/  / Ford Fiesta Black Edition – Astonek

TEST | Ford Fiesta Black Edition – Astonek

Ford Fiesta 2015
© IBRM Samar
Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015Ford Fiesta 2015

Maluch z niebieskim owalem na masce walczy w segmencie aut miejskich prawie od 40 lat, to jest od 1976 roku, gdy zaprezentowano pierwszą generację modelu. Obecnie na drogi wyjeżdża siódma generacja Fiesty.

Długie przednie reflektory, tylne lampy umieszczone wysoko, w połowie słupka C, sylwetka zwarta. Dynamiczna stylistyka znana jako Ford Kinetic Design czyli styl, w jakim projektowane były Fordy po roku dwutysięcznym, zachowała świeżość i nie zestarzała się szybko, co często ma miejsce w przypadku pojazdów projektowanych tak, aby w momencie premiery wyglądały dynamicznie i nowocześnie.

Po przeprowadzonym w 2013 roku liftingu przód pojazdu przyozdobiony został potężnym grillem, porównywanym do tych znanych z Aston Martinów. Jak zwykle, jednym się on podoba, inni zauważają, że owszem, sam przód, w oderwaniu od reszty nadwozia wygląda nieźle, jednak przez tę „atrakcję” na czole zaburzona została harmonia pierwotnego projektu auta, a Ford nigdy Astonem nie będzie (mimo że Aston w przeszłości do Forda należał). Co najwyżej może być „Astonkiem”. Podobnie skrajne odczucia budzić może wygląd limitowanej wersji Black Edition. Moda na malowanie aut na czarno i czerwono objęła również Forda i trzeba przyznać, że samochód wygląda... agresywnie.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Ford Fiesta 3d
SEAT Ibiza SC
Renault Clio 5d
Wersja Black Edition FR Limited
Bazowa cena wersji [PLN] 69 150 72 300 60 850

Długość [mm] 3982 4066 4062
Szerokość [mm] 1722 1693 1731
Wysokość [mm] 1495 1424 1448
Rozstaw osi [mm] 2489 2469 2589
Bagażnik min/max [litry] 281/ 965 292/ 938 300/ 1146
Masa własna/ DMC [kg] 1016/ 1550 1068/ 1630 1090/ 1563
Zawieszenie przednie kolumny McPherson kolumny McPherson kolumny McPherson
Zawieszenie tylne belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/ bębnowe tarczowe wentylowane/ tarczowe tarczowe wentylowane/ tarczowe

We wnętrzu z kolei zmian praktycznie nie ma. Jest zatem obsypana malutkimi przyciskami, zgrabna konsola centralna z wyświetlaczem przypominającym zegarek z melodyjkami, element opcjonalnego pakietu Cool and Sound oraz słabej jakości, jak na segment b przystało - plastiki. Po dokładniejszym badaniu okazuje się, że nie wszystkie tworzywa sztuczne, z których wykonano deskę rozdzielczą, są twarde, jednak ich faktura oraz połysk sprawiają wrażenie, jakby powstały z kawałka plastiku będącego kiedyś deską do krojenia lub innym przedmiotem codziennego użytku, który poddano recyklingowi. Podobnie zegary o „komiksowej” czcionce i niebieskich wskazówkach nie wpływają pozytywnie na wygląd wnętrza. Jednak to, co w jaskrawym świetle dnia nie wygląda najlepiej, w mroku nocy zaczyna być ciekawe. Deska rozdzielcza nie wygląda już tak źle, a podświetlane na biało zegary i ich niebieskie wskazówki zachęcają do dynamicznej jazdy. Wnętrze nie wydaje również żadnych niepożądanych odgłosów jak trzaski, piski czy stuki. Muzyka dobywająca się z dostępnych w opcji sześciu głośników także brzmi dobrze, skutecznie uprzyjemniając jazdę.

Po zajęciu miejsca trudno oprzeć się wrażeniu, że w Fieście siedzi się dość wysoko. Nawet po maksymalnym opuszczeniu fotela trudno poczuć się jak w rajdowym kuzynie małego Forda i obniżyć „środek ciężkości” tuż nad powierzchnię asfaltu. Kierownica dobrze leży w dłoniach, drążek zmiany biegów również jest łatwo dostępny. Przeszkadzać mogą jedynie jego dość długie drogi prowadzenia, co kłóci się trochę z wizerunkiem sportowego auta, podobnie jak pięciobiegowa skrzynia.

Po odpaleniu silnika zaczyna nas dobiegać delikatny warkot. To trzycylindrowa jednostka budzi się do życia. Podobnie jak wysoka pozycja za kierownicą, również ona zdaje się zwiastować kolejne rozczarowanie. Jednak nic bardziej mylnego. Choć oczywiście litrowa trzycylindrówka nie jest elektrownią atomową, to jednak bardzo sprawnie radzi sobie z niewielkim autem. Charakterystyczny dla turbodoładowanych silników benzynowych wysoki moment obrotowy już od „samego dołu” rusza pojazd z miejsca, a maksymalna moc osiągana przy sześciu tysiącach obrotów pozwala na wydobycie z wydechu przyjemnego pomruku, skutecznie zagłuszającego warkot trzycylindrowej jednostki.

Wnętrze zostało całkiem nieźle wyciszone jak na ten segment aut. Nawet w trakcie jazdy z prędkościami autostradowymi w środku jest na tyle cicho, że można rozmawiać nie podnosząc głosu. Aby rozpędzić się do setki potrzeba wg producenta równe 9 sekund. Po kilku...dziesięciu takich cyklach okazuje się, że pięciobiegowa skrzynia w zupełności wystarcza, aby Fiestą jeździć dynamicznie. Podobnie przestaje przeszkadzać brak możliwości mocniejszego obniżenia fotela. Pozycja za kierownicą jest neutralna, a przestrzeń wokół kierowcy pozwala na szybkie manewry bez ryzyka uszkodzenia łokci.


DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Ford Fiesta 3d
SEAT Ibiza SC
Renault Clio 5d
Wersja Black Edition FR Limited
Bazowa cena wersji [PLN] 69 150 72 300 60 850

Budowa silnika/paliwo Benzynowy; turobosprężarka, R3 12V, bezpośredni wtrysk paliwa Benzynowy; turobosprężarka, R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa Benzynowy; turobosprężarka, R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa
Pojemność silnika [cm3] 999 1395 1197
Moc maksymalna [KM(kW)/obr./min] 140 (103)/ 6000 150 (110)/ 5000 120 (88)/ 4900
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 210/ 1400-4500 250/ 1500-3500 190/ 2000
Skrzynia biegów 5-biegowa skrzynia manualna 6-biegowa skrzynia manualna 6-biegowa skrzynia automatyczna, dwusprzęgłowa (EDC)
Koła napędzane przednie przednie przednie
Prędkość maksymalna [km/h] 201 220 199
Przyspieszenie 0-100 km/h [s.] 9,0 7,6 9,4
Spalanie miasto [l/100km] 5,6 6,0 6,6
Spalanie trasa [l/100km] 3,9 4,1 4,4
Spalanie średnie [l/100km] 4,5 4,8 5,2

Skoro już mowa o manewrach, to powiedzieć należy o układzie kierowniczym Fiesty. A jest o czym, bowiem pozwala on na doskonałe wyczucie asfaltu i dużą precyzję prowadzenia. W ślad za układem kierowniczym idzie zawieszenie. Samochód podąża za ruchami kierownicą wyjątkowo posłusznie, nie wykazując tendencji do podsterowności. Nawet gdy na desce rozdzielczej miga kontrolka układu ESP informując nas, że pracę opon i zawieszenia wspomagać zaczęła elektronika, nie odczuwamy jej ingerencji. Dynamiczna jazda Fiestą powoduje, że wszelkie zastrzeżenia co do kierunku, w jakim podążyli jej styliści, odchodzą w niepamięć. Auto lekko przyspiesza, świetnie skręca i hamuje. Oczywiście w pełni wykorzystując zalety małego motoru łatwo zwiększyć deklarowane przez producenta spalanie dwukrotnie, ale w tym przypadku pretensje można mieć jedynie do kierowcy.

Czego zatem chcieć więcej w samochodzie segmentu B? Jest coś takiego. Przy całej swojej atrakcyjności 140-konny Ford Fiesta nie należy do pojazdów tanich. W wersji Black Edition, która jako jedna z dwóch wersji, obok Red Edition, wyposażona została w rzeczoną jednostkę, kosztuje po uwzględnieniu rabatu nieco ponad 60 tysięcy złotych. Nie jest to może dużo, jeśli porównamy ją z innymi pojazdami segmentu B o zbliżonych osiągach, jednak gdy pod uwagę wziąć fakt, że prezentowana wersja kosztowała dodatkowe 10 tysięcy złotych ponad wersję podstawową to można zacząć ją porównywać do aut segmentu C, albo... dołożyć „dychę”, kupić Fiestę ST i z nikim się nie porównywać, tylko jeszcze bardziej cieszyć jazdą.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane