/  / Fiat Tipo 1.6 AT - Tipowy sedan

TEST | Fiat Tipo 1.6 AT - Tipowy sedan

Fiat Tipo Sedan 2016
© IBRM Samar
Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016Fiat Tipo Sedan 2016

Fiat wraca do formy. Po latach posuchy wprowadził na rynek kompaktowy sedan o znanej z przeszłości nazwie Tipo. To model na jaki czekał rynek.

Historia Tipo sięga lat 80-tych. Kompaktowy hatchback o tej nazwie produkowany był we Włoszech w latach 1988-1995, zdobywając w 1989 zaszczytny tytuł "Car of the year". W gamie znalazły się również wersje sedan i kombi, ale oferowane pod nazwą Tempra. Pierwsza generacja Tipo miała długość 3 958 mm, czyli mniej niż obecne Punto (4 065 mm). Nowe Tipo zaprezentowane zostało na targach w Stambule w maju 2015 roku, pod nazwą Fiat Aegea. Debiut z nadwoziem sedan nie jest przypadkiem. To najpopularniejsze nadwozie w Turcji, w kraju w którym samochód jest produkowany (w fabryce w Bursie).

Stylowy sedan
O nadwoziu modelu można wypowiadać się w samych superlatywach. Widać, że pracowali nad nim włoscy styliści. Udało im się dokonać naprawdę trudnej rzeczy, bo sedany tej wielkości niemal zawsze mają zaburzone proporcje. Nie w tym przypadku. Samochód prezentuje się naprawdę stylowo i to niezależnie od koloru lakieru.

Karoseria skrywa obszerny bagażnik o poj. 520 litrów, z typowymi dla tej klasy zawiasami wnikającymi do środka. Klapa podnosi się sama po naciśnięciu guzika otwierającego bagażnik. Szerokość wnętrza kabiny jest większa niż w przypadku modeli z grup PSA i VW, więc przejażdżka w pięć osób nie stanowi dla pasażerów wyzwania. Samochód ma 2 636 mm rozstawu osi, czyli kilka centymetrów mniej od najlepszych w klasie - Renault Fluence 2 703 mm, Toyota Corolla 2 700 mm. Mimo to, ilość miejsca na nogi jest naprawdę wystarczająca. Osoby do 180 - 190 cm wzrostu nie będą narzekały na jego brak zarówno w pierwszym jak i w drugim rzędzie siedzeń.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Fiat Tipo
Opel Astra IV
Peugeot 301
Wersja   Lounge Sedan Allure
Cena bazowa wersji [PLN] 61 000 56 900 62 500

Długość [mm] 4532 4658 4442
Szerokość [mm] 1792 1814
1748
Wysokość [mm] 1497 1500 1466
Rozstaw osi [mm] 2636 2658 2652
Bagażnik min/max [litry] 520 460 506
Masa własna/DMC [kg] 1205/1705 1405/1915 1090/1559
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna
belka skrętna
Rozmiar kół - przód/tył 205/55/R16 205/55/R16   185/65/R15
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/bębnowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/bębnowe
* podane ceny uwzględniają aktualnie obowiązujące rabaty

Pod względem stylistycznym Tipo niczym nie zaskakuje i niczym nie razi. Do plusów zaliczyć należy dobrze leżącą w dłoniach, grubą, skórzaną kierownicę, intuicyjną obsługę czytelnych przyrządów, oraz 3,5-calowy ekran pomiędzy zegarami, z rozbudowanym komputerem pokładowym, pokazującym m.in. temperaturę oleju i poziom naładowania akumulatora oraz możliwością niewielkiej konfiguracji ( np. co ma być wyświetlane na stałe w górnej części). Do dyspozycji kierowcy jest także tryb City, ułatwiający manewrowanie na parkingu. Jakość materiałów na boczkach drzwi i plastikach pomiędzy fotelami jest oględnie mówiąc słaba, ale nie odbiega od najtańszych konkurentów. Denerwuje też zabudowany 5" ekran multimediów - wygląda bardzo masywnie i trochę ogranicza widoczność. W odmianach hatchback i kombi ekran będzie miał już 7" i formę przyklejonego do deski rozdzielczej tabletu, co nada mu lekkości i nowoczesności.

Prosty silnik
Pod maską testowego egzemplarza znalazł się benzynowy silnik wolnossący o poj. 1.6 litra i mocy 110 KM. Jednostka ta dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 152 Nm, dostępnym przy 4 500 obr/min. W czasach downsizingu takie nieskomplikowane i żywotne motory szybko odchodzą w zapomnienie. Pomimo dużej, jak na dzisiejsze warunki, pojemności, w komorze silnika jest wystarczająco sporo miejsca, żeby samodzielnie wymienić żarówki bez specjalnych umiejętności. Silnik ten jest łączony (niestety) tylko z 6-biegowym automatem firmy AISIN. Nie chodzi o to, że to zła przekładnia, tylko że wersja z "manualem" mogła by być jeszcze bardziej atrakcyjna cenowo. Sam automat, klasyczna konstrukcja, jest jak najbardziej OK. i doskonale sprawdza się w mieście. Biegi zmienia miękko, bez szarpnięć, świetnie współgra z komfortowo sprężystym zawieszeniem, które bardzo dobrze tłumi nierówności, zapewniając odpowiednią sztywność na zakrętach. Osiągi są niezłe - 11,2 sekundy od 0 do 100 km/h oraz 192 km/h prędkości maksymalnej ujmy nie przynoszą.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Fiat Tipo  
Opel Astra IV
Peugeot 301
Wersja   Lounge Sedan Allure
Cena bazowa wersji [PLN] 61 000 56 900 62 500

Budowa silnika/paliwo Benz R4 16V Benz R4 16V Benz R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1598 1598 1587
Moc [KM/obr./min] 110/5500 115/6000 115/6050
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 152/4500 155/4000 150/4000
Skrzynia biegów 6-biegowa automatyczna
6-biegowa automatyczna 6-biegowa automatyczna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 11,2 13,3 10,8
Prędkość maksymalna [km/h] 192 185
188
Spalanie miasto [l/100km] 8,5 9,9 10,0
Spalanie trasa [l/100km] 5,0 5,8 5,6
Spalanie średnie [l/100km] 6,3 7,3 7,3
* podane ceny uwzględniają aktualnie obowiązujące rabaty

Gorzej jest na trasie. W razie potrzeby automat potrafi zrzucić 2,3 biegi, ale nie jest to tak błyskawiczna reakcja jak w przekładniach dwusprzęgłowych, a dźwięk wkręcania się jednostki na obroty, zniechęca do dynamicznej jazdy. O dziwo, przy wyższych prędkościach sprawdza się zawieszenie, które mogło by sobie poradzić z większą mocą. Już dziś wiadomo, że pod maski hatchbacka i kombi trafi także silnik 1.4 T-Jet 120 KM. Budżetowa wersja sedan musi obejść się smakiem, a szkoda. Pocieszeniem jest fakt, że pojawi się wersja z fabryczną instalacją LPG dla silnika 1.4 (95 KM).

Auto w tej konfiguracji nie jest królem ekonomii spalając średnio 8,2 l benzyny na odcinku 300 km, czyli blisko 2 l więcej niż podaje producent. Jest to wynik uzyskany przy prędkościach autostradowych, a także podczas mozolnego przebijania się poprzez zakorkowaną Łódź. Tutaj komputer pokładowy wskazywał 9,8 l. Końcowy rezultat zawdzięczamy spokojnej jeździe po drogach wojewódzkich.

"Downsizing" wyposażenia
Konkurencyjne ceny Tipo nie biorą się z niczego. Seryjnie montowane są tylko dwie poduszki powietrzne, tylna kanapa jest dzielona za dopłatą (500 zł), zagłówki tylne są tylko dwa (trzeci jest dostępny za 200 zł). Seryjna jest natomiast klimatyzacja manualna i radio z MP3, które za 500 zł można uzbroić w system Bluetooth. Warto podkreślić, że już bazową wersję można doposażyć, m.in. w czujniki cofania (1 300 zł), obsługę radia z kierownicy (300 zł), elektryczne sterowane lusterka (500 zł) i szyby tylne (500 zł) i wiele innych. Potencjalny nabywca ma szeroki wybór. Wersja testowa Lounge kosztowała niecałe 70 000 zł, przy czym pomijając opcje trzeba za nią zapłacić 61 000 zł.


Konkurencja
Potencjalni nabywcy sedana z pewnością będą brali pod uwagę także modele z grupy PSA (Citroen C-Elysee, Peugeot 301) oraz  liftbacki z grupy VW (Skoda Rapid i SEAT Toledo). Na rynku są jeszcze pełnowymiarowe kompakty w postaci Renault Fluence, czy Opla Astra IV, które dzięki wysokim rabatom, kosztują nieco ponad 50 tys. zł. Jeżeli chodzi o testową konfigurację z automatem w bazowej cenie od 49 600 zł, to poza samochodami miejskimi oraz różnymi odmianami Logana oferowanymi z przekładnią zautomatyzowaną, nikt nie oferuje tak dużego auta w tak niskiej cenie. Przykładowo, C-Elysee 1.6 AT6 wyceniony został na 51 490 zł, a Astra IV sedan 1.6 AT na 56 900 zł.

Nadzieja Fiata
Tipo ma niezaprzeczalny atut w postaci niskiej bazowej ceny w wysokości 42 600 zł za wersję z silnikiem 1.4 l (95 KM) oraz klimatyzacją i radiem w standardzie. Biorąc pod uwagę  cenę, wielkość auta, wyposażenie, czy silnik (czterocylindrowy, bezawaryjny), to w tej chwili najkorzystniejsza oferta na rynku. Potwierdza to struktura sprzedaży - aż 65% aut kupiły osoby fizyczne. Na polskim rynku to, obok Hondy Civic sedan, najwyższy udział w grupie kompaktowych trójbryłowców w tym roku.

WYPOSAŻENIE STANDARDOWE/OPCJONALNE

Fiat Tipo
Opel Astra IV
Peugeot 301
Wersja   Lounge Sedan Allure
Cena bazowa wersji [PLN] 61 000 56 900 62 500

Czujnik deszczu
S
700 (w pakiecie z lusterkiem samoś.)
N
Czujniki parkowania przód/tył
N/1300
1000/1700 (razem z tylnymi)
N/S
Elektryczne lusterka/podgrzewane/składane  S/S/N
S/S/600 S/S/N
Elektryczne szyby przód/tył  S/S
S/S S/S
Felgi aluminiowe (rozmiar)
 S(16") 1000(16")
S(15")/600 (16")
Kamera cofania
 1200
N N
Klimatyzacja man./aut.
 N/S (1 strefa)
S/1500 (2 strefy) S/N
Lakier metalik
 2000
2200
2100
Lusterko wsteczne samościemniające
 S
700 (w pakiecie z czujnikiem deszczu)
N
Nawigacja satelitarna
 1500 (5")
4700 (7") N
Podgrzewane fotele
 600
1000 (w pakiecie  z kierownicą) 700
Podgrzewanie kierownicy
N
1000 (w pakiecie z fotelami)
N
Poduszki czołowe/boczne/kurtynowe
S/S/S
S/S/S
S/S/N
Radio MP3/Bluetooth/ekran dotykowy
S/S/S (5")
S/1900/N
S/S/N
Kierownica skórzana
S
500
S
Tempomat
S
S
S
Wielofunkcyjna kierownica
S
S
S
 GWARANCJA 2 lata bez limitu km 2 lata bez limitu km 2 lata bez limitu km
* podane ceny uwzględniają aktualnie obowiązujące rabaty

Jak widać, dobrze skalkulowane duże auto ze sprawdzonym silnikiem, może być doskonałą alternatywą dla aut z rynku wtórnego. Testowana wersja z bogatym wyposażeniem raczej nie będzie cieszyła się dużą popularnością, choć oferta na "automat", jest również najlepsza cenowo.

Obecnie polski odział Fiata walczy o kolejne dostawy aut z fabryki, ponieważ liczba zamówień na Tipo okazała się wyższa od przewidywań polskiego importera. Jeżeli w podobny sposób zostaną przyjęte odmiany hatchback i kombi, to można powiedzieć, że Fiat chude lata ma już za sobą. Tipo można więc uznać za symbol odrodzenia włoskiej marki. To model, na jaki czekał rynek.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane