/  / Fiat Panda 0,9l 85 KM Twinair – z ziemi włoskiej do Polski

TEST | Fiat Panda 0,9l 85 KM Twinair – z ziemi włoskiej do Polski

Fiat Panda 2012
© IBRM Samar
Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012Fiat Panda 2012

Dla miłośnika ekonomicznej jazdy testowanie Fiata Pandy z jednostką, która wpisuje się w ogólnoświatowy trend ograniczania spalania powinno być czystą przyjemnością. W tym wypadku zakłóciła to świadomość, że tego typu oszczędzanie jest …drogie.

EKONOMIA > EKOLOGIA

Podstawowa wersja auta z silnikiem TwinAir kosztuje 51 600 złotych. Nasz testowy egzemplarz posiadał dodatkowo kilka elementów z listy wyposażenia opcjonalnego przez co jego finalna cena zamykała się kwotą przeszło 64 600 złotych. A to jak na małe miejskie auto wydaje się być poziomem zdecydowanie wygórowanym. Z pewnością wpływ na nią miało przeniesienie produkcji obecnej generacji z Tych do włoskich zakładów Pomigliano d’Arco, co nawet prezes Fiata Sergio Marchionne komentował jako zupełnie nieuzasadnione działanie pod względem ekonomicznym. W Pandzie znalazł się jednak polski akcent – sercem auta stał się bowiem dwucylindrowy silnik wytwarzany w zakładach Fiat Powertrains Technologies w Bielsku-Białej. Jest to jednostka, która została nagrodzona w 2011 roku tytułem „International Engine of the Year”. W tym miejscu należałoby jednak zadać pytanie do kogo skierowana jest oferta z tym motorem pod maską. Okazuje się, że bardzo ciężko znaleźć jakąś sensowną odpowiedź. Większość osób decydujących się na zakup auta z segmentu A szczególną uwagę zwraca na cenę, a ta w tym wypadku jest, delikatnie mówiąc, mało zachęcająca. Potwierdzają to statystyki rejestracji samochodów, z których wynika, iż w 2013 roku na 2 500 sztuk sprzedanych w Polsce Pand jedynie 9 (!!) było wyposażonych w silnik 0,9 TwinAir o mocy 85 KM. Przez pierwsze pięć miesięcy 2014 roku liczba ta jest jeszcze mniejsza i wyniosła 1 sztukę. Zdecydowana większość konsumentów wybrała benzynową jednostkę 1.2L o mocy 69 KM, która w takim samym wyposażeniu jest tańsza o 8 000 złotych od „uturbionej” dwucylindrówki. U konkurencji potencjalni klienci w takiej cenie mogą wybierać spośród wersji zasilanych LPG, bądź też wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Fiat Panda
Skoda Citigo
Hyundai i10
Wersja Lounge Elegance Premium
Cena bazowa wersji [PLN] 51 600 42 190 48 200

Długość [mm] 3653 3563 3665
Szerokość [mm] 1643 1645 1660
Wysokość [mm] 1551 1489 1500
Rozstaw osi [mm] 2300 2420 2385
Bagażnik min/max [litry] 225/870 251/959 252/1046
Masa własna/DMC [kg] 975/1475 854/1290 941/1450
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół - przód/tył 175/65/R14 175/65/R14 175/65/R14
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/bębnowe tarczowe wentylowane/bębnowe tarczowe wentylowane/tarczowe

STYL I NOWOCZESNOŚĆ

Z pewnością Pandzie nie można odmówić uroku. Z zewnątrz auto prezentuje się nowocześnie i można mieć wrażenie, że jest nawet większe niż mówią to nam suche dane techniczne. Według nich długość auta to bowiem jedynie 3,65 metra, co jest wartością porównywalną z konkurencją (9 cm więcej niż Skoda Citigo i 1,2 cm mniej niż Hyundai i10). Na końcu stawki plasuje się za to jeżeli chodzi o szerokość, która wynosi 1,64 metra. Gdybyśmy natomiast postawili obok siebie Pandę oraz konkurentów to z pewnością dałoby się gołym okiem zauważyć, że włoski pojazd jest wyższy (1,55 m). Szczególnie masywny wydaje się być przód wraz z maską, a całość może sprawiać wrażenie wersji przystosowanej do jazdy poza asfaltem. Jest to jednak tylko wrażenie i raczej do jazdy po wertepach polecamy specjalną odmianę „Climbing 4x4”. Niewielkich rozmiarów zewnętrznych nie powinni odczuwać kierowca i pasażer pierwszego rzędu. Nieco mniej wygodnie robi się dla podróżujących w drugim rzędzie siedzeń, w szczególności jeżeli za kierownicą znajduje się stosunkowo wysoka osoba, która musi dość znacznie odsunąć swój fotel do tyłu. Podróż w pięć osób (wersja 5-osobowa dostępna jest jedynie za dopłatą) z pewnością nie będzie należała do przyjemności, w szczególności jeżeli chodzi o ilość przestrzeni na ramiona. Konstruktorom udało się wygospodarować za to 225 litrów pojemności bagażnika. Nie jest to może oszołamiająca wielkość, ale jak na auto z klasy A jest to wynik przyzwoity. Należy zdawać sobie jednak sprawę, że zapakować można maksymalnie 2 średniej wielkości torby, bądź też jedną dużą. Z pewnością Panda nie będzie więc stanowiła auta rodzinnego.

Bardzo przyzwoicie prezentuje się również wnętrze wersji Lounge. Zarówno jeżeli chodzi o samo spasowanie elementów jak i stylistykę i ergonomię. Połączenie czerwieni z czernią sprawia, że całość nie jest nudna. Jakość wykonania plastikowych części jest taka jak przystało na tę klasę pojazdów, czyli są dość twarde ale wizualnie prezentują się przyzwoicie. Ciekawym designem charakteryzują się przyciski sterujące radiem w konsoli centralnej. Dla tych, którzy przyzwyczaili się do okrągłych pokręteł przygotowano małą niespodziankę i przyciski sterujące m.in. wyszukiwaniem stacji są kwadratowe. Przyczepić można byłoby się jedynie do wykonania zagłówków – dość powiedzieć, że w niektórych autach bardziej miękka jest deska rozdzielcza niż zagłówek w Pandzie. Przesiadając się z innego auta problematyczne może być również sterowanie elektrycznymi szybami, których przyciski umieszczone są po obu stronach skrzyni biegów. Pomijając kwestie przyzwyczajenia (w większości samochodów przyciski sterowania szybami znajdują się w drzwiach kierowcy) to takie umiejscowienie jest mało komfortowe gdy np. chcemy przewietrzyć auto otwierając szyby z obu stron.


MALUCH - REAKTYWACJA?


Najwięcej emocji wzbudzał jednak benzynowy silnik 0,9l TwinAir o mocy 85 KM. Oczekiwania wobec tej wersji były spore. Nie często ma się bowiem okazję podróżować samochodem o tak małej pojemności, wyposażonym w turbodoładowanie. Dodatkowego smaku dodawała świadomość, że mamy do czynienia z „Silnikiem roku 2011”. Bardzo szybko okazało się jednak, że nasze wyobrażenia odbiegały dość znacznie od rzeczywistości. Wydawało się bowiem, że dzięki turbo moment obrotowy (145 Nm) będzie dostępny w szerokim zakresie obrotów, co w połączeniu z mocą 85 KM pozwoli na sprawne poruszanie się ciesząc się przy okazji niskim spalaniem. Tym bardziej, że dane techniczne mówiły o średnim zużyciu paliwa na poziomie 4,2 l/100 km (w trybie "Eco" 4,1 l/100 km) i dostępności momentu już od 1900 obr./min. Rzeczywiście podczas jazdy auto przyspieszało całkiem żwawo, ale zdecydowanie w wyższym zakresie obrotów niż 1900. To automatycznie przekładało się na zwiększony apetyt na paliwo. Jednocześnie poniżej 2000 obr./min. autem nieprzyjemnie trzęsło, a do kabiny dochodziły głośne dźwięki spod maski. Szybki rzut oka na wyświetlacz komputera, który pokazywał apetyt na benzynę na poziomie 8 l/100 km, spowodował „odnalezienie” magicznego przycisku „Eco” wspomagającego ekonomiczną jazdę i zmniejszającego spalanie. W tym trybie jazdy obniża się moment obrotowy do poziomu 100 Nm i w zasadzie przestaje się odczuwać pracę turbosprężarki. Odgłosy za to coraz bardziej przypominają dźwięk wydawany przez ikonę polskiej motoryzacji, czyli Fiata 126p. Jadąc Pandą w tym trybie jak żywo czułem się jakbym przeniósł się ponad 20 lat wstecz i jechał popularnym maluchem o mocy 24 KM, do uszu docierał bardzo podobny odgłos i w zasadzie odczuwalna była minimalna reakcja na pedał gazu, co niemal uniemożliwiało sprawne wyprzedzanie. Do tej pory trudno było mi wyobrazić sobie sytuację, w której silnik dusi się przy…2 500 obr./min – ale moje odczucie potwierdziły inne osoby próbujące swoich sił w trybie „Eco”. Oczywiście wszystko to można było przełknąć mając nadzieję na pobicie rekordu niskiego spalania. I tu kolejna niespodzianka. Na trasie blisko 700 kilometrów, w zdecydowanej większości pokonanej poza obszarami zabudowanymi, średnie zużycie paliwa wyniosło (według komputera) 5,2 l/100 km. Co biorąc pod uwagę stosowanie wszystkich technik ekojazdy oraz niekorzystanie z dodatkowych urządzeń (takich jak chociażby klimatyzacja) jest wynikiem o 25% odbiegającym od danych znajdujących się w broszurach producenta. Gdybyśmy jechali normalnie a nie w trybie „Eco” ta różnica byłaby jeszcze bardziej odczuwalna – z pewnością spalanie bliższe byłoby 7 l/100 km. Dość powiedzieć, że takie wyniki można osiągnąć pierwszym lepszym dwulitrowym dieslem (i to przy zupełnie normalnej jeździe) w samochodzie z segmentu C lub D, jak i niektórymi wolnossącymi benzynami. Także czy wybór silnika 0,9 TwinAir jest opłacalny pozostawiamy ocenie czytelników.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Fiat Panda
Skoda Citigo
Hyundai i10
Wersja Lounge Elegance Premium
Cena bazowa wersji [PLN] 51 600 42 190 48 200

Budowa silnika/paliwo Benz R2 8V Turbo Benz R3 12V Benz R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 875 999 1248
Moc [KM/obr./min] 85/5500 75/6200 87/6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 148/1900 95/3000-4300 120/4000
Skrzynia biegów 5-biegowa manualna 5-biegowa manualna 5-biegowa manualna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 11,2 13,2 12,3
Prędkość maksymalna [km/h] 177 171 175
Spalanie miasto [l/100km] 5,0 5,9 6,5
Spalanie trasa [l/100km] 3,8 4,0 4,1
Spalanie średnie [l/100km] 4,2 4,7 4,9

Kolejnym mankamentem są stosunkowo krótkie przełożenia skrzyni biegów przez co podczas jazdy miejskiej trzeba dość często sięgać do lewarka. Komputer wspomagający jazdę sugeruje, żeby 5-ty bieg włączyć już przy prędkości niecałych 70 km/h. W jeździe nie pomaga również maksymalna moc dostępna dopiero przy 5500 obr./min, a trzeba pamiętać, że wskazówka obrotomierza zgodnie z założeniami konstruktorów powyżej tej wartości nawet nie może dotrzeć, gdyż właśnie wtedy następuje odcięcie dopływu paliwa. Dużo lepiej wypada ocena pod kątem pracy zawieszenia. Auto wybiera nierówności w sposób dokładny, bez przenoszenia większych drgań na kabinę. Delikatne bujnięcia czuć jedynie przy jeździe po poprzecznych pęknięciach jezdni, co w zasadzie powinno być bardziej charakterystyczne dla samochodów w nadwoziu kombi. Jak przystało na auto typowo miejskie Panda posiadała bardzo dobre wspomaganie kierownicy „City”, co w połączeniu ze sporą widocznością do tyłu i na boki (nasz egzemplarz posiadał dodatkowo czujniki parkowania) pozwalało na zaparkowanie nawet w najciaśniejszym miejscu bez większego wysiłku przy kręceniu kierownicą. Dodatkowo na wspomnienie zasługuje fakt zapewnienia odpowiedniego oświetlenia drogi podczas jazdy nocnej, co w małych samochodach jest czasami problematyczne.

Podsumowując Fiat Panda zrobił na nas dobre wrażenie pod kątem designu oraz wykończenia. Sporym mankamentem jest za to cena wersji z silnikiem 0,9 TwinAir, na którą mogą sobie pozwolić jedynie osoby bardziej zamożne. Taka odmiana włoskiego malucha zdecydowanie nie spowoduje powrotu na szczyt rankingów sprzedaży. Z pewnością wybór tańszej wersji z silnikiem 1.2l będzie dla wielu bardziej rozsądnym wyjściem. Co najważniejsze niższa cena pozwala wtedy na skuteczniejsze konkurowanie z innymi autami z segmentu. Trzeba pamiętać, że rywalizacja staje się coraz bardziej zacięta dzięki pojawieniu się na rynku trojaczków grupy VW oraz stosowaniu wydłużonej gwarancji podstawowej przez marki koreańskie (5 lat na Hyundaia i10 i 7 lat na Kia Picanto).

Plusy:
+ dobra widoczność do tyłu,
+ ciekawy design wewnętrzny i zewnętrzny,
+ praca zawieszenia,
+ rozbudowana lista wyposażenia opcjonalnego.

Minusy:
- wysoka cena za wersję z silnikiem 0,9l TwinAir,
- spalanie podczas normalnej jazdy odbiegające od danych producenta,
- hałas i drgania dochodzące spod maski.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane