/  / Czy to będzie nowa Mazda2?

Czy to będzie nowa Mazda2?

MAZDA|
null
© Mazda
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Z okazji wystawy w Genewie japońska marka prezentuje koncepcyjny model Mazda Hazumi. Czy ten samochód, zaprojektowany według języka stylistycznego Kodo, stanowi przedsmak Mazdy2 nowej generacji?

Język designu Kodo ma na celu uchwycenie napięcia, piękna i potęgi ruchu żywych stworzeń. Wcielając dynamiczne linie Kodo w pięciodrzwiowego hatchbacka, Mazda nadała Hazumi wyjątkową stylizację karoserii i atletyczny wygląd, stworzony do panowania na drogach. Jak podkreśla producent z Japonii, to jak do tej pory najbardziej skoncentrowana inkarnacja Kodo.

Przesunięcie kabiny pasażerskiej tak daleko w tył, jak to tylko możliwe, lokuje środek ciężkości bliżej tylnej osi. Klinowate nadwozie zaczyna się nisko poprowadzonym, mocno zaznaczonym nosem i wznosi ku tyłowi, dzięki czemu samochód nawet stojąc sprawia wrażenie jakby jechał.

Mocno rzeźbiona sylwetka to świadome odejście od innych projektów samochodów klasy B, wśród których dominuje zunifikowana estetyka. Krótkie zwisy i wyraźnie zarysowane błotniki górujące nad sporymi kołami podkreślają mocne, atletyczne kształty samochodu.

Nowości wystawy Genewa 2014

Ale wygląd to nie wszystko. Tak jak w przypadku innych produkowanych obecnie samochodów Mazdy, skupiono się na aerodynamice, optymalizując przepływy powietrza nad karoserią i tworząc płytę podwoziową z osłonami likwidującymi turbulencje.

Co w środku?
Prędkość to motyw przewodni, który znalazł odzwierciedlenie w kształcie wnętrza: od zestawu wskaźników, przez konsolę centralną, aż po poszycie drzwi. Efektem tych zabiegów jest tak jak w przypadku karoserii poczucie ruchu do przodu. Przestrzeń pasażerska rozpoczyna się zestawem wskaźników ukształtowanym na wzór skrzydła samolotu i wywołującym komfortowe uczucie otwartej przestrzeni. Konsola centralna jest zawieszona jak most, co wpływa na poczucie przestronności i powiększa miejsce na nogi pasażerów.

Zestaw wskaźników jest ustawiony w osi wzroku kierowcy. Zawiera on pojedynczą, centralnie umiejscowioną tarczę wskaźników z wyświetlaczami, które umieszczono po jej obu stronach jak skrzydła. Rozkład informacji na wyświetlaczu centralnym, aktywnym wyświetlaczu typu head-up (Active Driving Display) i przełącznikach sterujących bazuje na wyjątkowej koncepcji komunikacji maszyny z człowiekiem (human machine interface, HMI) Mazdy nazywanym kokpitem przeziernym (Heads-Up Cockpit).

Zaprojektowano go, aby umożliwić kierowcom reagowanie na otrzymywane informacje bez konieczności odrywania wzroku od drogi i zmiany bezpiecznej pozycji za kierownicą.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane