/  / Euro NCAP: Jeep Renegade rozbity

Euro NCAP: Jeep Renegade rozbity

null
© Jeep
null

W ostatniej tegorocznej serii testów zderzeniowych według Euro NCAP pod lupę wzięto Jeepa Renegade. Czy "amerykanin" z włoskim rodowodem stanął na wysokości zadania?

Jeep Renegade zdobył maksymalną ocenę 5-gwiazdkową według zaostrzonych kryteriów organizacji Euro NCAP (końcowa punktacja: 80/100). Ten wytwarzany we Włoszech miejski SUV uzyskał notę 87% w zakresie ochrony dorosłych pasażerów, 85% w zakresie ochrony przewożonych dzieci, 65% za ochronę pieszego w przypadku potrącenia, a także 74% za systemy wspierające pracę kierowcy.

Tysiące godzin wirtualnych symulacji pozwoliły włosko-amerykańskiej grupie opracować tzw. architekturę 4x4 Small Wide. Renegade jest pierwszym samochodem koncernu FCA, w którym została ona zastosowana i która oferuje strukturę jednobryłową zrealizowaną dzięki szerokiemu zastosowaniu stali wysokowytrzymałościowej i ultra wysokowytrzymałościowej oraz tej "tłoczonej na gorąco", czego rezultatem jest doskonała sztywność skrętna.

Dzięki strukturze czołowej z trzema liniami obciążenia przednia cześć nadwozia odkształca się jednakowo, niezależnie od rodzaju przeszkody czy uderzonego samochodu.

Jakość wirtualnego projektu została później zweryfikowana fizycznie na egzemplarzach wyprodukowanych w zakładzie SATA we włoskim Melfi poprzez przeprowadzenie 300 prób na częściach i podzespołach, ponad 100 symulacji zderzeń i ponad 100 crash-testów, z uwzględnieniem różnego typu zderzeń: czołowych, bocznych, dachowania, uderzenia w inny pojazd oraz potrącenia pieszego, biorąc pod uwagę różne prędkości, przy jakich może do nich dojść, jak również różne cechy fizyczne pasażerów.

Akcent na bezpieczeństwo
Jeep Renegade oferuje w standardzie 6 poduszek powietrznych (czołowe dla pasażerów z przodu, boczne kurtynowe dla obu rzędów i boczne dla siedzeń przednich) oraz system ESC z ERM (system zapobiegający dachowaniu). Wyposażenie dotyczące bezpieczeństwa w zależności od rynków i wersji oferuje w standardzie lub na zamówienie również inne systemy takie jak monitorowanie martwego pola lusterek, system wykrywania obiektów na drodze cofania, "inteligentny" Cruise Control (dostępny od 2015 roku) i kamerę cofania ParkView z siatką dynamicznych linii.

Jeden z ciekawszych systemów wyposażenia Jeepa Renegade to rozwiązanie ostrzegające przed najechaniem na przeszkodę (Forward Collision Warning-Plus), które wykorzystuje czujniki radarowe oraz video do oceny tego, czy samochód nie zbliża się zbyt szybko do innego pojazdu lub przeszkody znajdującej się przed autem. W takich przypadkach system ostrzega lub pomaga kierowcy ominąć przeszkodę lub zmniejszyć skutki ewentualnego zderzenia.

Kontrola martwego pola lusterek
Jeep Renegade może zostać wyposażony w systemy Lane Sense Departure Warning-Plus (system monitorujący i ostrzegający w przypadku nagłego opuszczenia pasa ruchu), jak również Blind-Spot Monitoring (system monitorowania martwego pola lusterek). Pierwsze urządzenie wykorzystuje czujnik optyczny kamery do ustalenia pozycji samochodu na drodze w stosunku do sygnalizacji poziomej, znajdującej się na jezdni. W przypadku niezamierzonej zmiany pasa ruchu, którą system rozpoznaje po zmianie toru jazdy bez włączenia kierunkowskazu, sygnałowi świetlnemu towarzyszy impuls wysyłany przez elektryczne wspomaganie kierownicy. Jeśli kierowca szybko nie zareaguje, wówczas system wysyła kolejny sygnał świetlny.

Układ Blind-Spot Monitoring wykorzystuje natomiast czujniki radarowe o ultra-szerokim paśmie, które wspomagają prowadzącego podczas manewru zmiany pasa ruchu, sygnalizując obecność samochodów w martwym polu za pomocą podświetlonych ikon na lusterkach bocznych i włączając wybrany przez kierowcą sygnał dźwiękowy.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane