/  / Fiat Qubo i Fiorino - Królowie miast

TEST | Fiat Qubo i Fiorino - Królowie miast

Fiat Qubo 2016
© IBRM Samar
Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Qubo 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016Fiat Fiorino 2016

Włoski koncern słynie z produkcji samochodów w rozmiarze mini, idealnie odnajdujących się w roli wszędobylskich mieszczuchów. Obecnie oprócz Pandy, 500 czy Punto w ofercie Fiata znajduje się auto, które w zależności od przeznaczenia nosi nazwę Fiorino (dostawczy) lub Qubo (osobowy). W podwójnym teście sprawdzamy, czy poza rodzajem nadwozia i liczbą miejsc coś więcej różni te dwa pojazdy.

Fiorino oraz Qubo stanowią efekt współpracy włoskich oraz francuskich inżynierów z koncernów Fiat i PSA, którzy bez dwóch zdań mają wieloletnie doświadczenie w produkcji małych, ale za to bardzo praktycznych samochodów. Zaprezentowana w 2007 roku trzecia generacja Fiorino wraz z osobową odmianą nazwaną Qubo oraz bliźniaczymi modelami Citroen Nemo i Peugeot Bipper jest prekursorem segmentu małych furgonów i kombi vanów o długości nieprzekraczającej czterech metrów. Mimo upływu prawie dekady od momentu debiutu, włosko-francuskie trojaczki nie mają licznej konkurencji. W boju o klienta przeciw Fiorino staje jedynie Ford Tourneo/Transit Courier oraz nieoferowany na rynku polskim skrócony Renault Kangoo Compact (wyłącznie jako furgon). W tym roku nawet Citroen i Peugeot wycofał się ze sprzedaży Nemo oraz Bippera. Zapewne z tego powodu zdecydowano się jedynie na lifting auta, a nie zmianę generacji.

Alternatywa dla segmentu B?

Fiorino oraz Qubo, wraz z ich francuskimi bliźniakami, są częstym widokiem na miejskich drogach. Nie da się ukryć, iż wprowadzenie do sprzedaży nowego modelu stanowiło idealne wpasowanie się w rynkową niszę. Co stoi za rynkowym sukcesem? Pierwsze spojrzenie na auto i chyba od razu mamy odpowiedź, którą jest praktyczność i przestronność w małym wymiarze. Długi na zaledwie 3,96 cm kwadracik na kołach – zbliżona szerokość do wysokości nadwozia (1716 mm / 1721 mm) - zapewnia przestrzeń wystarczającą do komfortowej podróży. Przednia część kabiny, identyczna dla Qubo i Fiorino, mimo małych rozmiarów zewnętrznych nie razi dyskomfortem. Szerokie drzwi wejściowe prowadzą do wysoko umiejscowionych foteli przednich. Dla osób przyzwyczajonych do prowadzenia typowych aut osobowych, pozycja za kierownicą będzie nowością. Siedzi się naprawdę wysoko, a nad głową jest sporo przestrzeni. Lekko pochylona, regulowana w dwóch płaszczyznach kierownica budzi skojarzenia z większymi autami dostawczymi, lecz szybko docenimy jej komfortowe położenie oraz zakres regulacji.



Szerokość auta jest naprawdę spora. Kierowca i pasażer siedzą oddaleni od siebie, a dzięki wysokiemu umieszczeniu foteli ramiona znajdują się znacznie powyżej linii okien. Rozwiązaniem budzącym najwięcej sympatii jest umieszczenie dźwigni zmiany biegów na desce rozdzielczej tuż pod zestawem przełączników sterowania wentylacją. Dzięki temu rozwiązaniu odległość między kierownicą, a lewarkiem jest mała i pozwala na szybką zmianę biegów. Dodatkowym plusem ułatwiającym operowanie przełożeniami jest umiejscowienie podłokietnika fotela kierowcy, dokładnie na wysokości gałki zmiany biegów. Rozwiązanie to szczególnie podnosi komfort podczas jazdy w korku, gdzie można położyć rękę na podłokietniku i zmieniać biegi tylko poprzez ruchy dłoni. Drobny szczegół, a znacznie ułatwia życie kierowcy.

Mały z zewnątrz, wielki wewnątrz

Choć przód nadwozia w obydwu autach jest identyczny, to o roli jaką spełnia Qubo i Fiorino decyduje tylna część wnętrza. W modelu dostawczym tuż za plecami kierowcy znajduje się stała, metalowa przegroda (opcja za 258 zł) z niewielkim oknem umożliwiającym obserwację przedziału ładunkowego. Rozwiązanie to stanowi skuteczne zabezpieczenie przed przesuwającym się ładunkiem oraz hałasem dobiegającym z części bagażowej. W okresie jesienno-zimowym podział wnętrza stałą przegrodą docenią zmarzluchy. Ogrzanie małej kabiny Fiorino Cargo zajmuje chwilę, po upływie której można podróżować w przyjemnym cieple. Przestrzeń ładunkowa o długości 152 cm i szerokości 147 cm (między nadkolami 105 cm) pozwala na przewiezienie nawet jednej europalety. Dostęp zapewniony jest przez tylne drzwi dwuskrzydłowe z możliwością otwarcia pod kątem 180 stopni oraz opcjonalnie przez umieszczone z prawej strony drzwi przesuwne (1427 zł). Zastosowane rozwiązanie pozwala na dogodne umieszczenie nawet ciężkich przedmiotów na całej powierzchni paki. Niestety testowany egzemplarz nie został wyposażony w wykładzinę przedziału ładunkowego z PCV (455 zł), przez co nawet przy delikatnym traktowaniu, lakierowana podłoga została szybko porysowana.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Fiat Qubo
Fiat Fiorino Cargo
Ford Tourneo/Transit Courier
Wersja   1.3 MultiJet Lounge 1.3 MultiJet Adventure 1.5 TDCi Trend
Cena bazowa wersji [PLN] 60 600 67 835 60 400 / 60 455
Długość [mm] 3 959 3 957 4 157
Szerokość [mm] 1 735 1 716 1 976
Wysokość [mm] 1 721 1 721 1 726
Rozstaw osi [mm] 2 513 2 513 2 489
Bagażnik min/max [litry] 330 / 2 500 2 500 395 / 1 656 / 1 910
Masa własna/DMC [kg] 1 275 / 1 710 1 090 / 1 700 1 135 / 1 780
Rozmiar kół/opon 185 / 65 R15 185 / 65 R15 195 / 60 R15
Hamulce przód/tył tarczowe/bębnowe tarczowe/bębnowe tarczowe/bębnowe


Siedząc z przodu w Qubo ujrzymy za plecami w pełni funkcjonalną kanapę, która ze względu na małą szerokość auta bardziej zachęca do korzystania z niej dwóch niż trzech osób. Ilość miejsca na nogi zadowoli osoby o wzroście do 180 cm, wyżsi pasażerowie mogą mieć problemy ze znalezieniem dogodnej pozycji do podróżowania. Standardowa pojemność bagażnika – 330 l, nie jest rezultatem imponującym lecz i tak o 50-60 l przewyższa średnią dla hatchbacków segmentu B. Qubo standardowo wyposażono w drzwi przesuwane po obu stronach nadwozia oraz dużą tylną klapę podnoszoną do góry. Opcjonalnie istnieje możliwość montażu otwieranych na bok, praktycznych drzwi skrzydłowych (700 zł).

Silnik – mocny punkt programu

Mimo wielu zalet nadwozia, to silnik można uznać za najlepszy podzespół w Qubo i Fiorino. Jednostka wysokoprężna 1.3 Multijet, charakteryzuje się wysoką kulturą pracy oraz niskim poziomem hałasu godnym konstrukcji montowanych w znacznie droższych autach. Testowane Qubo wyposażono w odmianę generującą moc maksymalną 80 KM przy 4000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 190 Nm uzyskiwany po przekroczeniu 1500 obrotów. Fiorino było napędzane mocniejszym wariantem tego motoru – 95 KM i 200 Nm. Nieduży diesel idealnie pasuje do miejskiego charakteru auta, pozwalając na sprawne nabieranie prędkości oraz hamowanie silnikiem, co w przypadku jednostek o małych oporach wewnętrznych nie jest oczywiste. W niezbyt ciężkim i małym aucie różnica 15 KM ma istotne znaczenie. Mocniejszy silnik znacznie energiczniej nabiera prędkości podczas przyśpieszania i nie zmusza do częstej redukcji biegów np. podczas manewru włączania się do ruchu z wykorzystaniem pasa rozbiegowego. Niestety w wariancie osobowym jednostka o zwiększonej mocy nie jest dostępna. Choć dane papierowe podawane przez producenta nie napawają optymizmem (przyśpieszenie do 100 km/h – 17,7 s), to malutki Kombi Van nie jest zawalidrogą. Dzięki sporemu momentowi obrotowemu, dostępnemu w niskim zakresie obrotów silnika, Qubo i Fiorino poruszają się sprawniej niż większość obecnych na polskich drogach aut z silnikami benzynowymi o mocy około 90-100 KM. Przełączanie biegów 5-biegowej przekładni następuje w sposób bardzo płynny, bez jakichkolwiek oporów. Za największy mankament skrzyni biegów należy uznać brak szóstego przełożenia, odczuwalny podczas jazdy poza miastem.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Fiat Qubo
Fiat Fiorino
Ford Tourneo/Transit Courier
Wersja 1.3 MultiJet Lounge 1.3 MultiJet Adventure 1.5 TDCi Trend
Cena bazowa wersji [PLN] 60 600 67 835 60 400/60 455
Budowa silnika/paliwo Wysokoprężny, turbo z wtryskiem Common Rail, R4, 16V Wysokoprężny, turbo z wtryskiem Common Rail, R4, 16V Wysokoprężny, turbo z wtryskiem Common Rail, R4, 16V
Pojemność silnika [cm3] 1 248 1 248 1 498
Moc [KM/obr./min] 80 / 4000 95 / 4000 95 / 3800
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 190 / 1500 200 / 1500 215 / 1750-2500
Skrzynia biegów 5 - biegowa, manualna 5 - biegowa, manualna 5 - biegowa, manualna
Napęd przód przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 155 167 170
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 17,7 bd. 14,0
Spalanie miasto [l/100km] 4,9 4,7 4,7
Spalanie trasa [l/100km] 3,6 3,5 3,6
Spalanie średnie [l/100km] 4,1 3,9 4,0


Praca układu jezdnego Qubo i Fiorino to największa techniczna różnica między oboma autami. W francusko-włoskiej konstrukcji, bazującej na płycie podłogowej typu SCCS opracowanej przez Fiata i General Motors (stosowana w Punto oraz Corsie) zastosowano przednie kolumny McPhersona oraz tylną belkę skrętną. Niezaładowany Fiorino jest wyraźnie miększy w prowadzeniu niż Qubo. Niestety nie przekłada się to na komfort jazdy. Dostawczak nieprzyjemnie podskakuje niczym piłka na każdej nierówności, ma tendencję do przechyłów oraz nurkowania przy hamowaniu. Po załadowaniu komfort podróży podnosi się, jednak wówczas auto sprawia wrażenie ociężałego i niechętnie reaguje na polecenia wydawane przez kierowcę. Qubo jest wyraźnie stabilniejszy, znacznie pewniej pokonuje zakręty oraz - co najważniejsze - nie podskakuje nerwowo podczas wybierania nierówności dróg.



Ceny i konkurencja

Testowane Fiaty to Fiorino Cargo Adventure oraz Qubo Lounge. W przypadku furgonu jest to topowa odmiana wyposażeniowa, natomiast model osobowy występuje w wariancie pośrednim, między standardową Easy, a najbogatszą - Trekking. Różnice w wyposażeniu są znaczne. Większość elementów dostępnych w Qubo jako standard, w Fiorino nawet w najbogatszej wersji wymaga dopłaty. Qubo na dzień dobry przywita właściciela, klimatyzacją manualną (Fiorino opcja za 4711 zł), poduszkami pasażera i bocznymi (Fiorino: 2x1427 zł), czy centralnym zamkiem z pilotem (517 zł). Ceny Qubo startują od 43 600 za wersję z silnikiem benzynowym 1.4 – 77 KM. Diesel to wydatek 55 100 zł, natomiast testowany model w wersji Lounge kosztuje minimum 60 600 zł. Najtańsze Fiorino Cargo można kupić 46 556 zł brutto, diesel 1.3 Multijet wymaga wyłożenia 60 455 zł brutto, natomiast testowana wersja Adventure dostępna jest za 66 174 zł z silnikiem o mocy 80 KM lub 67 835 zł brutto w przypadku mocniejszego wariantu jednostki napędowej.

Jak wygląda kwestia konkurencji? Po wycofaniu z rynku bliźniaczych modeli Citroena i Peugeot w klasie pozostaje tylko jeden konkurent – Ford Transit/Tourneo Courier, kosztujący odpowiednio od 43 727 oraz 47 400 zł. W zbliżonej cenie możliwy jest również zakup większego auta np. Dacii Dokker.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane