/  / Ford Focus RS: 320 koni pod maską

Ford Focus RS: 320 koni pod maską

null
© Ford
nullnullnullnullnull

Wraz z nowym Fordem Focusem RS marka spod znaku błękitnego owalu chce awansować do światowej czołówki kompaktów o wysokich osiągach. Pod maską auta pracuje silnik EcoBoost 2.3, który dzięki modyfikacjom rozwija ponad 320 KM.

Ford wrzuca wyższy bieg. To widać. Podczas styczniowej wystawy motoryzacyjnej NAIAS 2015 w Detroit światło dzienne ujrzał prototyp supersportowego Forda GT, który dysponuje silnikiem o mocy aż 600 koni. Do roku 2020 koncern zamierza wprowadzić na rynek światowy ponad 12 modeli samochodów o wysokich osiągach.

Teraz przed Państwem nowy Ford Focus RS! Pod maską tego samochodu drzemie czterocylindrowy silnik EcoBoost 2.3, który rozwija moc ponad 320 koni mechanicznych. Podstawowa struktura aluminiowa jednostki napędowej jest taka sama jak ta, zastosowana w nowym Mustangu. Do tego dochodzą jednak liczne modyfikacje.

Wyższa moc to zasługa zastosowania nowej turbosprężarki typu twin-scroll o niskiej bezwładności wyposażonej w większy kompresor, która zapewnia dużo lepszy przepływ powietrza. Z kolei znacznie większy intercooler dba o dostarczanie do silnika czynnika o większej gęstości. Wyższa wydajność to również zasługa wykorzystania mniej restrykcyjnego układu dolotowego oraz wyczynowego układu wydechowego o dużej średnicy z elektronicznym zaworem zintegrowanym z końcowym elementem, który optymalizuje przeciwciśnienie i charakterystykę dźwięku.


Kuty na cztery buty
Nowy Focus RS wykorzystuje system napędu na cztery koła Ford Performance All-Wheel-Drive z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego DTV (Dynamic Torque Vectoring). System Ford Performance AWD opiera się na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. Zarządzają one nie tylko rozdziałem napędu między przednią a tylną osią, ale i dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. Dzięki temu umożliwiają „wektorowanie momentu obrotowego”, co ma ogromny wpływ na zachowanie się auta w zakrętach i stabilność w łuku.

Sterownik tylnego mechanizmu różnicowego nieprzerwanie dokonuje rozdziału siły napędowej zarówno w zakresie międzyosiowym, jak i między kołami osi tylnej, dostosowując się do sytuacji drogowej i monitorując dane z rozlicznych czujników samochodu, aż stukrotnie w ciągu każdej sekundy.

Do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70% momentu napędowego, z czego do 100% może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kół.

System AWD dopracowano tak, by zapewniał wysoką przyczepność – z przyspieszeniami bocznymi przekraczającymi 1 g – oraz najlepszą w klasie prędkością pokonywania łuku oraz przyspieszeniem na wyjściu ze skrętu.

Tradycja zobowiązuje
W obozie Forda modele ze znaczkiem RS mają bogatą historię – wystarczy tu wymienić tak utytułowane konstrukcje jak m.in. Escort RS 1600, Sierra RS Cosworth czy Escort RS Cosworth, wyposażony w napęd na cztery koła. W pracach nad nowym Focusem RS uczestniczył sam Ken Block – gwiazda Gymkhany i World Rallycross.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane