/  / Fiat 500L - stworzony dla indywidualistów

TEST | Fiat 500L - stworzony dla indywidualistów

null
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Fiat 500L to ciągle rzadki widok na polskich drogach. Z racji swego nietuzinkowego wyglądu, wzbudza bardzo mieszane uczucia: jedni go chwalą, inni krytykują. Jednak, aby naprawdę poznać zalety Fiata 500L, trzeba przejechać nim wiele kilometrów.

Przyznaję, że od czasu prezentacji w Cannes w lutym 2013 roku, samochód ten ewidentnie nie był moim faworytem. Jego sylwetka wydała mi się nieproporcjonalna, zachwalany silnik TwinAir palił znacznie więcej niż obiecywał producent, a podczas krótkich przejazdów po zatłoczonych ulicach auto było mało poręczne. Testowany później egzemplarz z silnikiem 1.4 o mocy 95 KM również utwierdził mnie w przekonaniu, że nie warto…

Sytuacja zmieniła się jednak, gdy Fiatem 500L  pojechałem z rodziną w dalszą trasę. Tym razem w testowym egzemplarzu znalazł się mały, ale sprawdzony Diesel Multijet o poj. 1.3 litra i mocy 85 KM. To czego nie miałem okazji sprawdzić wcześniej, okazało się największą zaletą pojazdu: przestronność wnętrza. Przy długości nadwozia auta wynoszącej zaledwie 4 147 mm, kabina Fiata 500L oferuje olbrzymią przestrzeń. Funkcjonalny, dwupoziomowy bagażnik i przesuwana tylna kanapa pozwoliły bez problemu na zapakowanie rodzinnego dobytku wyjazdowego: sporego wózka dziecięcego i kilku toreb. Panoramiczne okno dachowe (opcja za dopłatą 4 000 PLN) sprawiało, że dzięki lepszemu oświetleniu i tak przestronne wnętrze zdawało się jeszcze większe.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Fiat 500L
Citroen C3 Picasso
Kia Venga
Wersja   Lounge Exclusive XL
Cena bazowej wersji [PLN] 80 000 80 500
67 490
Długość [mm] 4147 4078 4068
Szerokość [mm] 1784 1766 1765
Wysokość [mm] 1658 1624 1600
Rozstaw osi [mm] 2612 2540 2615
Bagażnik min/max [litry] 400/1310 385/1506 422/1486
Masa własna/DMC [kg] 1344/b.d. 1289/1771 1281/1810
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 205/55/R16 195/55/R16 205/55/R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Dwukolorowe nadwozie z ciekawymi 17-calowymi, dwukolorowymi felgami może się podobać i trudno zarzucić mu brak oryginalności. Możliwości personalizacji auta są naprawdę spore i z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Chromowane detale, takie jak klamki, czy obudowy tylnych lamp, sprawiają wrażenie obcowania z marką premium. Niestety, takiego poczucia prestiżu nie daje już wnętrze. Przyciski otwierania szyb rodem z dostawczego Doblo, osłona głośnika jak w starym radiu, czy przestarzały wyświetlacz o bardzo słabej rozdzielczości, nie przystają do tego modelu. Sama stylistyka deski rozdzielczej sprawia przyjemne wrażenie - eleganckie zegary, intuicyjne przełączniki czy dotykowy wyświetlacz, pozwalają szybko opanować samochód. Nieszablonowa jest lotnicza dźwignia hamulca ręcznego. Liczne schowki pomagają zachować porządek w kabinie. W prezentowanym egzemplarzu znalazła się nawet elektryczna regulacja odcinka lędźwiowego kierowcy, trzeba przyznać, przydatna opcja.

Krągłości, które po raz pierwszy pojawiły się w Pandzie, wyglądają bardzo oryginalnie. Sama pozycja za kierownicą wymaga chwili przyzwyczajenia, bo siedzi się dosyć wysoko. Dzięki temu, widoczność jest rewelacyjna, prawie jak w małym SUV-ie. Samochód testowy miał już na liczniku ponad 50 000 km, co jest dość dużym wynikiem jak na samochody prasowe. Trzeba przyznać, że nic nie zdradzało takiego przebiegu. Samochód nadal był bardzo cichy i nic nie trzeszczało, co może być dobrym znakiem na przyszłość. W przypadku testowego egzemplarza jedna rzecz nie działała, a przynajmniej działała nie tak jak powinna. Chodzi o zamek tylnej klapy. Trzeba było użyć dużej siły żeby ją zamknąć, a i tak trzeba było tę czynność powtórzyć kilkukrotnie. Pomimo zamknięcia klapy, komputer nadal wyświetlał wiadomość, że bagażnik jest otwarty.



Silnik 1.3 Multijet dysponuje momentem obrotowym 200 Nm już od 1 500 obr/min. Realnie jednostka nabiera wigoru od 2 000 obr/min. Pomimo tego, że pojazd waży blisko 1.4t, pozwala on na w miarę bezproblemową jazdę w trasie, choć o szaleństwach nie ma mowy. Optymalna prędkość podróżna dla tej jednostki to 110 - 120 km/h. Problemem jest szybkie włączenie się do ruchu - pojazd przyspiesza do "setki" w 15 sekund. Zaletą jednostki jest małe zapotrzebowanie na paliwo. Producent podaje średnie zużycie na poziomie 4,2 l/100 km. To oczywiście trudny do osiągnięcia rezultat, ale na dystansie blisko 400 km (w tym 80% to trasa), udało mi się spalić 5 l/100 km bez korzystania z systemu Start&Stop. Bez wątpienia warto zastanowić się nad wyborem Diesla 1.6, który wydaje się optymalnym napędem dla 500L. Daje bowiem komfort posiadania zapasu momentu obrotowego podczas wyprzedzania.

Testowy egzemplarz wyposażony był w stylowe 17" felgi aluminiowe z niskoprofilowymi oponami o rozmiarach 225/45R17. Takie rozwiązanie pociąga za sobą pewne konsekwencje – felgi świetnie komponują się z białym nadwoziem i czarnym dachem (dopłata 3 500 PLN), ale podczas jazdy w koleinach potrafią wyrwać kierownicę z rąk. Na rozjeżdżonej przez tiry trasie jazda jest bardzo nieprzyjemna, żeby nie powiedzieć chaotyczna. Samochód ciągle myszkuje, a zbyt mocne wspomaganie kierownicy nie ułatwia walki z kierownicą. Podczas jazdy po mieście są raczej bezproblemowe i zaskakująco dobrze tłumią nierówności (za co odpowiada też miękkie zawieszenie). Węższe opony z pewnością rozwiązałyby ten problem, przynajmniej częściowo.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Fiat 500L
Citroen C3 Picasso
Kia Venga
Wersja   Lounge Exclusive XL
Cena bazowej wersji [PLN] 80 000 80 500 67 490
Budowa silnika/paliwo Diesel R4 16V Diesel R4 16V Diesel R4 16V Turbo
Pojemność silnika [cm3] 1299 1560 1582
Moc [KM/obr./min] 85/3500 92/4000 128/4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 200/1500 215/1750 260/1900
Skrzynia biegów 5-biegowa manualna 5-biegowa manualna 6-biegowa manualna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 15,2 13,4 11,2
Prędkość maksymalna [km/h] 165 173 185
Spalanie miasto [l/100km] 5,0 6,4
5,8
Spalanie trasa [l/100km] 3,7 4,1 4,4
Spalanie średnie [l/100km] 4,2 4,9 4,9

Fiat 500L ma mocną konkurencję w postaci takich modeli, jak Citroen C3 Picasso, Kia Venga, czy Opel Meriva. Samochód w momencie debiutu był absurdalnie drogi, a jego bezpośredni rywale w segmencie byli w tym czasie tańsi o co najmniej kilkanaście tysięcy złotych. Dziś sytuacja powoli się stabilizuje i dzięki ofensywie cenowej Fiata, model stał się bardziej przystępny dla polskiego klienta. Prezentowana wersja nie jest aktualnie oferowana w promocji, a jej cena cennikowa z opcjami przekraczała kwotę 93 000 PLN. Dziś, dzięki rabatom, za 73 900 PLN można już kupić topową odmianę Lounge z silnikiem 1.6 Multijet o mocy 120 KM. Cennik otwiera wersja Pop z silnikiem benzynowym 1.4 95 KM za 49 900 PLN. U dealerów są jeszcze auta z rocznika 2013, tańsze o kilkanaście tysięcy złotych.

Dłuższe obcowanie z autem sprawia, że zaczyna się doceniać jego wszechstronność, oryginalny styl i łatwość obsługi. Wiele innych samochodów wydaje się przy nim pozbawionych wyrazu. Ważną kwestią z punktu widzenia klienta jest dobór jednostki napędowej (optymalne to 1.4T 120 KM i 1.6D 105 lub 120 KM), odpowiednich opon oraz umiejętnego zaplanowania kupna, w chwili obowiązywania najlepszych cen. Problem z tym pojazdem jest jeden - przy pierwszym kontakcie, np. podczas krótkiej jazdy testowej, samochód nie przekonuje do siebie, ale wraz z przejechanymi kilometrami staje się coraz bardziej przyjazny dla użytkownika. Dłuższe przejazdu u dealera z pewnością wpłynęły by na lepszą sprzedaż tego modelu. Póki co sprzedaje się najsłabiej w segmencie.

Zalety:
- oryginalny wygląd,
- przestronna kabina,
- funkcjonalny bagażnik,
- doskonała widoczność,
- komfortowe zawieszenie...

Wady:
- ...które jednak okazuje się zbyt miękkie na zakrętach,
- krótkie siedziska foteli,
- mało komunikatywny układ kierowniczy,
- słabe osiągi testowanego silnika,
- tylko pięciobiegowa skrzynia biegów.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane