/  / Dacia Logan MCV - pozytywne zaskoczenie

TEST | Dacia Logan MCV - pozytywne zaskoczenie

Dacia Logan MCV 2014
© IBRM Samar
Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014Dacia Logan MCV 2014

… przy założeniu, że samochód to środek transportu, a nie multimedialny gadżet.

Dacia obecna jest w polskich salonach od 2005 roku. Nie można powiedzieć, że "z marszu" podbiła nasz rynek, mimo to gama modelowa rumuńskiej marki systematycznie się rozrastała.
Dopiero jednak radykalne zmiany w ofercie Dacii, wprowadzone w 2013 roku, przyniosły jej wyraźny wzrost popularności. Marka zakwalifikowała się do czołowej dziesiątki rankingu najczęściej rejestrowanych przez polskich klientów. W lipcu br. awansowała na 9 pozycję tego rankingu i do tej pory ją utrzymuje, wyprzedzając między innymi Peugeota, Nissana, Citroena i Fiata.

Zmiany objęły między innymi model Logan MCV (Multi Convivial Vehicle). To połączenie kombi z minivanem, 5-miejscowy przedstawiciel klasy niższej średniej (segment C) wśród vanów. Z zewnątrz samochód prezentuje się całkiem atrakcyjnie i solidnie. Masywna, jednolita bryła nadwozia, bez zbędnych ozdobników, załamań, wybrzuszeń. Wielkość samochodu najlepiej widać z boku. Szerokie przednie i tylne drzwi pozwalają na wygodne wsiadanie i wysiadanie wszystkim podróżującym. I mimo to …potężny kufer, który standardowo – czyli przy rozłożonej kanapie - ma pojemność 573 litrów. Dla porównania – Skoda Roomster w 5-osobowej konfiguracji oferuje 509 litrów pojemności, "wygrywa" dopiero po złożeniu kanapy – jej bagażnik rośnie do 1 810 litrów, podczas gdy Dacia ma 1 518 litrów. Pod tym względem Logan MCV plasuje się (pozostając przy ofercie Skody) między Octavią i Fabią, oczywiście w wersji kombi. Relingi dachowe nadają modelowi nieco sportowy charakter.
 
PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Dacia Logan MCV
Skoda Roomster
Wersja   Prestige Active
Cena bazowa wersji [PLN] 54 000 54 100

Długość [mm] 4492 4214
Szerokość [mm] 1733 1684
Wysokość [mm] 1519 1607
Rozstaw osi [mm] 2634 2608
Bagażnik min/max [litry] 873/1518 509/1810
Masa własna/DMC [kg] 1335/1735 1310/1655
Zawieszenie przód McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół i opon przód/tył 185/65 R15 195/65 R15
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/bębnowe tarczowe wentylowane/bębnowe

Twarz Logana nowej generacji nie daje się porównać z poprzednią. Nabrała całkiem szlachetnego wyrazu; duże, dość proste reflektory, bez tak modnych obecnie przerysowań i udziwnień, połączone dwoma poziomymi chromowanymi listwami z dużym logo marki na środku. Trzeba podkreślić, że zmiana samego logo radykalnie odmieniła i unowocześniła wizerunek Dacii. Poniżej - masywny zderzak w kolorze nadwozia. Niebieski metalik jest wizualnie bardzo atrakcyjną propozycją dla tego modelu, jednak wymaga (podobnie jak każdy z 5 dostępnych kolorów lakieru metalik) dopłaty w wys. 1 900 złotych. Ocena wyglądu samochodu – to nie podlega dyskusji - zależy od gustu oceniającego. Dacia Logan MCV prezentuje się z przodu ładnie, nowocześnie, przy lekkim przymrużeniu oka można ją śmiało porównać do Volkswagena Tiguana.

Pierwsze wrażenie po zajęciu miejsca dla kierowcy oznacza niestety zimny prysznic. Kierownica z twardego tworzywa, duża, gładka niczym w samochodach marki Nysa sprzed ponad 20 lat. I porównywalne z Nysą fotele, aczkolwiek narzucona „wyprostowana” pozycja okazuje się na dłuższą metę całkiem wygodna i korzystna dla kręgosłupa.

A potem znowu pozytywne niespodzianki. Wnętrze jest przestronne, logicznie urządzone i zorganizowane, w czym pomocna jest …stosunkowo niewielka liczba gadżetów. Wszystko, co potrzebne kierowcy do sprawnego prowadzenia samochodu, znajduje się pod ręką; wszelkie przełączniki, włączniki, pokrętła są łatwo dostępne. Konsola centralna jest zaprojektowana funkcjonalnie, czarne plastiki są wystarczająco estetyczne, wskaźniki na tablicy rozdzielczej czytelne, zegary – klasyczne, wyraźne. Oznaczenia proste, ale nie prostackie, bez zbędnej finezji. Przed pasażerem z przodu znajduje się przydatny, pojemny schowek.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Dacia Logan MCV
Skoda Roomster
Wersja   Prestige Active
Cena bazowa wersji [PLN] 54 000 54 100

Budowa silnika/paliwo Diesel R4 8V Common-Rail Diesel R4 8V Common-Rail
Pojemność silnika [cm3] 1461 1598
Moc [KM/obr./min] 90/3750 90/4200
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min.] 220/1750 230/1500-2500
Skrzynia biegów 5-biegowa manualna 5-biegowa manualna
Napęd przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 12,1 13,3
Prędkość maksymalna [km/h] 173 171
Spalanie miasto [l/100km] 4,3 5,7
Spalanie trasa [l/100km] 3,5 4,1
Spalanie średnie [l/100km] 3,8 4,7

Dla pasażerów z tyłu przeznaczona jest całkiem wygodna kanapa, składana tradycyjnie w stosunku 1/3:2/3 i sporo miejsca na nogi. Środkowy zagłówek można schować w oparciu kanapy. Dacia Logan MCV zapewnia podstawowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa: czołowe i boczne poduszki powietrzne dla podróżujących z przodu, system mocowania fotelików dla dzieci Isofix na obu bocznych siedzeniach kanapy, a dla kierowcy system kontroli toru jazdy z funkcją ASR i ABS z układem wspomagania nagłego hamowania. Wspomaganie układu kierowniczego to już oczywistość we współczesnych samochodach. Klimatyzacja manualna i radio są standardowym wyposażeniem wersji Laureate; dla wersji Ambiance wymagają dodatkowej opłaty 2 900 złotych; tym bardziej dotyczy to systemu MediaNAV 7 (standardowe wyposażenie wersji Prestige, dla wersji Laureate +950 złotych). 7-calowy ekran dotykowy (przekątna 18 cm zapewnia dobrą czytelność z nawigacją i radio (szkoda, że bez odtwarzacza CD) z wejściem USB i MP3 z możliwością sterowania w kierownicy są takiego wydatku warte. Jakość dźwięku zasługuje na uznanie.

Półtoralitrowy silnik Diesla o mocy 90 KM doskonale sobie radzi z samochodem ważącym 1300 kilogramów (masa własna + 2 osoby). Pozwala żwawo ruszyć spod świateł, a w trasie wcale nie przynosi wstydu. Jest dynamiczny i umożliwia bezpieczne wyprzedzanie. Jedyne, co dokucza, to dość wysoki poziom hałasu w kabinie. Ewentualne niedogodności (a całkiem ich niewiele) wynagrodzi jednak świadomość niskich kosztów podróży. Nie tak niskich, jak obiecuje producent (spalanie w mieście – 4,3 l/100 km, spalanie średnie – 3,8 l/100 km), ale poniżej 5 litrów na przestrzeni kilkuset kilometrów zarówno w trasie (autostrada), jak i po mieście (w korkach) – to z ekonomicznego punktu widzenia całkiem dobry wynik.

Istotnym plusem Dacii Logan MCV jest wysoki poziom ekologii, jaki oferuje samochód. Emisja CO2 mieści się oczywiście w narzuconej urzędowo normie Euro 5 - poniżej  120 g/km, a testowany 1,5-litrowy silnik wysokoprężny emituje 99 g/km. Pod tym względem, na tle 1 288 porównywalnych modeli, dostępnych na polskim rynku, zajmuje 67 pozycję. Pod względem spalania – 73 miejsce.

PODSTAWOWE WYPOSAŻENIE STANDARDOWE I OPCJONALNE

Dacia Logan MCV
Skoda Roomster
Wersja   Prestige Active
Cena bazowa wersji [PLN] 54 000 54 100

Poduszki powietrzne czołowe/boczne/kurtynowe S/S (poduszki boczne chroniące głowę S/S/1050
Klimatyzacja manualna/automatyczna S/- 3800/-
Elektryczne szyby przednie/tylne S/S 2500 pakiet/-
Centralny zamek z pilotem S 2500 pakiet
Elektryczne lusterka/ogrzewane S/S 600
Radio CD MP3 S (bez CD) 900
Nawigacja satelitarna S -
Podgrzewane fotele przednie - 850
Komputer pokładowy S 200
Felgi aluminiowe 1100 2300
Lakier metalik 1900 1850

Dacia Logan MCV objęta jest 3-letnią gwarancją ("+" dla Dacii, Skoda udziela 2-letniej) z limitem przebiegu do 100 000 km. Pozostałe warunki gwarancyjne są porównywalne do oferowanych przez innych producentów: gwarancja na lakier – 24 m-ce, na napęd – 3 lata lub do limitu 100 000 km. Odbiega od standardów u konkurencji gwarancja Dacii na perforację nadwozia – 72 m-ce to zaledwie połowa okresu gwarancji udzielanej przez Skodę i większość producentów.

Reasumując: najtańsza konfiguracja Logana MCV w cenie 33 900 złotych (Access) z silnikiem 1,2 benzynowym o mocy 75 KM to raczej ryzykowne rozwiązanie, ale naprawdę dobrze wyposażona wersja Prestige z 1,5-litrowym dieslem w cenie 54 tys. złotych to bardzo rozsądna oferta. Tak skonfigurowany model w podanej cenie nie ma na rynku konkurencji.

Plusy:
- przestronne wnętrze,
- bogate wyposażenie,
- pojemny bagażnik,
- przystępna cena.

Minusy:
- nieprzyjemna kierownica,
- twarde plastiki,
- niski prestiż marki.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane