/  / Dacia Duster Prestige 1.5 dCi 110 KM 4x4

TEST | Dacia Duster Prestige 1.5 dCi 110 KM 4x4

Dacia Duster 2014
© IBRM Samar
Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014Dacia Duster 2014

Debiutujący w 2010 roku salonie podczas salonu w Genewie Duster poderwał konkurencję na równe nogi. Przy współpracy francuskich i japońskich inżynierów powstał zgrabny SUV, który nadzwyczaj dobrze radził sobie w terenie, a przy tym kosztował tyle, co samochód miejski. Testujemy model po liftingu i sprawdzamy, czy producent odrobił zadanie domowe.

Na rynki całego świata trafiło już ponad 820 tys. Dusterów (w niektórych krajach oferowany jest pod marką Renault). Samochód przeznaczony na rynek europejski wytwarzany jest w Rumunii w Pitesti, ale jego produkcja odbywa się także w Rosji, Indiach, Kolumbii i Brazylii. Śmiało można więc powiedzieć, iż Duster jest produktem globalnym. Co ciekawe, pomimo że powstał z myślą o krajach rozwijających się, został bardzo dobrze przyjęty w Europie Zachodniej, szczególnie we Francji. W Polsce, od momentu debiutu, jest najchętniej kupowanym modelem Dacii. W 2013 roku zarejestrowano nad Wisłą 4 669 Dusterów, a łącznie w ciągu niespełna 4 lat ponad 15 tys. Warto w tym miejscu wspomnieć, że Polacy nie kupują podstawowych wersji. Najpopularniejszą jest topowa odmiana Laureate (ok. 70% sprzedaży).

Subtelna przemiana
Odświeżenie modelu nie zawsze oznacza zmiany widoczne na pierwszy rzut oka, czego przykładem jest chociażby ostatni face lifting Kii Sportage. Dusterowi jednak lepiej udał się ten zabieg, choć i w tym przypadku nie można mówić o rewolucji. Nowy projekt przedniego pasa z charakterystycznymi światłami nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia ze świeższą wersją. Nowymi elementami są też światła do jazdy dziennej (w ramach oszczędności nie LED, tylko zwykła żarówka) i zmieniony kształt relingów dachowych. Producent zaproponował także inny kształt felg aluminiowych oraz wzbogacił paletę kolorów nadwozia o dwa nowe - szary i oliwkowy, oba metaliczne. Z tyłu samochód niewiele się różni w stosunku do poprzednika, no chyba że za istotną zamianę przyjmiemy inną naklejkę wskazującą na to, iż mamy do czynienia z wersją 4WD. Ciekawym patentem zastosowanym przez Dacię jest montowanie tzw. stylizowanych obręczy stalowych. Bardzo podobne felgi były już kiedyś wykorzystywane w Kangoo 4x4 poprzedniej generacji.

Porównanie wyglądu Dustera z 2010 i 2013 roku

Sztuka słuchania
Trzeba przyznać, że Renault bardzo dokładnie przeanalizowało opinie płynące z rynku od pierwszych użytkowników auta i wprowadzając na rynek wersję po face liftingu, wyeliminowało większość felernych rozwiązań. Brzydka i mało ergonomiczna deska rozdzielcza zastąpiona została ładniejszą i bardziej praktyczną. W zmodernizowanej wersji, krytykowane przez użytkowników przełączniki elektrycznych szyb umieszczone na konsoli środkowej w końcu znalazły się na drzwiach i to zarówno z przodu jak i z tyłu pojazdu (wcześniej przełącznik znajdował się  pomiędzy przednimi fotelami). Zegary z chromowaną obwódką są teraz bardziej eleganckie, a w funkcjach komputera pokładowego pojawił się brakujący odczyt temperatury na zewnątrz auta. Nowością jest przycisk ECO (w skrócie: jedziemy oszczędniej, ale silnik słabiej reaguje na gaz) oraz wskaźnik zmiany biegów. Warto też dodać, że tandetną roletę bagażnika zastąpiono sztywną półką, a tylna kanapa została wzmocniona, o co również zabiegali pierwsi konsumenci. Wraz z nowym modelem, pojawiła się nowa kolorystyka wnętrza i nowe wzory tapicerek. Co się nie zmieniło? Pozostały twarde materiały wykończeniowe, nisko umieszczone pokrętła do obsługi wentylacji i niefortunnie zlokalizowana elektryczna regulacja lusterek (pod dźwignią hamulca ręcznego). Można jeszcze mieć zastrzeżenia do nisko usytuowanej nawigacji, choć z drugiej strony, fajnie że w ogólne można ją zamówić. Funkcjonalność wnętrza psuje nierówna powierzchnia jaka powstaje po złożeniu oparcia kanapy. Zmian jak widać mogłoby więc być nieco więcej, jednak fani Dustera będą zadowoleni.

Wyższy standard w Dacii?
Wraz z nowym modelem, Dacia zmieniła podejście do wyposażenia standardowego Dustera z zakresu bezpieczeństwa. Obecnie w każdej odmianie, nawet tej najtańszej za 39 900 PLN, oferowane są boczne poduszki powietrzne z funkcją ochrony głowy  oraz system ESP z ASR (wcześniej dopłata 1 210 PLN). To właśnie  m.in. za jego brak Duster otrzymał tylko 3 gwiazdki w testach Euro NCAP. O bezpieczeństwo podróżnych dba także "przypominacz" pasów bezpieczeństwa dla pasażerów przednich foteli oraz automatyczna blokada drzwi aktywująca się po ruszeniu z miejsca. Są też nowości na liście elementów opcjonalnych: Bluetooth, tempomat ze sterowaniem umieszczonym na kierownicy, czujniki cofania, czy takie rarytasy, jak podgrzewane fotele i zestaw multimedialny z dotykowym ekranem i kolorową nawigacją satelitarną. Zmiana tapicerki na drzwiach w wersjach Laureate i Prestige sprawiła, że wnętrze stało się odrobinę bardziej przytulne w porównaniu do najtańszych "golasów". Niestety, za regulację wysokości fotela kierowcy nadal służy kawałek tandetnego wygiętego pręta, a kierownicy nie można przyciągnąć do siebie (tylko pionowa regulacja). To jednak detale, o których szybko zapomina się po znalezieniu satysfakcjonującej pozycji za kierownicą, szczególnie jeżeli samochodem nie kierują inne osoby.

Jazda
Do testów otrzymaliśmy pojazd w topowej specyfikacji wyposażenia Prestige, z silnikiem 1.5 dCi o mocy 110 KM w wersji 4x4. Napęd testowego auta wykorzystuje sprzęgło wielopłytkowe, dzięki któremu tylną oś można na stałe "zapiąć" do prędkości 60 km/h. W trybie "AUTO", tylna oś załącza się podczas poślizgu. Za opracowanie konstrukcji układu przeniesienia napędu odpowiadał doświadczony w tej dziedzinie dział R&D Nissana. Jazda tak skomponowanym Dusterem jest bardzo przyjemna, choć trzeba przyznać że lepiej sprawdza się on w trasie, niż w mieście. Krótkie przełożenia skrzyni biegów (krótka jedynka przydaje się tylko w terenie, w mieście lepiej ruszać z dwójki), która dodatkowo nie działa zbyt precyzyjnie, powodują że w ruchu miejskim człowiek jest skazany na ciągłą walkę lewarkiem. Być może to wina naszego egzemplarza, który miał przejechane zaledwie 1 600 km i jeszcze nie wszystko się dotarło. Sytuacja diametralnie się zmienia na trasie. Duży moment obrotowy pozwala na łatwe wyprzedzanie, a odgłos silnika jest przyjemny dla ucha. Samochód jest lepiej wyciszony niż poprzednik i ma wygodniejsze fotele, które jednak nadal mają dość kiepskie trzymanie boczne. Szkoda, że nawet w topowej testowanej przez nas wersji nie było podłokietnika (występuje w gamie akcesoriów za dopłatą). Na dystansie 350 km samochód spalił średnio 5,9 l/100 km, co jest dobrym rezultatem, biorąc pod uwagę, że nie była to jazda "na wynik". Producent podaje średnie zużycie paliwa 5 l/100 km. Napęd to jednak nie wszystko…

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Dacia Duster
Skoda Yeti  
Kia Sportage  
Wersja   Prestige Easy S
Cena bazowej wersji/testowej [PLN] 73 800/79 900* 72 000 69 990
Budowa silnika/paliwo Diesel R4 8V Common-Rail Diesel R4 16V Common-Rail Benz. R4 16V GDI
Pojemność silnika [cm3] 1461 1968 1591
Moc [KM/obr./min] 109/4000 110/4200 135/6300
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 240/1750 250/1500-2500 165/4850
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia manualna 5-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna
Napęd 4x4 4x2 4x2
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 12,9 11,6 11,1
Prędkość maksymalna [km/h] 168 177 178
Spalanie miasto [l/100km] 5,7 6,4 8,2
Spalanie trasa [l/100km] 5,0 4,4 6,0
Spalanie średnie [l/100km] 5,2 5,1 6,8

Duster to jeden z tych pojazdów, w którym jadąc nie musimy obawiać się nierówności i dziur w drodze. Sprężyste zawieszenie połączone z wysokim 210-milimetrowym prześwitem (dla porównania - Yeti ma 180 mm, Sportage 172 mm), dają poczucie niezniszczalności i są bezsprzecznie największym atutem tego modelu. Komfortowe resorowanie powoduje, że w porównaniu do współczesnych SUV-ów stworzonych głównie do jazdy po asfalcie, nadwozie auta bardziej buja się i wychyla na boki, ale o utracie bezpieczeństwa nie ma mowy. Choć nie mieliśmy okazji sprawdzić zdolności terenowych Dustera - samochód ma niezły kąt natarcia 29,3 stopnia (Yeti 19, Sportage 22,4) - i napędu 4x4 (warto obejrzeć filmy w serwisie youtube na ten temat), to trzeba podkreślić, że wysokie, miejskie krawężniki i zapadnięte studzienki, nie robią na nim żadnego wrażenia. "Śpiących policjantów" można pokonywać ze znacznie większą prędkością w porównaniu do niższych osobówek. Wadami pojazdu z pewnością są: kiepska widoczność do tyłu utrudniająca parkowanie oraz bardzo słabe fabryczne audio. Widać też, gdzie producent zaoszczędził. Obrotomierz w Dieslu pochodzi z wersji benzynowej (skala do 7 tys. obr/min), przyciski do obsługi tempomatu na kierownicy oraz do regulacji lusterek nie mają podświetlenia, a odgłos zamykanych drzwi przypomina o prostocie pojazdu. Najbardziej wkurzającym detalem, do którego mogą przywyknąć tylko fani francuskiej motoryzacji, jest klakson umieszczony w przełączniku świateł za kierownicą. Trzeba uważać, żeby nie mrugnąć komuś długimi światłami.



Bezkonkurencyjny?
Duster to ciekawy osobnik i toczą się różne dyskusje na jego temat. Ma tyluż gorących zwolenników, co i zaciekłych przeciwników. Z pewnością niezaprzeczalnym autem samochodu jest jego wielkość, a dokładnie to, że w konkurencyjnej cenie otrzymujemy kawał samochodu. Długość 4 315 mm i pojemność bagażnika 408/1570* litrów, nie dają powodów do narzekań patrząc na podobne modele z segmentu (Yeti odpowiednio: 4 222 mm, 321/1485** litrów, Sportage 4 440 mm, 564/1353 litry). Każda rozmowa na jego temat kończy się jednak podobnym rozważaniem, czy nie lepiej kupić używkę? Nową Dacię, która z mocniejszym Dieslem, lepszym wyposażeniem (wersja Laureate) i napędem 4x4 kosztuje ok. 70 000 PLN, czy używany, ale bardziej prestiżowy model od konkurencji? Większość osób z którymi rozmawiałem wybrałaby używany i sprawdzony model bardziej zaufanej marki, taki jak Toyota RAV4. W obronie Dustera warto podkreślić, że w tej cenie otrzymujemy samochód z silnikiem Diesla, momentem obrotowym 240 Nm, napędem 4x4 oraz kilkoma podstawowymi gadżetami pokładowymi, takimi jak klimatyzacja, elektryczne szyby przednie i lusterka (podgrzewane), komputer pokładowy, czy skórzana kierownica. Tam gdzie kończą się ceny Dustera, u konkurencji dopiero się zaczynają, ale oczywiście tylko wersji z napędem na jedną oś!!!. Za podobną kwotę możemy kupić np.: Kię Sportage 1.6 136 KM w wersji S (69 990 PLN), kilka konfiguracji Skody Yeti, wśród których znalazły się - bardzo ciekawa z silnikiem 2.0 TDI 110 KM w wersji Easy (bez radia i klimatyzacji) - za 72 000 PLN, 1.4 TSi 122 KM w wersji Street - za 66 800 PLN czy Suzuki SX4 S-Cross 1.6 120 KM w wersji Comfort za 72 900 PLN. To pokazuje, że najbardziej opłacalnym zakupem są tańsze wersje Dustera w cenach poniżej 60 000 PLN. Im dalej, tym coraz ciekawsza konkurencja i większe rozterki, czy na pewno Dacia jest najlepszym wyborem.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Dacia Duster
Skoda Yeti  
Kia Sportage  
Wersja   Prestige Easy S
Cena bazowej wersji/testowej [PLN] 73 800/79 900 72 000 69 990
Długość [mm] 4315 4222 4440
Szerokość [mm] 1821 1793 1855
Wysokość [mm] 1695 1691 1645
Rozstaw osi [mm] 2674 2578 2640
Kąty natarcia/rampowy/zejścia [mm] 29,3/23/34,9 19/bd./30 22,4/17,7/27,8
Bagażnik min/max [litry] 408/1570 (pełnowymiarowe koło) 321/1485 (pełnowymiarowe koło) 564/1353 (zestaw naprawczy)
Masa własna/DMC [kg] 1320/1875 1410/1955 1305/1830
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahazowe
Rozmiar kół/opon 215/65/R16 215/60/R16 215/70/R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/bębnowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Kupno Dustera, ale jakiego?
Na pewno nie takiego jak prezentowany wariant Prestige za blisko 80 000 PLN, bo to mija się ze zdrowym rozsądkiem. Auto dobrze wygląda, ale skórzana tapicerka jest wątpliwej jakości (dopłata 1 450 PLN), a chromowane rury nie każdemu muszą się podobać (dopłata 2 750 PLN). Co gorsza, podnoszą masę pojazdu i dodatkowo ograniczają prześwit. Nie podlega jednak dyskusji fakt, że testowany napęd w postaci Diesla 1.5 dCi o mocy 110 KM wraz z dołączanym napędem tylnej osi, jest optymalnym wyborem dla tego auta i sprawdza się w każdych warunkach. Do skrzyni biegów trzeba się poprostu przyzwyczaić. Przy wykorzystaniu auta głównie w mieście, warto postawić na sprawdzony silnik benzynowy 1.6 o mocy 110 KM, który również występuje z napędem 4x4 i ma możliwość instalacji LPG. To najczęściej wybierana jednostka w Dusterze w Polsce (55% sprzedaży). Z taką jednostką i napędem 2WD  Duster waży zaledwie 1 171 kg, co daje mu także spore możliwości w lekkim terenie. Wersja testowa jest ponad 150 kg cięższa, z czego sam napęd 4x4 waży 115 kg.
 
Klienci mają do wyboru także słabszą odmianę Diesla o mocy 90 KM oraz nową jednostkę 1.2 TCe o mocy 125 KM. Ten ostatni silnik zapewnia Dusterowi przyspieszenie do 100 km/h w czasie 10,4 sekundy i pali znacznie mniej niż stary silnik 1.6. Dopłata wynosi 6 000 PLN, ale oferowany jest tylko w topowych wersjach Laureate i Prestige (ceny od 57 500 PLN) i bez napędu na cztery koła. Szkoda, że na polskim rynku nie ma odmiany z 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 140 KM i automatyczną skrzynią biegów. Taka wersja z pewnością skusiłaby kolejnych odwiedzających do odbycia jazdy próbnej.

Podsumowanie
Każdy kto jeszcze nie jeździł SUV-em powinien umówić się na jazdę testową Dusterem, by móc na własnej skórze sprawdzić, jakie możliwości daje zawieszenie tego auta. To w jaki sposób pokonuje on dziurawe drogi zasługuje na uznanie. Duży prześwit sprawia, że stan nawierzchni przestaje mieć większe znaczenie, a człowiek zdaje sobie sprawę, że tak naprawdę zagłębionej w asfalcie studzienki nie trzeba omijać. Oczywiście samochód ma wiele wad, głównie jakościowych, ale jest doskonałą alternatywą dla samochodów z segmentu B. To naprawdę wielki samochód za małe pieniądze. Inne SUV-y deklasuje ceną, a w tańszych wersjach jedyną alternatywą dla niego są samochody używane. Nie wiadomo jak wygląda sprawa niezawodności, ponieważ Duster nie jest pokazywany jeszcze w żadnych statystykach TUV, ADAC, czy DEKRY. Słabe rezultaty Logana w tym przypadku nie napawają optymizmem. Warto jednak wiedzieć, że serwis Dustera jest tani, a za 500 PLN można wydłużyć gwarancję na okres 5 lat, co daje spory zapas bezpieczeństwa w razie jakichkolwiek awarii. Dużo ciekawych informacji na temat eksploatacji Dustera można znaleźć na forum http://www.daciaklub.pl.

Poniżej ceny przeglądów testowego Dustera oraz ceny części zamiennych:
- 20.000 km - przegląd standardowy (w tym olej, filtr oleju, filtr kabinowy + mat. drobne) - ok. 630 PLN,
- 40.000 km - przegląd standardowy - 630 PLN,  
- 60.000 km - przegląd standardowy + filtr paliwa i powietrza -  840 PLN,
- 80.000 km - przegląd standardowy + kontrola i czyszczenie bębnów hamulcowych - 730 PLN,
- hamulce przód - tarcze (2 szt.) 498 PLN, klocki 295 PLN,  
- hamulce tył - tylko bębny - szczęki 239 PLN,
- sprzęgło - (tarcza + docisk) - 959 PLN,
- filtr cząstek stałych - cena 6 800 PLN.
Podane ceny części nie uwzględniają kosztów robocizny.
Źródło informacji: http://www.renault.elk.pl.

Zalety:
- bezkonkurencyjnie niskie ceny zakupu, opcji wyposażenia i eksploatacji,
- komfortowe zawieszenie z wysokim prześwitem, super na dziurawe miejskie ulice,
- możliwość zakupu wersji z fabryczną instalacją LPG oraz prostym i znanym silnikiem 1.6,
- możliwość wydłużenia gwarancji do 5-lat za 500 PLN,
- przestronna kabina.

Wady:
- twarde plastiki,
- hacząca skrzynia biegów,
- niski prestiż marki (choć użytkownikom Dustera to nie przeszkadza),
- tylko 6-letnia gwarancja na perforację nadwozia,
- słabe wspomaganie kierownicy utrudniające manewrowanie na parkingu.

* w przypadku wersji 2WD, bagażnik ma większą pojemność - 475/1636 litrów,
** dane dla wersji z kołem zapasowym. W Yeti istnieje możliwość wyjęcia tylnej kanapy, co zwiększa bagażnik do 1 665 litrów.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane