralnej to brak miliona przycisków, które tylko powodują zagubienie się kierowcy w ich gąszczu.
Kokpit stał się lekki i przyjemny, prezentuje się dojrzale, wykonany jest z przyzwoitej jakości plastików. Wśród nowości znajduje się również duży, bo aż 10-calowy, kolorowy wyświetlacz, który oprócz obrotomierza i prędkościomierza może wyświetlać niezliczoną listę opcji.
Pozycja za kierownicą również robi pozytywne wrażenie. Wygodne fotele i świetnie leżąca w dłoniach kierownica sprawiają, że wcale nie ma się ochoty, by jak najszybciej dotrzeć do celu podróży. Pasażerowie z tyłu również będą zadowoleni, głównie za sprawą dużej ilości miejsca na nogi oraz podgrzewanej kanapy.

Systemy rodem z wyższej klasy
Nowe Mondeo oferuje również kilka ciekawostek, które do tej pory niedostępne były w tej klasie aut. Mam tu na myśli przede wszystkim pełne, adaptacyjne reflektory LED-owe automatycznie dostosowujące kształt oraz zasięg światła do warunków na drodze i kierunku jazdy (Adaptive Technology LED Technology). Dodatkowo automatycznie wybierają rodzaj oświetlenia w zależności od prędkości jazdy (Intelligent Light Technology).
Ford jest też drugim producentem na świecie, który wprowadził poduszki powietrzne w tylnych pasach bezpieczeństwa. System ten oferowany był do tej pory tylko w nowym Mercedesie klasy S.

Dodatkowo w najnowszej odsłonie popularnego „Mondziaka” znajdziemy siedem poduszek powietrznych (w tym kolanowa dla kierowcy), czujniki zmiany pasa ruchu, martwego pola widzenia w lusterkach i odległości od poprzedzającego pojazdu, a także Active City Stop, który uruchamia automatycznie hamulce w momencie wykrycia ryzyka kolizji oraz Active Park Assist (system wspomagający wykonanie manewrów parkowania równoległego i prostopadłego oraz wyjazdu z miejsca parkingowego).


Pewność za kierownicą
Auto z silnikiem 2.0 TDCI w najmocniejszej odmianie 180 KM, które miałem okazję testować, sprawnie radzi sobie z ponad 1,5-tonowym Mondeo. Może też pochwalić się całkiem niezłymi parametrami i osiągami: 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie od 2000 do 2500 obr./min., przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 8.3 sek. i prędkością  maksymalną 225 km/h. Auto ochoczo nabiera tempa, zużywając przy tym średnio niespełna 7 l oleju napędowego na 100 km. To o 2,5 l więcej od tego, co podaje producent.
Pozytywnie należy też ocenić 6-biegową manualną skrzynię biegów, która jest bardzo precyzyjna i cieszy krótkimi skokami lewarka.

Jednak kluczową rolę odgrywa jakość prowadzenia auta. Nie od dzisiaj wiadomo, że zawieszenie Forda jest wzorcem dla innych producentów samochodów. Wydawałoby się, że ideał nie może być już lepszy, a jednak... To, co z zawieszeniem nowego Mondeo zrobili inżynierowie to po prostu mistrzostwo świata. Auto w genialny sposób łączy pewność prowadzenia, przyczepność, komfort i sportowy sznyt. Precyzyjny układ kierowniczy sprawia, że auto nie da się łatwo wywieźć w pole i bez problemu połknie każdą nierówność czy ciasne łuki.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE (Liftback)

Ford Mondeo (nowy)
Ford Mondeo (stary)
Rozstaw osi [mm] 2850 2850
Długość [mm] 4871 4784
Szerokość [mm] 1911 1886
Wysokość [mm] 1482 1500
Bagażnik min/max [litry] 541/1437 540/1460

Do wyboru do koloru
Samochód wchodzi na rynek z dość bogatą gamę silnikową. W cenniku znaleźć można turbodoładowane jednostki benzynowe 1.5 EcoBoost (160 KM) oraz 2.0 EcoBoost (203 KM,  240 KM), a także jednostki wysokoprężne 1.6 TDCI (115 KM) i 2.0 TDCI (150 KM, 180 KM). Nowością w gamie Forda Mondeo jest wersja hybrydowa łącząca silnik benzynowy (140 KM) z silnikiem elektrycznym (120 KM) o łącznej mocy układu (187 KM), dostępna tylko w nadwoziu sedan. W późniejszym terminie pod maskę Mondeo ma trafić również 1-litrowy EcoBoost, a także mocny diesel, który ma być konkurencją dla 240-konnego silnika TDI montowanego w nowym Passacie. Czekamy również na napęd 4x4, który jest w planach.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE (Kombi)

Ford Mondeo (nowy)
Ford Mondeo (stary)
Rozstaw osi [mm] 2850 2850
Długość [mm] 4867 4837
Szerokość [mm] 1911 1886
Wysokość [mm] 1501 1512
Bagażnik min/max [litry] 500/1605 549/1740

Auto dostępne jest w trzech wersjach nadwozia: liftback, kombi oraz sedan (tylko jako hybryda). Do tego dochodzą trzy wersje wyposażenia: Trend, Gold Edition oraz Titanium. W sumie nowe Mondeo daje nam możliwość wyboru spośród 49 konfiguracji dostępnych na polskim rynku. Każdą z nich możemy ubrać w jeden z dziesięciu kolorów nadwozia. Jest w czym wybierać.

Nowe Mondeo jest już w naszym katalogu modeli. Znajdziemy w nim pełny cennik, a także informacje o wyposażeniu modelu z możliwością jego skonfigurowania i porównania z konkurencją.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE (Sedan)

Ford Mondeo (nowy, wyłącznie Hybrid)
Ford Mondeo (stary)
Rozstaw osi [mm] 2850 2850
Długość [mm] 4867 4850
Szerokość [mm] 1911 1886
Wysokość [mm] 1501 1500
Bagażnik min [litry] 383 550

Pretendent naciska lidera
Po pierwszej jeździe i przeanalizowaniu oferty, jaką przedstawił Ford, stwierdzam, że warto było czekać na nowe Mondeo. Auto przede wszystkim dojrzało przez te dwa lata i to pod każdym względem. Volkswagen, z żółtą koszulką lidera - Passata, powinien mieć się na baczności, bo nowy Ford na pewno namiesza w segmencie D.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane