/  / Fiat 500L Living zdaje test podczas Bosch Diesel Challenge

Fiat 500L Living zdaje test podczas Bosch Diesel Challenge

Fiat|
null
© FIAT
null

Zakończyła się pierwsza edycja Diesel Challenge, czyli imprezy organizowanej przez firmę Bosch z zamiarem udowodnienia ogromnych możliwości silników Diesla pod kątem wysokich osiągów oraz oszczędności paliwa i niskiej emisji spalin.

W omawianym przedsięwzięciu uczestniczyła flota samochodów Fiat 500L Living 1.6 Multijet II o mocy 105 KM, które wyruszyły 1 października z Mirafiori Motor Village w Turynie i po przejechaniu około 800 km dotarły następnego dnia do Motor Village Fiat Cafe w Paryżu.

Startujące załogi pokonały trasę na mniej więcej 27 litrach oleju napędowego, co odpowiada spalaniu równemu około 30 km/l. Jeszcze lepsze okazały się wyniki uzyskane przez zawodowego kierowcę, który na tym samy odcinku zużył tylko 20,9 litra paliwa, co równe jest ponad 38 km/l.

Tak samo dobre wyniki zostały uzyskane przez załogi, które pokonały trasę powrotną z Paryża do Turynu przy tylko jednym tankowaniu oleju napędowego.

Wyposażony w niewielką turbosprężarkę o stałej geometrii, pompę oleju o zmiennej wydajności oraz inteligentny alternator, silnik 1.6 Multijet o mocy 105 KM zamontowany w modelu Fiat 500L Living należy do drugiej generacji jednostek napędowych Multijet, zapewniających niższe zużycie paliwa oraz emisje oraz osiągi najlepsze w swojej kategorii.

Sekretem tych osiągów jest nowy układ zasilania, który wykorzystuje innowacyjne wtryskiwacze, zdolne do szczególnie szybkiego i elastycznego podawania paliwa. Technologia Multijet II może sterować zwiększoną aż do 8 liczbą wtrysków paliwa na cykl dzięki nowemu serwozaworowi, zapewniając wyższą sprawność, elastyczność i precyzję w różnych fazach działania.

Wtryskiwacz jest również mniej skomplikowany i bardziej niezawodny dzięki uproszczeniu konstrukcji i redukcji liczby komponentów o 40%. Nowe typy wtryskiwaczy dają możliwość dalszej optymalizacji procesów spalania paliwa poprzez kontrolę profilu czasowego dwóch kolejnych wtrysków głównych (Injection Rate Shaping), a więc stałej modulacji zasilania cylindrów.

Jest to skuteczny sposób na poprawę procesu spalania i tym samym wyciszenie pracy silnika oraz obniżenie emisji cząstek stałych i tlenków azotu (NOx) do atmosfery. Dzisiejsze silniki MultiJet II spełniają całkowicie wymogi Euro 5 i stanowią kolejny, ważny krok w kierunku zgodności z zaostrzonymi normami emisji spalin w przyszłości.

Nie brakuje również systemu Start&Stop, a w celu obniżenia oporów tarcia zarówno w samym silniku, jak i w skrzyni przekładniowej stosowany jest olej o niskiej lepkości.

Doskonałe wyniki osiągnięte w pierwszej edycji Bosch Diesel Challenge uwydatniają korzyści płynące z jazdy na długich odcinkach samochodem z silnikiem Diesla tym bardziej, jeśli samochód taki może pomieścić większą ilość podróżujących, zapewniając im duży komfort oraz wiele miejsca do dyspozycji.

Tak samo jak w przypadku Fiata 500L Living, jest to doskonałe połączenie pomiędzy efektywnym wykorzystaniem przestrzeni, a jedynym w swoim rodzaju designem Made in Fiat. Dzięki trzeciemu rzędowi siedzeń nowy samochód jest najbardziej kompaktowym pojazdem 5+2 typu MPV w swej kategorii: przy długości zaledwie 4,35 m jest miejsce dla 7 lub 5 osób i bagażnika o pojemności 638 litrów (największy w tej kategorii na rynku).
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane