/  / Dacia Lodgy – praktyczny van dla niewymagających

TEST | Dacia Lodgy – praktyczny van dla niewymagających

Dacia Lodgy Stepway 2015
© IBRM Samar
Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015Dacia Lodgy Stepway 2015

Z założenia Dacia ma być ekonomiczną wersją Renault, czyli - jak by nie patrzeć - marki ekonomicznej. Wydawać by się mogło, iż taki pomysł skazany jest na niepowodzenie. Jak bowiem w dzisiejszych czasach wyśrubowanych norm bezpieczeństwa i emisji, ogromnej konkurencji na rynku i wymagających klientów, stworzyć pojazd tani i dobry? Czyżby ta sztuka udała się Dacii? Za ok. 40 tys. zł oferuje vana z ponad 800-litrowym bagażnikiem i miejscem dla pięciu lub siedmiu pasażerów.

Lodgy nie szokuje wyglądem ani nie przykuwa specjalnie uwagi postronnego widza, jednak trudno powiedzieć o niej, że jest brzydka. Przy całej swojej przeciętności i niepozorności, nadwozie Lodgy wymyka się definicjom. Sylwetka łączy w sobie cechy samochodu osobowego (przód) oraz vana (od przedniej szyby wstecz), nie zalicza się jej jednak do segmentu kombivanów. Linia dachu opada ku tyłowi, zaś linia okien unosi się delikatnie. Tylne lampy, rozlewające się na boki auta umieszczono w połowie wysokości słupka d. Obszerne połacie blachy na pionowych „ścianach” bocznych Lodgy urozmaicają delikatne przetłoczenia. Unikając wszelkich skrajności w ocenach wyglądu powiedzieć można, iż nie powinien on przyprawić nikogo o niestrawność.

Pierwsze sygnały, iż mamy do czynienia z pojazdem „mocno budżetowym” docierają do nas, gdy zaczniemy przyglądać się szczegółom. Rachityczne i archaiczne klamki drzwi oraz guzik do otwierania bagażnika, który nie uruchamia elektromagnetycznego zamka przywodzą na myśl rozwiązania stosowane masowo w latach 90-tych minionego stulecia. W wersji Stepway, którą mieliśmy okazję testować, nadwozie ozdobiono atrybutami kojarzonymi z pojazdami osobowymi o zwiększonych możliwościach terenowych. Są tu zatem plastikowe nakładki na nadkolach i progach oraz tu i ówdzie srebrne wstawki, również z plastiku. Innymi elementami stylistycznymi oferowanymi w tej wersji są m.in. czarna atrapa chłodnicy, dwukolorowe relingi dachowe, 16-calowe alufelgi i ciemnoszare obudowy lusterek. Całość, w połączeniu z dostępnym za dopłatą w wysokości 1900 złotych lakierem metalizowanym wygląda estetycznie, a więc tak, jak samochód tej klasy wyglądać powinien.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Dacia Lodgy
Skoda Roomster
Ford (Grand) Tourneo Connect
Wersja   Stepway Scout Trend
Cena bazowa wersji [PLN] 62 700 (7-miejsc) 71 000 (5-miejsc) 83 948 (5-miejsc)

Długość [mm] 4498 4214 4818
Szerokość [mm] 1751 1684 1835
Wysokość [mm] 1682 1607 1840
Rozstaw osi [mm] 2810 2608 3062
Bagażnik [litry] w wersji 5 miejscowej 827 509 1287
Masa własna/DMC [kg] 1205/1870 1247/1777 1508/2270
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 195/55 R16 205/45 R16 205/60 R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Deska rozdzielcza Lodgy wygląda niczym żywcem przeniesiona z innych modeli marki. Jej kształty prezentują konserwatywny i niespecjalnie wyszukany styl, a elementami ożywiającymi nieco wygląd tego elementu wnętrza są jedynie okrągłe otwory wentylacyjne, obwódki zegarów, konsoli centralnej i nawiewów w kolorze szaroniebieskim oraz siedmiocalowy, dotykowy ekran nawigacji satelitarnej (w wersji Stepway dostępnej za dopłatą 950 zł).

Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza reprezentuje poziom samochodów segmentu A. Plastiki są twarde i nie robią najlepszego wrażenia. Pamiętając, iż samochód kosztuje właśnie tyle ile miejski maluch, lecz na pokład zabrać może prawie dwa razy więcej osób, nie wypada narzekać na takie detale.

Pozycja za kierownicą również nie jest najlepsza. W Lodgy siedzi się jak na taborecie, a prawa noga, odpowiedzialna za dozowanie gazu, nieprzyjemnie drętwieje jeśli jedziemy dłuższą chwilę ze stałą prędkością. Sposób ustawienia pedału gazu oraz fakt, że kąt między podudziem i łydką wynosi prawie 90 stopni powoduje, iż stopę musimy trzymać w górze na mięśniach piszczeli, w przeciwnym razie gaz musiałby być wciśnięty w podłogę. Komfortu nie poprawiają również krótkie siedziska foteli oraz kolumna kierownicy regulowana tylko w jednej płaszczyźnie. Jeśli z kolei podróżujemy z przodu, a ktoś za nami siedzi, odczujemy również boleśnie brak możliwości choć częściowego wyprostowania nóg, bowiem przestrzeń dla nich jest po prostu za płytka. Tylna kanapa także nie rozpieszcza komfortem, choć trzy osoby o niespecjalnie rozbudowanej fizjonomii powinny się na niej bez trudu zmieścić. Ostatni rząd siedzeń przewidziany jest dla dwóch, co warte  podkreślenia- dorosłych osób. Niestety, jadąc Dacią w siódemkę zmieścimy niewiele bagażu, gdyż pojemność bagażnika wynosi wtedy skromne 207 litrów. Siłą rzeczy, rozwiązanie takie sprawdzi się np. w mieście, podczas wyprawy z przyjaciółmi do kina, czy jakiś inny, krótki wyjazd, nie wymagający zabierania ze sobą większego bagażu. Sytuacja wygląda inaczej, gdy zdemontujemy trzeci rząd foteli. Wówczas przestrzeń bagażowa rośnie do ponad 800 litrów! I tutaj właśnie tkwi największy atut Lodgy. Jeśli potrzeba samochodu z olbrzymimi możliwościami transportowymi, a budżet jest skromny, to na rynku nie ma dla niej konkurenta (no chyba, że inna Dacia: Dokker).

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Dacia Lodgy
Skoda Roomster
Ford (Grand) Tourneo Connect
Wersja   Stepway Scout Trend
Cena bazowa wersji [PLN] 62 700 (7-miejsc) 71 000 (5-miejsc) 83 948 (5-miejsc)

Budowa silnika/paliwo Diesel, turbodoładowany, R4 16V, Common Rail Diesel, turbodoładowany, R4 16V, Common Rail Diesel, turbodoładowany, R4 16V, Common Rail
Pojemność silnika [cm3] 1461 1598 1596
Moc [KM (kW)/obr./min] 107 (79)/ 4000 105 (77)/ 4400 95 (70)/ 3600
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 240/ 1750 250/ 1500-2500 230/ 1500-2000
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia manualna 5-stopniowa skrzynia manualna 5-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 175 181 160
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 11,6 11,5 14,7
Spalanie miasto [l/100km] 5,3 5,7 4,6
Spalanie trasa [l/100km] 4,0 4,1 3,7
Spalanie średnie [l/100km] 4,4 4,7 4,0

W samych superlatywach wypowiadać się można o układzie napędowym. Pracujący w naszym testowym samochodzie 107-konny diesel Renault zapewniał więcej niż wystarczające osiągi, jeśli wziąć pod uwagę przeznaczenie auta. Jego elastyczność pozwala na swobodne zmiany pasa ruchu, wyprzedzanie i ruszanie ze świateł bez konieczności wkręcania go na wysokie obroty, tak jak ma to miejsce w przypadku silnika benzynowego, a co za tym idzie bez testowania (słabego) wyciszenia wnętrza. Sześciobiegowa skrzynia również działa korzystnie na dynamikę auta, zaś za miastem pozwala zaoszczędzić parę złotych dzięki szóstemu biegowi. Szkoda tylko, że z tym silnikiem i skrzynią najtańsza Lodgy kosztuje około 57 tysięcy złotych, a więc 20 tysięcy więcej niż podstawowa wersja, wyposażona w benzynowy silnik wolnossący o pojemności 1.6 l.

Nic złego powiedzieć nie można również o prowadzeniu Lodgy. Samochód jest przewidywalny i jeśli nie wymagamy od niego zbyt wiele pozwala na bezstresową jazdę. Na względzie mieć jednak należy bardzo silne wspomaganie układu kierowniczego. Jest ono bardzo przydatne na parkingu, jednak przy większych prędkościach okazuje się zbyt silne, a kierownica obraca się zbyt lekko.


Dacia Lodgy nie ma w praktyce konkurentów na rynku samochodów nowych. Skoda Roomster, porównywalna pod względem ceny odstaje mocno od rumuńskiego auta, gdy weźmiemy pod uwagę zdolności transportowe obu pojazdów. Przed planującym zakup Lodgy pojawia się jednak inny dylemat: wybrać samochód nowy, który oferuje ograniczony komfort i przeciętne wykonanie, czy poszukać dwu, trzyletniego samochodu używanego wyższej klasy o podobnych gabarytach.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane