/  / Detal zaciągnął ręczny

RYNEK | Detal zaciągnął ręczny

IBRM Samar |
null
nullnullnullnull

Październik był 17-tym z rzędu miesiącem wzrostów liczby rejestracji samochodów osobowych. Na ten sukces w dużej mierze złożyły się zakupy dokonywane przez firmy. Klienci indywidualni czekają już zapewne na zbliżający się sezon wyprzedaży.

W październiku w Polsce zostało zarejestrowanych 28 670 nowych samochodów osobowych, o 21,6 proc więcej niż we wrześniu oraz o 8,34 proc. w porównaniu z październikiem roku ubiegłego. To już 17-ty z rzędu miesiąc, gdy liczba rejestrowanych aut rośnie w zestawieniu z takim samym miesiącem 2013 r. To także najlepszy październik od 2008 roku, gdy w naszym kraju zostało zarejestrowanych 28 780 nowych samochodów osobowych. Od stycznia do października krajowe wydziały komunikacji zarejestrowały 272 173 auta, o 14,32 proc. więcej w porównaniu z sytuacją na koniec października 2013 roku.
 
Czekają na wyprzedaże?
Dobre wyniki rejestracyjne rynek zawdzięcza głównie zakupom dokonywanym przez firmy. W 10-tym miesiącu roku zarejestrowały one 18 249 samochodów osobowych, a ich udział w strukturze zakupów wyniósł blisko 64 proc. W okresie od stycznia do października przedsiębiorstwa zarejestrowały 165 842 auta, a udział w strukturze zakupów sięgnął blisko 61 proc. Co się dzieje z Kowalskimi? Zdaniem dealerów, wielu klientów pojawia się w salonach i ogląda auta, ale z podjęciem decyzji o zakupie wstrzymuje się do zbliżającego się coraz szybciej sezonu wyprzedaży.  - Detal zaciągnął ręczny i czeka na wyprzedaże – lakonicznie komentuje tę sytuację Dominika Bońkowska, właścicielka firmy dealerskiej Bońkowscy.
 
Japońsko-niemieckie starcie  
W październiku najczęściej rejestrowaną marką w Polsce była Skoda. Polacy kupili i zarejestrowali w tym miesiącu 4 024 auta tej czeskiej marki, o 4,85 proc. mniej w porównaniu z sytuacja sprzed roku. Pozycja lidera zajmowana przez Skodę zapewne jeszcze długo pozostanie poza zasięgiem rywali. W starciu o srebro tym razem Volkswagen zrewanżował się Toyocie za porażkę sprzed miesiąca. Niemiecki koncern zarejestrował 2 587 aut, o 35,8 proc. więcej aut niż w październiku ubiegłego roku. Wynik VW był jednak zaledwie o 33 sztuki lepszy od wyniku Toyoty. Japońska marka zanotowała wzrost o 21,21 proc. w stosunku do października 2013 roku.
 - Toyota idzie swoim tempem. Październik był dla marki rekordowy w naszych salonach. Sprzedaż, nieco paradoksalnie, ożywiła się dzięki reklamie dofinansowania unijnego do kredytów na zakup Toyot i Lexusów,  choć u nas akurat nikt z tej oferty nie skorzystał. Atutem Toyoty jest dziś młoda, za wyjątkiem Avensisa, gama aut.– mówi Dominka Bońkowska.
Tuż za podium znalazł się w październiku Opel z 2 346 zarejestrowanymi samochodami (wzrost 50 proc.). Niemiecki producent z październikowych rezultatów jest wyraźnie zadowolony - Wynik osiągnięty w tym miesiącu potwierdza, że rewelacyjnie radzą sobie zarówno nasze tradycyjne bestsellery, jak i modele z nowych segmentów – twierdzi Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny General Motors Poland.
 
W rankingu liczonym narastająco od początku roku trzy pierwsze miejsca pozostały bez zmian w stosunku do poprzedniego miesiąca. Prowadzi Skoda (37,3 tys. aut) przed Volkswagenem (25,7 tys. sztuk) i Toyotą (24,9 tys.). Czwarta pozycja ponownie należy do Opla (21,2 tys.).

Mazda nadal szaleje
Gdy spojrzymy na zestawienie najlepszej 15-tki, największą dynamiką wzrostu po 10 miesiącach może się pochwalić Mazda. W tym okresie Polacy kupili i zarejestrowali 6 227 samochodów tej marki, o 83,58 proc. więcej w porównaniu z sytuacją sprzed roku. Respekt budzi także 11 pozycja Mazdy w rankingu październikowym. W tym miesiącu Polacy zarejestrowali 850 aut tej marki, o 99,06 proc. więcej niż październiku 2013 r. Na drodze do wejścia do pierwszej 10-tki stanął "japończykom" Peugeot (941 aut, spadek o 32,35 proc. ).
W pierwszej 15-tce rankingu rejestracji na koniec października pięć marek zanotowało spadki liczby rejestracji. Wśród nich były: Kia (14 267 sztuk, minus 3,48 proc, Hyundai (12 484 sztuk, spadek o 9,89 proc.), Peugeot (10 553, minus 0,12 proc. Nissan (9 194, spadek o 1,98 proc. oraz Fiat (6 625, minus 8,53 proc.). – W samym październiku sytuacja nieco się poprawiła, co jest zasługą kilku czynników. W telewizji pojawiło się nieco reklam, a my oferowaliśmy samochody w promocyjnych cenach. Od listopada już w całej sieci rusza akcja wyprzedażowa, więc liczymy, że sprzedaż aut osobowych Fiata nieco wzrośnie. Duże nadzieje wiążemy także z wchodzącym w 2015 r. na rynek Fiatem 500X, który zbiera bardzo dobre recenzje – przekonuje w rozmowie z IBRM Samar, Grażyna Dukiewicz-Zagrajek, właścicielka firmy dealerskiej Dukiewicz Styl Auto.
 
Lider jest z Monachium
W dobrej kondycji nadal jest segment samochodów premium. Od stycznia do października w Polsce zarejestrowanych zostało 26 507 nowych samochodów osobowych z wyższej półki, o 25,31 proc. proc. więcej niż w ciągu 10 miesięcy 2013 roku. (dynamika wzrostu nieco jednak spada – np. na koniec sierpnia wynosiła 29,46 proc). Udział marek premium w całym rynku wyniósł 9,74 proc. W październiku ponownie na pierwszym miejscu było BMW, które zarejestrowało 663 auta, o 8,17 proc. mniej w porównaniu z październikiem ubiegłego roku. - BMW Group od kilku lat notuje w Polsce bardzo dobre wyniki i utrzymuje pozycję lidera segmentu premium. Na taki efekt składa się kilka czynników: gama atrakcyjnych modeli znacznie w ostatnim czasie rozszerzona, innowacyjne technologie, stale rozwijana sieć dealerska czy atrakcyjne produkty finansowe, jakie jesteśmy w stanie zaproponować dzięki BMW Financial Services. Do tego doszły korzystne dla klientów regulacje podatkowe w skali całego rynku, które sprawiają, że auta premium stają się bardziej dostępne - podkreśla Katarzyna Gospodarek, szefowa PR BMW Group Polska.
Na drugiej pozycji w zestawieniu miesięcznym był Mercedes.  W październiku w Polsce zarejestrowanych zostało 582 auta z gwiazdą na masce, o 22,27 proc. więcej niż październiku 2013 r. MB wyprzedził o dziewięć sztuk Audi oraz Volvo, które zarejestrowało 555 samochodów.
 
W pogoni za Audi
BMW nadal prowadzi także w zestawieniu liczonym narastająco. W ciągu 10 miesięcy tego roku Polacy kupili i zarejestrowali 6 557 aut, o 24,92 proc. więcej niż przed rokiem. W okresie styczeń - październik drugą pozycję zajęło Audi, które zarejestrowało 5 654 aut, o 25,73 proc. więcej w zestawieniu z sytuacją sprzed roku. Mercedes zajął trzecie miejsce rejestrując 5 630 aut, o 18,78 proc więcej. W klasyfikacji generalnej MB ustępuje już tylko o 24 auta Audi. Stawkę czterech największych graczy w segmencie premium zamyka na koniec października Volvo (4 902 auta, wzrost o 18,35  proc.).
 
”Firmowy” listopad
Importerzy i dealerzy sporo sobie obiecują po końcówce roku. Nadziei na dalszy wzrost ponownie upatrują w sprzedaży samochodów do firm. – W końcówce roku jak zwykle będą realizowane zamówienia flotowe. Tu bardzo aktywne są szczególnie firmy leasingowe czy te zajmujące się wynajmem długoterminowym. Jeśli chodzi o klientów indywidualnych to możemy mówić o utrzymującej się stagnacji.  Generalnie, listopad będzie dobrym miesiącem, porównywalnym z październikiem. Nieco słabszy tradycyjnie będzie grudzień. Wiele osób będzie już bowiem czekało na wyprzedaże, które jak zwykle nasilą się na początku nowego roku – twierdzi Tomasz Rytwiński, dyrektor handlowy Grupy PGD.  
 
Według prognoz Instytutu Samar, do końca br. tempo wzrostu zapewne nieco osłabnie, jednak wynik końcowy powinien być zbliżony do około 325 tys. zarejestrowanych aut. W grupie tej znajdują się również samochody wysłane po rejestracji za granicę.  

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane