/  / Elektryczny autobus BYD teraz w Krakowie

Elektryczny autobus BYD teraz w Krakowie

Automotive Europe Corporation|
null
© BYD
nullnullnullnullnull

Elektryczny autobus BYD K9 przyjechał z Warszawy do Krakowa (dystans 310 km) o własnych siłach, wykorzystując jedynie 69% pojemności baterii.

W Krakowie pasażerowie mogą już korzystać z pełni elektrycznego autobusu BYD K9. Ekologiczny pojazd ma kursować kolejno na kilku liniach o numerach: 116, 109, 124, 164 oraz 173. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie rozpoczęło testy ekologicznego pojazdu chińskiej firmy BYD 21 czerwca.

Krakowianie będą mogli korzystać z w pełni elektrycznego autobusu przez niespełna 2 tygodnie.

Elektryczny autobus BYD K9 pokonał trasę z Warszawy do Krakowa bez konieczności doładowywania. Pojazd wyjechał o godzinie 23:00 z zajezdni MZA przy ul. Włościańskiej w Warszawie i dojechał do zajezdni MPK w Krakowie przy ul. Walerego Sławka około 4:45.

Po zatrzymaniu się w krakowskiej zajezdni autobus BYD K9 wykazał możliwość wykorzystania jeszcze 31% pojemności baterii. Co za tym idzie, pojazd przejechał 310 km po drogach publicznych, zatrzymując się na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz pokonując liczne wzniesienia głównie przed dojazdem do Krakowa, zużywając jedynie 69% pojemności swoich akumulatorów.

Elektryczny autobus BYD posiada szereg zalet służących zarówno środowisku, użytkownikom komunikacji publicznej, jak i przewoźnikowi. Nie emituje spalin do środowiska; jest cichy i zapewnia komfortowe warunki podróżowania bez zbędnych szarpnięć, wibracji czy hałasu silnika spalinowego.

Przewoźnicy doceniają oszczędność paliwa. Koszt prądu na 100 km dla BYD K9 można przeliczyć na około 50 zł, zaś obecnie oferowane autobusy spalinowe zużywają ponad 40 l/100 km, czyli ponad 200 zł/100 km.

Przy dziennym przebiegu autobusu na poziomie 150 km, spalaniu około 41 l/100 km po 5,2 zł za litr, daje to samych oszczędności niemal 249 zł dziennie, a więc miesięcznie przy 27 dniach pracy jest to 6 723 zł.

Co za tym idzie, jeden elektryczny autobus BYD K9 może wypracować rocznie ponad 80 000 zł oszczędności.

Elektryczny BYD K9 nie emituje żadnych spalin, gdyż jest w pełni elektryczny. Opcjonalnie istnieje możliwość zamontowania spalinowego ogrzewania postojowego. Ogrzewanie to mogłoby wspomagać nagrzewnicę w przypadku użytkowania autobusu podczas ostrej zimy.

Takie rozwiązanie jest podyktowane gwarancją odpowiednio dużego zasięgu autobusu niezależnie od warunków atmosferycznych i napotkanych sytuacji na drodze.
 
BYD K9 był od początku konstruowany jako autobus elektryczny. Dlatego ma odpowiedni rozkład masy, a więc przede wszystkim ciężkich baterii, dzięki czemu posiada dobre właściwości jezdne.

K9 ma też dobrze rozwinięty specjalny system odzyskiwania energii, dzięki czemu doładowywuje swoje akumulatory podczas zwalniania i hamowania.

BYD K9 osiąga zasięg przekraczający nawet 300 km po jednym, pełnym cyklu ładowania. Dodatkowo, testy w Warszawie udowodniły, że zasięg ponad 250 km jest osiągalny także w ciężkich warunkach miejskich z włączoną nieustannie klimatyzacją.

Czas ładownia uzależniony jest od stosowanej ładowarki. Testowany obecnie autobus ładuje się w zajezdni w zaledwie 3 godzin.

Elektryczne autobusy BYD służą w transporcie publicznym od 2011 roku. W Chinach użytkowanych jest ponad 400 elektrycznych autobusów, z czego w samym tylko Shenzhen jest ich aż 200. Łącznie w Chinach wszystkie BYD K9 przejechały prawie 17 000 000 km.

W pierwszym kwartale bieżącego roku roku BYD K9 uzyskał europejską homologację. To pozwoliło na rozpoczęcie oficjalnej sprzedaży na naszych rynkach. Pierwszymi krajami w Europie, gdzie elektryczne autobusy BYD już regularnie kursują, są Holandia (6 autobusów kursuje i 35 zostało zamówionych) i Włochy (2 autobusy w Mediolanie).

Pierwsze zamówienia zostały tez zebrane w Izraelu i Turcji. Z kolei w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto realizację planu budowy fabryki elektrycznych autobusów BYD przeznaczonych przede wszystkim na rynek Ameryki Północnej.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane