/  / Cztery generacje Toyoty RAV4

Cztery generacje Toyoty RAV4

Toyota|
null
© Toyota
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Toyota RAV4 została po raz pierwszy zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 1994 roku. Rozpoczęła się wówczas bogata historia tego modelu, a wraz z nią tak popularnego dziś segmentu SUV. Kompaktowe samochody terenowe z samonośnym nadwoziem zrewolucjonizowały rynek 4x4, stanowiąc alternatywę nie tylko dla rasowych terenówek zbudowanych na ramie, ale także dla samochodów klasy średniej (segmentu D) oraz minivanów.

Pomysł na ten model powstał w 1986 roku, zaś pierwsze auto koncepcyjne zaprezentowano na   Tokyo Motor Show w 1989 roku. W 1993 roku firma zaprezentowała na tokijskich targach udoskonaloną wersję, zbliżoną do samochodu produkcyjnego, który pojawił się na rynku rok później.
 
Przepis na niezwykły samochód
Do budowy RAV4 Toyota wykorzystała najbardziej sprawdzone elementy różnych modeli. Platforma podłogowa została zapożyczona z Corolli, najpopularniejszego samochodu na świecie. Silnik i niektóre elementy układu napędowego pochodziły z niezniszczalnej Toyoty Camry/Cariny, a zawieszenie oraz przekładnię wzięto ze sportowej Celiki GT-Four.

Pierwsza generacja
Pierwsza generacja RAV4 została wprowadzona na rynek japoński w maju 1994 roku jako 2-drzwiowy, 4-miejscowy model z 16-zaworowym, 4-cylindrowym silnikiem 2,0 l 3S-FE. Jak wskazywała nazwa, auto oferowało stały napęd na cztery koła poprzez 5-stopniową manualną lub 4-stopniową automatyczną skrzynię biegów. Blokada centralnego mechanizmu różnicowego była opcją dla osób, które przewidywały poważniejszy off-road. Jednak nie był to klasyczny samochód terenowy, ponieważ nie oferowano skrzyni biegów z niskim zakresem przełożeń. Pojazd szybko stał się hitem — zarówno komercyjnie, jak i w oczach krytyków, a zakładany początkowo poziom produkcji został szybko podwojony.

Druga generacja
Zanim wprowadzono model drugiej generacji w 2001 roku, dołączyło do niego kilka innych SUV-ów z nadwoziem samonośnym, takich jak Honda CR-V, Subaru Forester, Suzuki Grand Vitara i Land Rover Freelander. Aby sprostać nowej konkurencji, RAV4 stał się bardziej przestronny. SUV Toyoty drugiej generacji został wydłużony i poszerzony o ok. 25 mm, mimo to dzięki udoskonalonej technice tłoczenia i spawania nadwozia nie było ono zbyt ciężkie. Nowy samochód w 70% składał się z części zaprojektowanych specjalnie dla niego.

Trzecia generacja
Gdy ukazał się RAV4 trzeciej generacji w 2005 roku, stało się jasne, że model dojrzał. Wersja 2-drzwiowa była sprzedawana tylko w Japonii, i to przez krótki czas, a sztandarową 4-drzwiową wersję produkowano z krótkim lub długim rozstawem osi. Krótka wersja trafiła na rynek europejski i azjatycki, a dłuższa do Australii i Ameryki. W USA dłuższy wariant mieścił trzeci rząd siedzeń, przeznaczony dla dzieci. Nowe samonośne nadwozie samochodu było aż o 76% sztywniejsze, niż w poprzedniej wersji, tym samym poprawiając bezpieczeństwo, trwałość auta i poziom czynników NVH (hałas, wibracje i uciążliwość działania). Dało też mocniejszą podstawę dla nowego, dwuwahaczowego niezależnego zawieszenia tylnego. Prześwit poprzeczny został zwiększony o 10 mm do 200 mm. Po raz pierwszy w Toyocie z napędem na cztery koła zastosowano elektryczne wspomaganie kierownicy. Poprawił się też standard wyposażenia. W niektórych wersjach usunięto montowane z tyłu zapasowe koło.

Czwarta generacja
Czwarta generacja RAV4 ukazała się po raz pierwszy na Los Angeles Auto Show w listopadzie 2012 roku. W Europie zadebiutowała w marcu 2013 roku. Auto zbudowane jest na platformie Avensisa, dzięki czemu urosło o 20 cm w stosunku do poprzednika, osiągając długość 457 cm i zwiększając bagażnik do 547 l. Mimo to samochód zachował zwrotność kompaktowego Aurisa.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane