/  / Dacia Sandero Stepway – droga atrapa taniej terenówki

TEST | Dacia Sandero Stepway – droga atrapa taniej terenówki

Dacia Sandero Stepway 2014
© IBRM Samar
Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014Dacia Sandero Stepway 2014

Wersja Stepway Laureate jest najbogatszą wersją Sandero dostępną na rynku. Jak sprawdza się w codziennej eksploatacji?

Dacia Sandero pojawiła się na rynku w 2008 roku jako kolejna wersja nadwoziowa, dobrze już znanego modelu Logan. W 2012 na paryskim International Motor Show została zaprezentowana równocześnie druga generacja zarówno Sandero, jak i Logana. Po roku zmodernizowaną rodzinę Dacii uzupełnił model kombi – Logan MCV drugiej generacji.

Wersja Stepway Laureate jest najbogatszą wersją Sandero dostępną na rynku. W porównaniu do podstawowych wersji wyposażeniowych, Stepway wyróżnia się zmienionymi zderzakami, osłonami podwozia w kolorze matowego chromu, plastikowymi, czarnymi nakładkami na błotniki, zderzaki i progi samochodu, dwukolorowymi relingami dachowymi oraz naklejkami Stepway na przednich drzwiach. Dodatkowo prześwit samochodu w tej wersji jest aż o 45 mm większy w porównaniu do standardowych wersji Sandero. Czyni to Stepwaya samochodem, który de facto nie ma na rynku konkurenta (może z wyjątkiem schodzącego z rynku Suzuki SX4). Żaden inny producent nie zdecydował się na stworzenie samochodu przypominającego małego SUV-a, który nim nie jest. Napęd przenoszony jest w Sandero na przednie koła we wszystkich wersjach. Może gdyby wersja Stepway posiadała także odmianę z napędem 4x4, byłaby to ciekawa alternatywa dla osób poszukujących taniego samochodu o podwyższonych zdolnościach terenowych.


Sandero jest całkiem spore jak na przedstawiciela segmentu B. Samochód o rozstawie osi wynoszącym 2 590 mm  oraz o długości 4 081 mm pomieści spokojnie pięć osób siedzących dosyć wysoko. Pojemność bagażnika wynosi 320 l, co jest bardzo przyzwoitą wartością dla auta tych wymiarów. We wnętrzu zwracają uwagę szare, sztywne plastiki deski rozdzielczej i konsoli centralnej. Przycisków nie jest wiele, ale umieszczone są w odpowiednich miejscach (może poza przyciskami elektrycznego sterowana przednich szyb bocznych, zlokalizowanymi w dole konsoli centralnej, a nie na drzwiach bocznych).

Samochód, którym jeździliśmy wyposażony był w silnik diesla o pojemności 1,5 l (90 KM) z turbosprężarką i chłodnicą powietrza doładowywanego, sprzężony z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Silnik 1,5 dCi, montowany także w wielu innych modelach Renault i Nissana,  uchodzi za dość ekonomiczny. Zgodnie z danymi producenta średnie spalanie dla wersji Stepway wynosi 4,0 l/100 km.

Nasz test odbywaliśmy w warunkach miejskich, szczerze przyznając, że stylem jazdy trochę odbiegającym od zasad Eko-drivingu. Podczas takiej jazdy Sandero średnio spalało prawie 7,5 l/100 km, co jest wartością znacznie odbiegającą od  podawanego przez producenta testowego spalania w warunkach miejskich – 4,6 l /100 km. Trzeba mieć świadomość, że użytkując dynamicznie samochód z takim doładowanym, wysokoobrotowym silnikiem diesla, bardzo łatwo nasze wydatki eksploatacyjne na samochód drastycznie zwiększyć.  Aby do takich sytuacji nie dochodziło, producent zamontował na desce rozdzielczej przycisk ECO, którego wciśnięcie oprócz zapalenia się na zestawie wskaźników odpowiedniego napisu, powoduje optymalizację osiągów auta, zmienia charakterystykę pracy pedału gazu, optymalizuje moment obrotowy i moc silnika (czyli mówiąc wprost trochę go „przymula”) oraz ogranicza niektóre parametry pracy systemu klimatyzacji i ogrzewania. Dynamika samochodu przy spokojniejszej jeździe, z wykorzystaniem trybu ECO jest akceptowalna. Czy jednak to wystarczy, aby spalanie samochodu zbliżyło się do wartości homologacyjnych trudno jest nam powiedzieć.


Lista wyposażenia dodatkowego jest bardzo krótka. Nawet za dopłatą nie dostaniemy felg aluminiowych. Stepway dostępny jest tylko z jednym rozmiarem stalowych 16” kół strukturalnych i kołpakami (podobnie jak jest to u Opla) do złudzenia przypominającymi felgi aluminiowe. Po dopłaceniu 950 zł, wyposażenie Sandero można wzbogacić o system multimedialny Media Nav łączący w jednym urządzeniu 7-calowy ekran dotykowy z nawigacją, radioodtwarzacz (jednak już bez CD), wejścia USB i AUX,  Bluetooth umożliwiający także audiostreaming. W standardzie jest pilot na kolumnie kierowcy do sterowania zestawem. Za dodatkową opłatą 400 PLN możemy uzupełnić nawigację o rozszerzone mapy Europy. Trzeba przyznać, ze cena za zestaw jest  bardzo atrakcyjna. Konkurenci często za samą instalację Bluetooth do podłączenia telefonu żądają więcej. Listę wyposażenia dodatkowego (oprócz lakieru metalizowanego w cenie 1 700 PLN) uzupełniają: 15” koło dojazdowe w cenie 310 PLN  oraz pakiet skórzany za 1 450 PLN. I na tym koniec, więcej zamówić się nie da.

Użytkując Sandero przez krótki okres doszedłem do wniosku, że jest to samochód pełen kontrastów. Z jednej strony zaprojektowany jako model budżetowy z widocznym ograniczeniem kosztów produkcji wielu elementów, czego przejawem jest np. staromodny zamek tylnych drzwi z kluczykiem i przyciskiem (ciekawe ile zim wytrzyma w naszych warunkach drogowych, zanim się nie zatrze), twardymi plastikami wewnątrz pojazdu, ze sterowaniem przednimi szybami elektrycznymi umieszczonym, nie na drzwiach, ale na konsoli centralnej. Z drugiej strony producent nie poskąpił np. na amortyzator gazowy podtrzymujący pokrywę silnika, zamiast powszechnie stosowanego metalowego pręta.


Podczas użytkowania dawało się we znaki słabe wyciszenie samochodu. Do tej pory nie mogę zapomnieć efektów dźwiękowych towarzyszących wsiadaniu do Sandero. W momencie zamykania drzwi rozlega się głuchy, metaliczny odgłos, przypominający auta sprzed kilku dziesięcioleci. Także zwolnienie zewnętrznej klamki, czy to przy wsiadaniu, czy zamykaniu drzwi wyzwala głuchy huk.

W roku 2013 w testach zderzeniowych EuroNCAP Dacia Sandero uzyskała 4 gwiazdki. Jest to lepszy wynik niż auto pierwszej generacji, które uzyskało tylko 3 gwiazdki. W Sandero nie są dostępne (nawet za dopłatą) kurtyny powietrzne. Zamiast nich, do ochrony głowy przy bocznych kolizjach kierowcy i siedzącego obok pasażera, mają służyć powiększone  boczne poduszki powietrzne.

Mimo, że Sandero zaprojektowane zostało jako auto budżetowe na naszym rynku największym powodzeniem cieszą się wersje Stepway (zwłaszcza Laureate), a nie wersje podstawowe Access (od 29 900 zł), czy Ambiance (od 33 600 zł). Przy czym odmiana z testowanym przez nas silnikiem diesla, ustępuje popularności nowoczesnemu silnikowi benzynowemu 0,9 TCe z wtryskiem bezpośrednim z turbosprężarką o mocy maksymalnej 90 KM. Cena Sandero Stepway z silnikiem  benzynowym wynosi 46 300 zł.

Popularność wersji Stepway może trochę dziwić. W sumie jest tylko atrapą auta terenowego. Poza szeregiem zewnętrznych plastików dodających bojowego wyglądu, tylko zwiększony prześwit umożliwia łatwiejsze pokonywanie krawężników. Za cenę o 4 tys. zł niższą można kupić wersję Laureate, bez zbędnych plastików, prawie tak samo wyposażoną, do której można dokupić aluminiowe felgi 15” (1 010 zł), tempomat z ogranicznikiem prędkości (650 zł), czy tylne czujniki parkowania (650 zł). Opcja ta dostępna jest dla chcących zakupić samochód z silnikiem benzynowym 0,9 TCe 90 KM. Diesel montowany jest tylko w wersji Stepway Laureate oraz w limitowanej wersji Blackline. Z drugiej strony, nabywca, chcący wydać ponad 52 tys. złotych za Sandero Stepway Laureate z silnikiem diesla z roku 2014 powinien się zastanowić, czy za tę cenę nie warto poszukać ciekawszego samochodu z wyższego segmentu.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane