/  / Dacią Lodgy po bezdrożach Maroka

Dacią Lodgy po bezdrożach Maroka

Samar.pl|
Dacia Lodgy
© IBRM Samar
Dacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia Lodgy

Marrakesz. To właśnie w tym dość egzotycznym, położonym u stóp Gór Atlas, mieście zaczynamy jazdy testowe Dacią Lodgy, nowego produktu rumuńskiego producenta z francuskim rodowodem.

Po udanej reaktywacji marki i dobrym przyjęciu w Polsce modeli Logan, Sandero oraz Duster, Dacia z technologią Renault z każdym rokiem i miesiącem przekonuje do siebie coraz więcej klientów. Za przykład podajemy Dustera, którego tylko w marcu zarejestrowano w Polsce 821 sztuk. Obiecująca perspektywa rozwoju skusiła producenta do rozszerzenia swojej gamy modelowej o rodzinnego vana występującego w wersji 5- oraz 7-osobowej. Lodgy jest pierwszym modelem nowej generacji samochodów z oferty Dacii, zachowując jednocześnie wszystkie typowe dla tej marki cechy.

Zaprezentowana podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych w Genewie Dacia Lodgy została przygotowana przez francuskie centrum projektowe, a produkowana będzie w nowopowstałej fabryce w marokańskim Tangerze.

Auto wymiarami przypomina swojego francuskiego brata Renault Grand Scenic, mimo że Lodgy jest krótsza o 62 mm i węższa o 94 mm, lecz z większym rozstawem osi o 40 mm oferuje bardzo dużo miejsca wewnątrz. Samochód kusi przestronnością, po złożeniu drugiego i trzeciego rzędu siedzeń (w konfiguracji 7-osobowej) zwiększa swoją przestrzeń bagażową ze skromnych 207 l w konfiguracji 7-osobowej i 827 l w konfiguracji 5-osobowej do aż 2617 l.

Na początku jazd testowych otrzymaliśmy do dyspozycji auto w konfiguracji z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi o mocy 107 KM uzbrojonego w turbosprężarkę o zmiennej geometrii, bezpośredni wtrysk paliwa Common Rail oraz 6-biegową skrzynię manualną. Pierwszym elementem, który przykuwa uwagę jest nowa stylistyka deski rozdzielczej, która jak na Dacię prezentuje się bardzo nowocześnie. Nie możemy jednak liczyć na miękkie tworzywa wykończeniowe. Nowy design wnętrza zostanie w przyszłym roku zastosowany również w Dusterze zapowiadając tym samym wewnętrzy lifting tego popularnego suv-a. Wszelkie przyrządy kontrolne zostały intuicyjnie rozmieszczone na przedniej konsoli nie utrudniając tym samym korzystania z radia czy klimatyzacji podczas prowadzenia samochodu. Niestety, poruszając się po Marrakeszu musieliśmy zrezygnować ze wspomnianych wcześniej dodatków umilających podróżowanie. A wszystko to za sprawą komunikacyjnego chaosu, który tam zastaliśmy. Konieczna była zmiana stylu jazdy z europejskiego na typowo lokalny, który wymagał od nas dużego skupienia, a nadużywanie klaksonu jest w nim obowiązkiem. Szczególną uwagę musieliśmy zwracać na wtargnięcia pieszych i bezpańskich zwierząt na drogę, a także jeżdżące pod prąd skutery. Zgodnie stwierdziliśmy więc, że przepisy ruchu drogowego w tym kraju nie istnieją, uznając jazdę po mieście istnym survivalem i niezapomnianą przygodą.

Jednak Marrakesz to nie tylko opisany chaos, lecz przede wszystkim piękne miasto z niespotykaną architekturą i ciekawą historią, a także dawna stolica Maroka i obecna nieoficjalna stolica berberyjska. Przemieszczając się po mieście mieliśmy wrażenie jakby czas się cofnął, a samolot, którym przylecieliśmy, niczym DeLorean z trylogii Roberta Zemeckisa „Powrót do przeszłości”, przeniósł nas kilkadziesiąt lat wstecz. Na nasze odczucia wpływa głównie charakterystyczna aktywność kulturalna miasta, która jest bardzo afrykańska i berberyjska, typowa dla północnej części Czarnego Lądu. Aby poczuć tą atmosferę wystarczy przejść się wąskimi uliczkami i ciasnymi zaułkami oraz koniecznie odwiedzić plac Djemaa El Fna, który jest niewątpliwie najciekawszym miejscem w mieście. Spotkaliśmy tam liczne punkty lokalnej gastronomii, stragany, a także artystów, rzemieślników czy zaklinaczy węży. Istnieje opinia, że Marrakesz bez tego placu byłby tylko jednym z wielu marokańskich miast.

Wracając jednak do testowanego motoru, dynamiczny i oszczędny diesel w tym rodzinnym samochodzie jest „strzałem w dziesiątkę” koncernu Renault. Osiągi jakie oferuje to prędkość max. 175 km/h, 11,6 s. w sprincie od 0 do 100 km/h oraz 240 Nm max. momentu obrotowego przy 1750 obr./min. Według danych producenta testowana jednostka powinna spalać 4,4 l oleju napędowego w cyklu mieszanym przy poziomie emisji CO2 w wysokości 116 g/km.

Jazda po Marrakeszu nie była jednak jedyną atrakcją przygotowaną przez organizatorów testów. Kolejne odcinki wiodły przez okoliczne wioski i bezdroża ze „wspinaczką górską” na czele, a w ich pokonaniu pomagała nam prosta w obsłudze, czytelna i dość precyzyjna nawigacja, zintegrowana z 7” kolorowym ekranem dotykowym ze wskazówkami w języku polskim.

Samochód oferuje dobrą pozycję za kierownicą, a wygodne siedzisko sprawia, że Dacią Lodgy można swobodnie pokonać dłuższe odcinki trasy nie odczuwając większego zmęczenia. Jedynym mankamentem na który zwróciliśmy uwagę to kiepskie trzymanie boczne foteli podczas pokonywania ostrzejszych zakrętów przy większej prędkości. Trzeba jednak pamiętać, iż Dacia Lodgy nie w tym celu została zbudowana, lecz do wygodnego podróżowania, np. podczas wakacyjnych wojaży z rodziną.

Do testów otrzymaliśmy również auto w konfiguracji z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1.2 TCe o mocy 115 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i 5-biegową skrzynią manualną. Biorąc pod uwagę, iż silnik ten ma jedynie 1.2l pojemności to przy załączonej turbosprężarce i max. momencie obrotowym 190 Nm dostępnym od 2000 obr/min mieliśmy możliwość sprawnego przyspieszania w każdych warunkach drogowych. Według danych producenta motor ten powinien spalić ok. 6 l benzyny bezołowiowej w cyklu mieszanym. Jednostka, która trafi jednak na rynek polski w bliżej nieokreślonym terminie jest ciekawą alternatywą dla silników diesla wartą rozpatrzenia i głębszej analizy.

Nowością, która pojawi się początkowo jedynie w Lodgy i tylko w najbogatszych specyfikacjach, jest system multimedialny Media NAV z panelem sterującym wbudowanym w przednią konsolę i 7-calowym ekranem dotykowym, obejmujący: opisaną wcześniej nawigację, radio, telefoniczny zestaw głośnomówiący Bluetooth, a także gniazda USB oraz Jack umożliwiające podłączenie zewnętrznych urządzeń.

Cena za system Media NAV jest bardzo atrakcyjna i została ustalona na poziomie 430 euro we Francji, jednakże w Polsce nie powinna być wyższa. Dodatkowo na liście elementów wyposażenia dodatkowego pojawi się również klimatyzacja manualna, elektryczne sterowanie szybami przednimi i tylnymi, ESC, a także czujniki cofania. W późniejszym terminie na liście opcji pojawi się być może kamera cofania.

W początkowym okresie model ten będzie oferowany z jednym silnikiem benzynowym 1.6 MPI/82 KM, z wtryskiem wielopunktowym, max. momentem obrotowym 134 Nm przy 2800 obr/min oraz średnim spalaniem na poziomie 7,1 l. Dodatkowo Lodgy będzie dostępna z silnikiem 1.5 dCi w dwóch wariantach mocy 90 KM oraz opisanym wcześniej 107 KM. Wersja 90-konna posiada bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarkę, dzięki czemu osiągnie 200 Nm max. momentu obrotowego od 1750 obr/min przy średnim spalaniu równym 4,2 l oleju napędowego. Zarówno wszystkie wersje benzynowe jak i słabszy diesel sprzężone są z 5-biegową skrzynią manualną. W chwili obecnej producent nie przewiduje wprowadzenia przekładni automatycznej.

Podsumowując, Dacia Lodgy jest samochodem wygodnym i przede wszystkim  praktycznym. Zawieszenie wydaje się być sprężyste, pochłaniając wszelkie nierówności na drodze. Samochód w bazowej wersji Access standardowo jest wyposażony w 4 poduszki powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego, a także ABS w pakiecie z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBV) i wspomaganiem nagłego hamowania.

Jednakże chętni na zakup Lodgy w podstawowej specyfikacji wyposażenia będą musieli obejść się bez klimatyzacji i wszelkich elektronicznych udogodnień, a wszystko to za cenę poniżej 40 000 PLN.

Jak zapewnia nas producent, nowa Dacia do polskich sieci sprzedaży trafi już jesienią.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane