/  / Dacia Dokker Stepway - dużo za mało

TEST | Dacia Dokker Stepway - dużo za mało

Dacia Dokker Stepway 2015
© IBRM Samar
Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015Dacia Dokker Stepway 2015

Mało jest marek wywiązujących się tak sprawnie z postawionego przed nimi zadania jak Dacia, której auta mają być przede wszystkim tanie. Oczywiście, twierdzenie takie to tylko część prawdy, bowiem oprócz niskiej ceny, rumuńsko-francuskie pojazdy mają również opinię bardzo praktycznych, szczególnie, gdy weźmiemy pod uwagę, jak niewiele kosztują. No właśnie. Nie da się rozmawiać o Dacii w oderwaniu od jej cen. Zacznijmy jednak od początku.

Dokker pozycjonowany jest w segmencie kombivanów. Znajdziemy w nim takie auta jak choćby Ford Tourneo Courier i Connect, Volkswagen Caddy, Peugeot Partner i jego bliźniak ze stajni Citroena - Berlingo oraz kuzyn Dacii z koncernu Renault, czyli Kangoo. Analizując ceny i wymiary Dokkera i jego konkurentów szybko dojdziemy do wniosku, że coś tu się nie zgadza. Biorąc bowiem pod uwagę cenę podstawowej wersji rumuńskiego auta, która wynosi 36 900 PLN zauważymy, że cenowo porównywać należy go raczej np. z Fiatem Qubo, zaś gabarytowo - z większym o rozmiar Doblo. Nawet wybierając wersje wyposażone lepiej  niż podstawowa Acces, swobodnie zmieścimy się w nieosiągalnym dla innych kombivanów o zbliżonych gabarytach przedziale cenowym poniżej 50 000 złotych. W tej cenie możemy otrzymać nawet fabryczną instalację gazową, co dla chcących oszczędzać przy tankowaniu stanowi nie lada zachętę. Patrząc na udostępnioną nam do testowania Dacię trudno uwierzyć, że mamy do czynienia z autem, które kosztuje tyle co przeciętnie wyposażony VW Up!

Sylwetka Dokkera prezentuje charakterystyczny dla kombivanów profil. Jednak dzięki niebieskiemu lakierowi oraz „biżuterii” takiej jak felgi z lekkich stopów, srebrne lusterka i wstawki w tym samym kolorze na przednim i tylnym zderzaku oraz relingach dachowych, a także plastikowym osłonom, znanym z innych aut stanowiących „uterenowione” odmiany standardowych wersji, Dokker wyróżnia się w tłumie i przyciąga spojrzenia. Jest tylko jedno „ale”. Auto w tej wersji wyposażenia kupić możemy jedynie z turbodoładowanym silnikiem benzynowym bądź jednym z dwóch silników diesla.

Nasza Dacia napędzana była mocniejszą, 90-konną jednostką wysokoprężną. Tak skonfigurowany pojazd odbiega znacznie od ceny modelu podstawowego, kosztuje bowiem 57 400 PLN. Co prawda Stepway bazuje na bogatej (jak na Dokkera) wersji wyposażenia Laureate, posiada zatem niemal wszystko, co ten model może mieć na pokładzie - komputer pokładowy, dwoje przesuwnych, bocznych drzwi z otwieranymi szybami, klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, reflektory przeciwmgłowe, fotel kierowcy z regulacją w pionie, kierownicę z regulacją (jedynie) w pionie. Oprócz tego, wersja Stepway otrzymała także bardziej fantazyjne wyposażenie wnętrza w postaci czarnej tapicerki z napisem Stepway w kolorze niebieskim na oparciach siedzeń oraz niebieskimi przeszyciami, wewnętrznych elementów ozdobnych w kolorze niebieskim metalizowanym, ciemnografitowej kolorystyki wnętrza, wewnętrznych klamek drzwi w kolorze czarnym oraz kierownicy pokrytej skórą. Jednak tu pojawia się kolejne „ale”: w tym przedziale cenowym do gry wchodzą takie auta konkurencji jak Fiat Doblo, Nissan NV200, Citroen Berlingo czy Volkswagen Caddy. Testowany przez nas egzemplarz Dacii otrzymał dodatkowo, wart prawie 1000 złotych system Dacia Media Nav, czyli nawigację satelitarną z 7-calowym dotykowym ekranem, obejmującym radioodbiornik oraz złącze Bluetooth z możliwością podłączenia przenośnych odtwarzaczy, złączami AUX i USB.

Niestety, w oddanym w nasze ręce samochodzie brakowało skórzanej kierownicy - szkoda tym bardziej, że skóra na „wolancie” stanowi miłą odmianę od wszechobecnego, twardego plastiku. Prasowy Dokker pochodzi z okresu, gdy ten element nie należał jeszcze do wyposażenia standardowego modelu i stąd jego brak.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Dacia Dokker
Ford Tourneo Courier
Fiat Doblo
Wersja   Stepway Ambiente Dynamic
Cena bazowa wersji [PLN] 57 400 61 808 69 404

Długość [mm] 4363 4157 4390
Szerokość [mm] 1751 1764 1832
Wysokość [mm] 1814 1723 1845
Rozstaw osi [mm] 2810 2489 2755
Bagażnik min/max [litry] 800/3000 395/1656 790/3200
Masa własna/DMC [kg] 1189/1959 1205/1780 1430/1870

Budowa silnika/paliwo Diesel, R4 8V, Common-Rail Diesel, R4 8V, Common-Rail Diesel, R4 16V, Common-Rail
Pojemność silnika [cm3] 1461 1496 1598
Moc [KM/obr./min] 90/3750 75/3750 105/4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 200/1750 190/1700-2000 290/1500
Skrzynia biegów 5-stopniowa skrzynia manualna 5-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna
Prędkość maksymalna [km/h] 162 157 164
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 13,9 16,0 13,4
Zużycie paliwa w mieście [litry/100 km] 5,2 4,7 6,1
Zużycie paliwa poza miastem [litry/100 km] 4,1 3,7 4,7
Zużycie paliwa średnie [litry/100 km] 4,5 4,1 5,2

Poziom wykonania wnętrza nie jest, delikatnie mówiąc, najmocniejszą stroną Dacii. Nieosłonięta blacha, twarde plastiki, śruby bez zaślepek... Tego typu „atrakcji” znajdziemy w aucie dość dużo. Z drugiej jednak strony mamy do czynienia z samochodem dostawczym, który dzięki skromnym zabiegom stylistycznym udaje lifestylowe kombi. Jeśli tak spojrzymy na Dokkera, to można mu wybaczyć trochę więcej, również dźwięk zamykania drzwi przypominający ten, który pojawia się, gdy odkładamy pokrywkę na garnek. Pozycja za kierownicą, podobnie jak w przypadku innych modeli marki, daleka jest od perfekcyjnej. Regulacja kolumny kierownicy w jednej płaszczyźnie oraz dość specyficznie ustawiana wysokość fotela powodują, że siedząc za kierownicą odnosi się wrażenie, jakby siedziało się na cudzym miejscu, a prawa noga drętwieje przy dłuższej jeździe ze stałą prędkością, co jest pochodną ograniczonej możliwości zmiany pozycji kierowcy. Ilość miejsca na tylnej kanapie jest zadowalająca, a mechanizm składający ją - bardzo prosty. Kilkoma ruchami przekształcić można pięcioosobowe kombi w dwuosobowego dostawczaka, do którego spokojnie zmieszczą się bez składania rowery i bagaż kierowcy oraz pasażera. Powszechnie chwalony, 90-konny silnik diesla Renault w tym wypadku zdaje doskonale egzamin, w pełni zaspokajając potrzeby w zakresie dynamiki i prędkości maksymalnej, które rodzić się mogą w samochodzie nie stworzonym do wyścigów, a do przewożenia towarów. Co prawda, prawa ręka „wywołuje” bezskutecznie szósty bieg, jednak do jego braku można się przyzwyczaić. Podobnie jak do dość długiego, niczym sprzed dwóch dekad, drążka zmiany biegów, którego drogi prowadzenia mogłyby być bardziej precyzyjne. Ta sama uwaga odnosi się do układu kierowniczego. Zawieszenie Dokkera jest dość miękkie, co może być problematyczne przy nagłych zmianach kierunku jazdy. Przy spokojnej jeździe docenimy komfort, zwłaszcza na gorszych nawierzchniach.

Dacia Dokker w podstawowych odmianach nie ma na rynku konkurencji. Za nieco ponad 40 tysięcy złotych oferuje olbrzymią przestrzeń bagażową oraz zadowalające komfort i osiągi. Nawet biorąc pod uwagę przeciętny poziom wykończenia kabiny, rumuński kombivan stanowi ciekawą ofertę dla wszystkich poszukujących nowego samochodu, który umożliwi bezproblemowy transport dużych przedmiotów. Warto tylko dobrze zastanowić się nad sensem zakupu droższych wersji… bowiem w ich cenie wybrać można bardziej nowoczesne pojazdy konkurencji.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane