/  / Diesle nowej generacji dla Opli Mokka i Insignia

Diesle nowej generacji dla Opli Mokka i Insignia

Opel|
null
© Opel
null

Wyjątkowo ciche, rozwijające dużą moc i duży moment obrotowy mimo niewielkiego zużycia paliwa i niskiej emisji spalin — takie mają być najważniejsze cechy silników wysokoprężnych firmy Opel do Mokki i Insignii. Te wyjątkowe modele można teraz zamawiać z nowymi, czterocylindrowymi jednostkami napędowymi.

Mokka z silnikiem 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM i Insignia z dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 125 kW/170 KM dostarczają mnóstwo przyjemności z jazdy. Spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 6, która zacznie obowiązywać od września, więc są niemal tak „czyste”, jak ich benzynowe odpowiedniki.

Opel Mokka to auto, którego sprzedaż na europejskim rynku samochodów osobowych rośnie obecnie najszybciej. Kluczem do sukcesu tego subkompaktowego SUVa są bez wątpienia nowoczesne technologie zawieszenia i napędu. Najnowszą z nich jest wykonany w całości z aluminium czterocylindrowy silnik, który zastąpił jednostkę 1.7 CDTI. Nowy, zaawansowany technicznie silnik oferuje dodatkowe 6 KM mocy i 20 Nm momentu obrotowego — wszystko przy mniejszej pojemności skokowej i zredukowanym zużyciu paliwa.

Jednostka 1.6 rozwija moc 100 kW/136 KM, czyli 85 KM z 1 litra (to bardzo dobry wynik w tej klasie), a także moment obrotowy 320 Nm. Parametry przyspieszenia i elastyczności wpływają na zwiększenie przyjemności z jazdy: Mokka 1.6 CDTI rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy; tyle samo czasu potrzebuje na zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h na piątym biegu. Nowy silnik jest także oszczędny i bardziej przyjazny dla środowiska: dzięki precyzyjnej 6-stopniowej przekładni manualnej firmy Opel oraz standardowemu systemowi Start/Stop Mokka 1.6 CDTI zużywa tylko 4,1 litra paliwa na 100 kilometrów w cyklu mieszanym.

Podobne cechy ma wyjątkowo cichy dwulitrowy turbodiesel oferowany w Insignii. Pozyskanie maksymalnej energii z minimalnej ilości paliwa to czynnik decydujący zarówno o mocy, jak i o oszczędnej eksploatacji. Dzięki wyjątkowo korzystnemu stosunkowi mocy do pojemności, który wynosi 87 KM na litr — czyli odrobinę więcej niż w przypadku silnika 1.6 CDTI nowej generacji. Imponujące 400 Nm jest dostępne w przedziale 1750–2500 obr./min, a maksymalną moc 125 kW/170 KM silnik rozwija już przy 3750 obr./min. Nowa jednostka napędowa oferuje o 4 procent więcej mocy i o 14 procent większy moment obrotowy przy takim samym zużyciu paliwa jak jej poprzedniczka, a przy tym spełnia wymagania normy Euro 6. Prędkość maksymalna Insignii z nowym silnikiem wzrosła o 5 km/h, do 225 km/h. Sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 9 sekund — o pół sekundy szybciej niż pojazd wyposażony w starszy silnik.

W przypadku tych silników o mocy i parametrach przyjaznych dla środowiska decydują dwa z najważniejszych rozwiązań – turbina o zmiennej geometrii oraz wysokociśnieniowy wtrysk paliwa common‑rail. Wtryskiwacze zdolne do pracy przy ciśnieniu 2000 barów i 10 wtryskach na jeden cykl pracy cylindra zapewniają większą moc, wydajniejsze rozpylanie paliwa oraz skuteczne mieszanie go z doprowadzanym powietrzem. Turbosprężarką VTG (ze zmienną geometrią kierownicy turbiny) w Insignii steruje elektryczny siłownik, dzięki czemu elastyczność podzespołu w porównaniu z siłownikiem podciśnieniowym zwiększa się o 20 procent. Takie rozwiązanie zapewnia więcej przyjemności z jazdy dieslem.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane