/  / Fiat Punto - 10 lat w jednym punkcie

TEST | Fiat Punto - 10 lat w jednym punkcie

Fiat Punto 2015
© IBRM Samar
Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015Fiat Punto 2015

Ostatnio mieliśmy okazję testować Fiata Grande Punto… to jest Fiata Punto Evo… Wróć! Teraz to po prostu Fiat Punto. Co ma do zaoferowania ten rynkowy staruszek?

Dlaczego „staruszek”? Tak naprawdę ten samochód jest już na rynku prawie 10 lat. W 2005 roku zaprezentowany został model Fiat Grande Punto, który w polskich salonach pojawił się w sprzedaży w grudniu tego samego roku. Wyglądał świeżo, mocno odróżniał się od poprzedniej generacji. Podjął rywalizację z Pandą o miano najbardziej popularnego w Polsce modelu włoskiego producenta. Palmę pierwszeństwa zdobył już w 2007 roku. Po różnych zmianach typowych dla faceliftingu (ale nie były to zmiany generacji  modelu jak utrzymują przedstawiciele Fiata) Punto znowu jest na szczycie. Tylko ten szczyt jest obecnie dużo niższy. Przesuwanie się Fiata w dół rankingu najpopularniejszych marek w Polsce  sprawiło, że mimo pozycji lidera sprzedaży wśród osobówek Fiata, sprzedaż Punto osiąga wyniki przeszło 3-krotnie niższe niż w szczytowych latach 2007-2009. Czyżby obecny lider Fiata nie przystawał do obecnych realiów?
Nadal świeży wygląd

Na pewno nie można powiedzieć, że Fiat Punto wygląda staro. Niby na ulicach jest od dawna i trochę się już mógł opatrzyć, ale jego linia nadal wygląda atrakcyjnie. Szpiczaste reflektory przednie ładnie wkomponowują się w karoserię, a układ tylnych świateł, pamiętający czasy poprzednika z końca ubiegłego wieku, wcale nie jest passé. Punto szczególnie dobrze wygląda, gdy wzbogacimy je o kilka elementów z listy wyposażenia dodatkowego. Wersja, która trafiła do nas na testy jest w bardzo ciekawym, rzucającym się w oczy, pomarańczowym kolorze, z atrakcyjnymi spojlerami oraz 17-calowymi felgami. W tym wydaniu samochód prezentuje się zadziornie i na parkingu zwraca uwagę swoim wyglądem. Dobry, trochę sportowy efekt znika po włączeniu silnika, ale o tym później.

We wnętrzu po prostu Fiat

Punto wygląda w środku bardzo… zwyczajnie. Trochę za duża kierownica, znane z innych modeli zegary, to samo radio. Niezależnie który to model Fiata, wiadomo z jaką marką mamy do czynienia. Niezłe, przyjemne wykończenie kontrastuje z  występującymi gdzieniegdzie tanimi plastikami. Zegary są czytelne, aczkolwiek trudno znaleźć pozycję za kierownicą, w której tuba prędkościomierza nie zasłania skrajnych wartości. Mały problem, ale irytujący.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Fiat Punto
Seat Ibiza
Wersja Easy Reference
Cena bazowa wersji [PLN] 51 000* 58 500

Długość [mm] 4065 4061
Szerokość [mm] 1687 1693
Wysokość [mm] 1490 1445
Rozstaw osi [mm] 2510 2469
Bagażnik min/max [litry] 275/1030 292/b.d.
Masa własna/DMC [kg] 1105/b.d. 1060/1630
Zawieszenie przód Kolumny McPhersona Kolumny McPhersona
Zawieszenie tył Belka skrętna Belka skrętna
Rozmiar kół 185/65 R15
185/60 R15
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/bębnowe tarczowe wentylowane/bębnowe
*cena promocyjna

Miejsca wewnątrz auta jest wystarczająco do codziennych podróży. Punto należy do segmentu B, więc nie można być zaskoczonym, że włożenie nart do środka sprawia sporo trudności. Mimo to, cztery niezbyt wysokie osoby usiądą w miarę wygodnie. Dla piątej trudno będzie znaleźć miejsce zapewniające chociaż podstawowy komfort. Bagażnik wystarczy do normalnego użytkowania, ma w miarę regularny kształt, ale dość wysoki próg załadunku. W tym wypadku projekt karoserii wygrał z walorami użytkowymi. Pojemność wynosząca 275 litrów nie powala na kolana – w porównaniu do trojaczków z grupy Volkswagena (Up!, CItigo, Mii) Punto oferuje zaledwie o 24 litry więcej, a przecież są to auta o pół metra krótsze od Fiata. Podsumowując, Punto wydaje się bardziej przestronne niż Seat Ibiza ale mniej niż Skoda Fabia – niekwestionowany lider segmentu.

Sportowiec?

Pewnym krokiem podchodzimy do pomarańczowego bolidu, stojącego na czarnych „siedemnastkach”, zasiadamy w lekko wyprofilowanych fotelach, przekręcamy kluczyk w stacyjce i… czar pryska. Spod maski dochodzi delikatny klekot silnika Diesla. W testowanym egzemplarzu zamontowano znaną jednostkę o zapłonie samoczynnym, o pojemności 1 248 cm3 (handlowe 1.3) i mocy 75 KM. Nie chodzi o to, że jest to beznadziejny silnik. Po prostu tak wyglądający samochód powinien mieć dynamiczny motor benzynowy o mocy chociaż trochę przekraczającej 100 KM. To połączenie stylistyki z osiągami jest jak założenie owcy zadziornie wyglądających rogów i wysłanie jej na korridę.

W cenniku najmocniejszą jednostką jest dwucylindrowy silnik o pojemności 0.9 litra…  Jest on wyposażony w turbosprężarkę i osiąga moc 105 KM. Ale… „sprint” do setki zajmuje mu 12,7 sekundy. W testowanej wersji z silnikiem Diesla, wyniki tym bardziej nie powalają na kolana. Rozpędzanie od 0 do 100 km/h trwa 13,6 sekund, a Punto kończy przyspieszać już przy 165 km/h. Gdyby nie kontrast z zewnętrzną stylistyką można powiedzieć, że byłby to idealny silnik do poczciwego Punto. Pali stosunkowo mało – spalanie w okolicy 5 litrów na 100 kilometrów jest jak najbardziej osiągalne. W trasie można „zejść” o jeszcze jeden litr. O ile nie poddamy się sportowym ambicjom to nie będzie nam brakowało mocy przy standardowej jeździe. Dzięki stosunkowo niedużej wadze auta nawet turbo dziura nie utrudnia jazdy. W zakrętach Punto zachowuje się wystarczająco stabilnie, by nie obawiać się trochę szybszej jazdy. Na tor polecamy jednak model spod znaku skorpiona.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Fiat Punto
Seat Ibiza
Wersja Easy
Reference
Cena bazowa wersji [PLN] 51 000*
58 500

Budowa silnika/paliwo Silnik Diesla, turbodoładowany
Silnik Diesla, turbodoładowany
Pojemność silnika [cm3] 1248 1199
Moc [KM/obr./min] 75/4000 75/4200
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 190/1500-3000 180/2000
Skrzynia biegów 5-stopniowa manualna
5-stopniowa manualna
Napęd(koła) przednie przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 13,6 13,9
Prędkość maksymalna [km/h] 165 168
Spalanie miasto [l/100km] 5,2 4,6
Spalanie trasa [l/100km] 3,5 3,3
Spalanie średnie [l/100km] 4,1 3,8
* cena promocyjna

Nie wszystko złoto…

Niestety Punto ma kilka mankamentów. Najbardziej irytowało radio, które nie wyłączało się ani po zgaszeniu silnika, ani po wyjęciu kluczyka , ani nawet po zamknięciu auta. Może to kwestia ustawień radia, niemniej to bardzo denerwujący system. Widoczność ograniczają spore, bardzo skośne słupki A. Poprowadzono przy nich malutką szybkę, która miała poprawiać widoczność, a jeszcze bardziej ogranicza pole widzenia. Całe szczęście, że przynajmniej lusterka są duże i pozwalają wygodnie obserwować sytuację na sąsiednich pasach.

Dodatkowym utrudnieniem jest obsługa komputera pokładowego. Wyświetla on wiele informacji, jednak przycisk pozwala wędrować tylko w jedną stronę. Gdy ominiemy interesującą nas wartość, musimy przejść dookoła przez liczne ustawienia. Do tego jakość przycisku na manetce wycieraczek pozostawia wiele do życzenia. Nie są to poważne wady, jednak dają się trochę we znaki.

Niemniej Punto pozostawia pozytywne wrażenia. Mimo dużego stażu rynkowego samochód dobrze wygląda, nieźle się prowadzi i mało pali. Ma swoje wady, ale któż ich nie ma? Warto dodać, że spojrzenie w cennik może sprawić miłą niespodziankę. Zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszą się proste silniki benzynowe – 1.2 litra i 69 KM oraz 1.4 litra i 77 KM. Najtańsza, 3-drzwiowa wersja kosztuje 37 500 zł (cena promocyjna). Za dodatkową parę drzwi należy dopłacić 3 tysiące złotych. Co prawda za testowaną wersję trzeba wysupłać  z portfela około 70 tysięcy, co w tym segmencie jest raczej kwotą absurdalną, ale stylizacja zewnętrzna i bogate wyposażenie robią dobre wrażenie.

Zalety:
- ekonomiczny silnik,
- atrakcyjna stylistyka,
- szeroka paleta wyposażenia opcjonalnego.

Wady:
- słaba widoczność,
- bardzo przeciętne osiągi,
- wysoka cena prezentowanej wersji.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane