/  / Ford Focus – nadal w grze?

PREZENTACJA | Ford Focus – nadal w grze?

Ford Focus 2015
© IBRM Samar
Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015Ford Focus 2015

Swego czasu Focus był tym modelem, który zakwestionował sensowność terminu „segment Golfa”. Wyznaczał standardy przestronności kabiny, jakości prowadzenia i wykończenia wnętrza. Wprowadzał świeży powiew w obszarze stylistyki nadwozia i środka. A jak jest dzisiaj?

Ford Focus, którego pierwsza generacja pojawiła się na rynku w roku 1998, zastępując wysłużonego Escorta, zasłynął m.in. jako pierwsze auto segmentu C z wielowahaczowym tylnym zawieszeniem. Jednak oprócz prowadzenia, kompakt Forda zapewniał dużo więcej atrakcji. New edge design, czyli nazwa stylu projektowania ówczesnych Fordów, zachowała świeżość do dziś. Druga generacja Focusa nie była już tak awangardowa. Linie nadwozia stały się bardziej zachowawcze, podobnie zresztą jak wygląd wnętrza. Również technicznie Ford przestał szokować. Choć dla wielu jakość prowadzenia Focusa wciąż stanowiła punkt odniesienia w klasie kompaktów, to konkurencja nie próżnowała i niwelowała dystans dzielący ją od auta z błękitnym owalem na masce.

Trzecia generacja, która po drobnych modyfikacjach produkowana jest do dzisiaj, zadebiutowała w 2010 roku. W stosunku do bezpośredniego poprzednika, jej wygląd odzyskał charakter, którym poszczycić się mógł Focus z końca lat 90-tych. Mimo, iż większość jego konkurentów również otrzymała ciekawą stylistykę nadwozi, to kompaktowy Ford wyglądał na ich tle oryginalnie. Focus, mierzący 1823 mm szerokości bez lusterek, był w momencie premiery jednym z najszerszych pojazdów w klasie. W połączeniu z wysokością 1469 mm, plasującą go w połowie stawki oraz detalami stylistycznymi sprawiał wrażenie masywnego i pojemnego, zdając się obiecywać komfortowe i obszerne wnętrze.



Deska rozdzielcza Focusa trzeciej generacji także zyskała nieco polotu. Masywną konsolę centralną "ozdobiono" pionowymi kratkami nawiewu, lewarek zmiany biegów powędrował wysoko, aż pod pokrętła klimatyzacji, zaś zegary wpisano w tuby o nieregularnych kształtach. Wnętrzu trudno było odmówić oryginalności. Kwestionowano natomiast funkcjonalność obsługi systemu audio, umieszczonego pomiędzy kratkami nawiewu, a składającego się ze sporej liczby małych guziczków, którymi upstrzono powierzchnię konsoli centralnej. Wszystkich niezadowolonych usatysfakcjonować powinna zatem modyfikacja, której auto poddano w 2014 roku. Z wnętrza zniknęły guziki, a w ich miejscu pojawił się bardziej odpowiadający wymogom współczesności spory wyświetlacz wielofunkcyjny oraz pokrętło z kilkoma dużymi i czytelnymi przyciskami do jego obsługi.

Zmieniło się również nadwozie. Oczywiście nie jego zasadniczy kształt, a detale. Wraz z innymi modelami Forda, Focus otrzymał przód przywołujący na myśl Astona Martina. Zabieg ten wzbudza skrajne emocje. Jednym się on podoba, innych wręcz odrzuca, są też tacy, którym przód się podoba, ale jego połączenie z resztą nadwozia już nie.

Jak na pojazd mierzący 4365 mm długości Focus oferuje wystarczająco przestronne wnętrze. Zarówno kierowca, jak i pasażer bez problemu zajmą wygodne dla siebie pozycje. Fotele oferują duży zakres regulacji, są także dość obszerne, zapewniając właściwe podparcie ud i pleców. Bardzo dobrze leży w dłoniach mocno wyprofilowana, skórzana kierownica. Wysoko umieszczony lewarek zachęca zaś do częstej zmiany biegów. Drogi jego prowadzenia są dość krótkie, a biegi wskakują na swoje miejsce z łatwością.


Sześciobiegową skrzynię połączono w prezentowanym egzemplarzu z 1.5-litrowym, benzynowym silnikiem ecoboost. Wyposażona w turbodoładowanie jednostka produkuje 150KM oraz 240Nm momentu obrotowego. Dzięki niemu, Focus korzystać może ze wszystkich błogosławieństw tego typu silników, a więc przede wszystkim większej niż w przypadku jednostek wolnossących elastyczności. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest od 1600 obr/min, co pozwala na dynamiczną jazdę bez konieczności wkręcania silnika na wysokie obroty. Auto poszczycić się może także bardzo dobrymi osiągami. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje jedynie 8.9 s, zaś prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. Korzystając z nich zapewne nie osiągniemy deklarowanego przez producenta zużycia paliwa, które średnio wynosić powinno 5.5 l/100km, jednak takie dane dotyczące spalania nie są jedynie chwytem marketingowym i zachowując za kierownicą rozsądek można się w wyznaczonych przez nie granicach zmieścić.

Prezentowana wersja Titanium, zawiera w standardzie bardzo bogate wyposażenie. Bez dodatkowych akcesoriów, wersja ta, w połączeniu ze 150 konnym silnikiem benzynowym i skrzynią manualną, kosztuje 84 tysiące złotych. Od tej kwoty odjąć jednak możemy 9 tysięcy złotych, bowiem taki rabat oferuje Ford. Zatem bardzo bogato wyposażony kompakt z przestronnym wnętrzem oraz dynamicznym i oszczędnym silnikiem kosztuje około 75 tysięcy złotych. Nie jest to kwota mała, jednak porównując ją z cenami konkurentów stwierdzić można, iż jest racjonalna. Odpowiadając na pytanie zawarte w tytule, śmiało można stwierdzić, że Focus, mimo upływu lat, pozostaje jednym z głównych graczy w… segmencie Golfa.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane