/  / Czy Polacy dbają o amortyzatory?

Czy Polacy dbają o amortyzatory?

null
© Bilstein
null

Przez dwa tygodnie firma Bilstein sprawdzała stan techniczny zawieszenia w samochodach poruszających się po polskich drogach. Jaki procent przebadanych pojazdów uzyskało wynik pozytywny?

Amortyzatory to główny element zawieszenia w pojeździe. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie optymalnego docisku auta do nawierzchni. Stąd też jakiekolwiek nieprawidłowości w ich działaniu mogą pogorszyć trakcję, a tym samym bezpieczeństwo na drodze. Jednak ogólnie zmotoryzowani do stanu amortyzatorów nie przywiązują większej uwagi, w ograniczonym zakresie powinien zrobić to diagnosta podczas badania technicznego.

Okazję do takiej "nadplanowej" kontroli zawieszenia przygotowała dla polskich kierowców firma Bilstein.

"Od kilku lat udostępniamy kierowcom na świecie mobilny tester zawieszenia. W tym roku za namową naszego oficjalnego dystrybutora (firma IHR) po raz pierwszy przyjechaliśmy z tym urządzeniem do Polski - mówi Rainer Popiol, odpowiedzialny za system szkolenia mechaników w firmie Bilstein. "Będzie to więc dla nas nowe, ale i cenne doświadczenie. Wyniki będziemy mogli porównać z uzyskanymi danymi z innych krajów europejskich".

Mobilny tester zawieszenia Bilstein podróżował po całej Polsce przez dwa tygodnie. Z bezpłatnej kontroli mógł skorzystać każdy kierowca samochodu osobowego i dostawczego do 3,5 tony. Sprawdzian składał się z dwóch części – optycznej oceny zawieszenia na podnośniku warsztatowym oraz praktycznego testu na specjalnie przygotowanej platformie (szarpak).

Na koniec kierowca otrzymywał wydruk z wynikami oraz porady dotyczące dalszej eksploatacji pojazdu bądź sugestię wymiany amortyzatorów.

Ponad 90% z pozytywnym wynikiem
W sumie skontrolowano 327 samochodów różnych marek i roczników. Statystycznie w co trzecim aucie zawieszenie było utrzymane w bardzo dobrym stanie technicznym. W 57 pojazdach stan amortyzatorów był akceptowalny (17,4%), natomiast w 27 przypadkach wskazana byłaby wymiana (8,3%).

"Sprawdzian na mobilnym testerze polegał na skontrolowaniu przyczepności lewego i prawego koła na tej samej osi. Różnica poniżej 15% uznawana jest za bardzo dobry wynik - tłumaczy Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w firmie IHR. "Z kolei różnicę do 30% możemy przyjąć jako ocenę akceptowalną, uzyskanie większej kwalifikuje amortyzatory do wymiany. Jeśli chodzi o przyczepność przedniego i tylnego koła po tej samej stronie samochodu, różnica nie może przekroczyć 30%."

Polscy kierowcy będą mieli jeszcze jedną okazję do takiej kontroli. Mobilny tester zawieszenia Bilstein powróci na kolejne dwa tygodnie we wrześniu.
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane