/  / Ford Grand Tourneo Connect – auto z koneksjami

TEST | Ford Grand Tourneo Connect – auto z koneksjami

Ford Tourneo Connect 2014
© IBRM Samar
Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo Connect 2014Ford Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Tourneo PrezentacjaFord Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014Ford Turneo Conect 2014

Podobno z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu. W przypadku Forda Tourneo jest inaczej. Wielość odmian i wersji modelu sprawia, że w tej rodzinie każdy znajdzie dla siebie coś odpowiedniego.

Dawniej wszystko było proste. Samochód dostawczy wyglądał jak kontener na kołach, jeździł podobnie, a przychylnym okiem patrzyły na niego jedynie osoby zainteresowane upchnięciem jak największej ilości towaru w jak najprostszy sposób. Z czasem jednak sprawy zaczęły się komplikować, a zmuszane do ciągłego konkurowania ze sobą koncerny motoryzacyjne zaczęły rywalizować nie tylko pod względem przestrzeni ładunkowej ale również stylistyki.

Tak rzecz ma się z Fordem. Każdy chyba zna Transita, od lat obecnego na naszych ulicach. Dla przeciętnego obserwatora nie różnił się niczym od innych vanów, może poza wyglądem przedniego pasa. Kolejne generacje zmieniały nieco wygląd, jednak atrakcyjnością nie dorównywały przeznaczonym do przewozu pasażerów - Fordowi Galaxy, czy S-Max.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Ford Tourneo Courier
Ford Tourneo Connect
Ford Grand Tourneo Connect
Wersja Trend Trend Trend
Cena bazowa wersji [PLN] 70 049 81 488 85 178

Długość [mm] 4157 4418 4818
Szerokość [mm] 1734 1835 1835
Wysokość [mm] 1723 1852 1840
Rozstaw osi [mm] 2489 2662 3062
Bagażnik min/max [litry] 395/1656 1029/2410 1287/2761
Masa własna/DMC [kg] 1205/1780 1552/2045 1604/2270
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 195/60/R15 205/60/R16 205/60/R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Dla osób szukających czegoś mniejszego, aczkolwiek oczekujących dużej przestrzeni ładunkowej była Fiesta Courier. Mały dostawczak, zbudowany na bazie auta segmentu B wyglądał jakby na Fiestę zaparkowaną gdzieś w porcie, spadł średnich rozmiarów kontener. W wersji osobowej - kontener z oknami.

O ile jednak jeszcze dwie dekady temu nikogo to nie raziło, bowiem ulice pełne były równie „urodziwych” pojazdów, to z czasem ten stan rzeczy zaczynał się zmieniać. Faktem jest, iż styliści chyba jeszcze nigdy do tej pory nie mogli rozwinąć skrzydeł wyobraźni tak szeroko. Wszechobecne są przetłoczenia, zagięcia, załamania karoserii, kształty znane 40 lat temu z nieosiągalnych dla zwykłych śmiertelników samochodów marzeń. Rozwój technologii pozwala projektantom na swobodne rzeźbienie w metalu i szkle, bez szkody dla walorów użytkowych aut i oferowanego ich pasażerom bezpieczeństwa, a z korzyścią dla stylistyki.

Rodzinny interes
Takie refleksje przychodzą na myśl, gdy patrzymy na obecną rodzinę Forda Tourneo. No właśnie, kluczowym słowem wydaje się tu „rodzina”. Najlepiej oddaje relacje między jej poszczególnymi, pozostając przy familijnej metaforze, członkami. Spodziewać by się można, że skoro wszystkie modele nazywają się tak samo, to jest to tak naprawdę jedna konstrukcja, dysponująca jedynie różnymi rozstawami osi, czy długością nadwozia. W tym właśnie momencie zwrócić należy uwagę na drugi człon nazwy każdego Tourneo: Courier, Connect albo Custom. To one określają, czy mamy do czynienia z pojazdem segmentu B, spokrewnionym z Fiestą i B-Maxem (Courier), autem z segmentu C powstałym na bazie C-Maxa (Connect), czy pełnokrwistym vanem, czyli osobową wersją tego, co powszechnie kojarzone jest jako oryginalny Transit. Notabene: zamieniając nazwę Tourneo na Transit otrzymamy rodzinę aut dostawczych. Choć początkowo cała ta nowa nomenklatura wydaje się dość skomplikowana, to po chwili zastanowienia wszystko wydaje się jasne: Tourneo to praktyczne osobówki, a Transit dostawczaki, które mogą również zostać skonfigurowane w wersjach do przewozu osób, do tego dysponować różnymi rozstawami osi oraz liczbą miejsc....

Zatem aby uniknąć dalszych komplikacji skupmy się na czymś konkretnym. Do testu otrzymaliśmy średniej wielkości przedstawiciela rodziny Tourneo, a mianowicie model Connect z określeniem Grand, czyli wersję siedmioosobową.

Dobrze ukryte korzenie
Mówi się, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Styliści Forda musieli wziąć sobie tę zasadę mocno do serca. Długie przednie reflektory osadzone w masywnym przodzie rozciągają się na boki auta niemal do przedniej osi, linia maski wznosi się pod kątem ostrym w stronę kabiny i imponujących rozmiarów przedniej szyby. Kształt części pasażerskiej i bagażowej, zasadniczo wkomponowanej w prostokąt, łagodzi wznosząca się linia okien oraz liczne przetłoczenia, a pionowy tył urozmaicają lampy, ściekające po słupku D aż na wysokość nadkoli. Dodatkowo, w naszym egzemplarzu szyby drugiego i dalszych rzędów siedzeń były przyciemnione, a pojazd wyposażono w 17-calowe felgi z lekkich stopów. Całość prezentuje się świetnie i mało kto dopatruje się w tak skonfigurowanym Tourneo auta o „robotniczych” korzeniach. Jego długość to 4818mm, a zatem mniej niż Ford Mondeo Kombi.

Potężny rozstaw osi, wynoszący ponad trzy metry długości oraz wysokość ponad metr osiemdziesiąt powodują, iż auto robi wrażenie potężnego, jednak w żadnym razie nie zwalistego, czy ociężałego. Nie przypomina lokomotywy, bądź radzieckiego elektrowozu, a szpiczasty z przodu, superszybki pociąg TGV. Duże, skrzydłowe drzwi oferują świetny dostęp do pierwszego rzędu foteli, zaś aby dostać się do drugiego i trzeciego rzędu auto wyposażono w drzwi przesuwane. Do przepastnej przestrzeni bagażowej dostaniemy się dzięki unoszonej do góry klapie. Gdy wybierzemy się naszym Fordem na piknik, to w razie upału bądź deszczu z powodzeniem posłuży ona jako dach nad głową.

Rodziny się nie wyprze
Wnętrze pojazdu sprawia wrażenie przeszczepionego z innych Fordów o zbliżonych rozmiarach. Focus, C-Max, a może Kuga? Kształty deski rozdzielczej są niemal identyczne w porównaniu do każdego z powyższych. Niespokojne, acz ergonomiczne kształty deski rozdzielczej stanowią zaprzeczenie zachowawczej stylistyki wnętrz pojazdów z koncernu VW. Wypchnięta w stronę kabiny konsola centralna z radiem pomiędzy kratkami nawiewu w kształcie trapezu oraz umieszczonym nad nim, dość archaicznie wyglądającym w czasach ciekłokrystalicznych wyświetlaczy, ekranem komputera pokładowego, nie każdemu przypadnie do gustu. O ile jednak jej wygląd, zdominowany przez liczne przyciski, sugeruje konieczność podróżowania z instrukcją obsługi, to w praktyce nie jest tak źle.

Jakość materiałów użytych we wnętrzu odbiega od tej znanej z Fordów, które nie mają dostawczego rodzeństwa. Plastiki deski rozdzielczej i drzwi wyglądają nieźle, lecz w dotyku są już znacznie mniej przyjemne. To, co w Focusie jest miękkie, tutaj wykonano z twardego plastiku. Podobnie tapicerka z chropowatej, grubej tkaniny sprawia wrażenie, jakby bardziej liczyć się miała trwałość, nie wrażenia dotykowe.

Tourneo Connect nie skąpi za to pasażerom przestrzeni. W środku widać wszelkie zalety nadwozia w kształcie prostokąta. Z przodu miejsca nie powinno zabraknąć nikomu, ani na ramiona, ani nad głową. Nawet osoby o ponadstandardowych wymiarach nie będą narzekały na ciasnotę. Nad ich głowami umieszczono znaną z innych kombivanów praktyczną półkę. W drugim rzędzie też jest nieźle, jednak kanapa pozostawia nieco do życzenia. Jej siedzisko jest dość krótkie, a oparcie ustawione prawie pionowo, więc na dłuższych trasach podróżowanie nie przypomina jazdy w pierwszej klasie. Na dyskomfort nie powinny narzekać osoby jadące w trzecim rzędzie, bowiem dzięki pionowym ścianom nadwozia nie mamy poczucia zamknięcia w bagażniku.

Olbrzymią zaletą Tourneo Connecta jest możliwość swobodnego kształtowania przestrzeni we wnętrzu. Dzięki systemowi składania foteli możemy auto zmienić albo w mały autobus albo w średniej wielkości pojazd dostawczy. Z powodzeniem odwieziemy na lotnisko kilkuosobową rodzinę, pomożemy w przeprowadzce znajomym, czy udamy się na wakacje z rowerami bez konieczności ładowania ich na dach, bądź wożenia na haku za samochodem, bowiem idealnie zmieszczą się do wnętrza i to bez zdejmowania kół.

Siła spokoju na drodze
Prowadzenie Tourneo Connecta w niczym nie przypomina jazdy samochodem dostawczym. Prawie. Przy większych prędkościach doskwiera bowiem nieco hałas, a pojazd jest umiarkowanie podatny na podmuchy wiatru, czemu trudno się dziwić  biorąc pod uwagę wysokość nadwozia. Coś za coś. Jednak, mimo iż kierowca czuje, że wiatr wieje, to nie traci kontroli nad pojazdem. Szerokie nadwozie oraz dość sztywne zawieszenie powodują, że Tourneo nie wpada w nieprzyjemne kołysanie, a precyzyjny układ kierowniczy pozwala pewnie kontrolować tor jazdy.

Ford Tourneo w żadnej wersji nadwozia nie jest samochodem sportowym, to oczywiste. Jadąc jednak po coraz dłuższych, polskich autostradach chciałoby się mieć pod maską odrobinę więcej mocy. 115 KM z diesla o pojemności 1.6 litra sprawnie porusza pojazd, jednak w okolicach 120 km/h brakuje mu trochę elastyczności, również wówczas daje się we znaki opór, jaki wysokiemu nadwoziu stawia powietrze. Przy umiarkowanej jeździe spalanie oscyluje w okolicach 8 l/100 km. Gdy chcemy powalczyć z wiatrem i jechać na autostradzie trochę szybciej niż pozwalają przepisy, apetyt wzrośnie do około 10 l.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Ford Tourneo Courier
Ford Tourneo Connect
Ford Grand Tourneo Connect
Wersja   Trend Trend Trend
Cena bazowa wersji [PLN] 70 049 81 488 85 178

Budowa silnika/paliwo Diesel, R4 8V, Common-Rail Diesel, R4 8V, Common-Rail Diesel, R4 8V, Common-Rail
Pojemność silnika [cm3] 1596 1596 1596
Moc [KM/obr./min] 95/3800 115/3600 115/3600
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 215/1750-2500 270/1750-2500 270/1750-2500
Skrzynia biegów 5-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 14,0 13,8 13,8
Prędkość maksymalna [km/h] 170 165 165
Spalanie miasto [l/100km] 4,7 5,6 5,6
Spalanie trasa [l/100km] 3,6 4,4 4,4
Spalanie średnie [l/100km] 4,0 4,8 4,8

Przestronny, ładny, dobrze wykonany i funkcjonalny - nawet biorąc pod uwagę twarde materiały we wnętrzu, Tourneo Connect to coś więcej niż dostawczak z miejscami do przewozu osób. Wystarczająco komfortowy, by udać się nim z rodziną na wakacje, a gdy potrzeba, bez trudu zmieści lodówkę do bagażnika. Choć nie prowadzi się jak ciężarówka, to jednak „wrodzone” cechy powodują, że nigdy nie będzie jechał jak limuzyna. Czy ktoś wybierze go zamiast Mondeo kombi?
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane