/  / Czerwiec 2015 – koreańskie, rumuńskie i "polskie" Matizy

IMPORT | Czerwiec 2015 – koreańskie, rumuńskie i "polskie" Matizy

CEPiK|
null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnull

W czerwcu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 67 327 samochodów osobowych pochodzących z importu, o 7,43% więcej niż rok wcześniej. To najlepszy wynik "czerwca" od 2008 roku i szósty w tym roku miesiąc wzrostu. Łącznie w pierwszej połowie roku zarejestrowano 385 304 sprowadzone auta, o 7,24% więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Wiele wskazuje na to, że w tym roku importujemy do Polski około 800 000 aut, co będzie czwartym najwyższym wynikiem w historii i najlepszym rezultatem od 2008 roku, w którym Polacy importowali do kraju rekordowe 1 062 609 aut.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych roczników używanych samochodów osobowych sprowadzonych do Polski w 2015 roku:
1. 2005 – 36 441 szt.,
2. 2004 – 35 327 szt.,
3. 2006 – 34 687 szt.,
4. 2003 – 31 176 szt.,
5. 2007 – 30 105 szt.,
6. 2002 – 27 833 szt.,
7. 2008 – 25 446 szt.,
8. 2001 – 22 627 szt.,
9. 2009 – 19 984 szt.,
10. 2000 – 19 741 szt.,
11. 2011 – 18 789 szt.,
12. 2010 – 18 086 szt.,
13. 1999 – 16 941 szt.,
14. 1998 – 11 193 szt.,
15. 2012 – 10 563 szt.,
16. 2013 – 6 337 szt.,
17. 1997 – 5 618 szt.,
18. 2014 – 5 074 szt.,
19. 1996 – 2 892 szt.,
20. 1995 – 1 972 szt.

Jeżeli chodzi o roczniki produkcji, to w powyższym zestawieniu zaszła tylko jedna zmiana w porównaniu do danych sprzed miesiąca. Z 10 na 9 miejsce przesunął się rocznik 2009-ty, zastępując rocznik 2000. Statystycznie, średni wiek dla samochodu z importu wynosi 11 lat.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych marek używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Volkswagen - 53 385 szt., +2,8%,
2. Opel – 45 217 szt., +10,2%,
3. Audi – 34 946 szt., +9,0%,
4. Ford – 27 891 szt., +2,0%,
5. Renault – 27 083 szt., -1,6%,
6. BMW – 24 200 szt., +19,2%,
7. Peugeot – 17 671 szt., +6,5%,
8. Citroen – 16 602 szt., +7,1%,
9. Toyota – 15 882 szt., +10,%,
10. Mercedes – 14 065 szt., +13,2%,
11. SEAT – 14 046 szt., -0,6%,
12. Mazda – 11 882 szt., -3,2%,
13. Skoda – 9 867 szt., +7,6%,
14. Fiat – 9 340 szt., +2,0%,
15. Honda – 7 969 szt., +14,1%,
16. Volvo – 7 183 szt., +5,0%,
17. Nissan – 7 141 szt., +15,6%,
18. Hyundai – 6 839 szt., +28,7%,
19. Kia – 5 630 szt., +26,5%,
20. Suzuki – 5 031 szt., +7,3%.

W porównaniu do zestawienia po pięciu miesiącach, w rankingu TOP20 marek nie zaszła żadna zmiana. Warto zwrócić uwagę, ze tylko 3 marki odnotowały niewielkie spadki - Renault, SEAT i Mazda. Coraz większą popularnością cieszą się natomiast marki koreańskie - Hyundai i Kia, do których należą najwyższe, ponad 25-procentowe wzrosty w powyższym zestawieniu.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych modeli używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Audi A4 – 15 966 szt., +6,5%,
2. Volkswagen Golf – 15 907 szt., +1,8%,
3. Volkswagen Passat – 15 620 szt., +2,1%,
4. Opel Astra – 13 663 szt., +12,1%,
5. BMW 3 – 11 238 szt., +15,8%,
6. Renault Scenic – 8 359 szt., -6,6%,
7. Opel Zafira – 7 793 szt., +11,9%,
8. Ford Focus – 7 750 szt., -3,1%,
9. Audi A6 – 7 489 szt., +12,3%,
10. Audi A3 – 7 407 szt., +7,4%,
11. BMW 5 – 7 193 szt., +22,7%,
12. Opel Corsa – 6 941 szt., +7,4%,
13. Volkswagen Polo – 6 845 szt., -1,5%,
14. Opel Vectra – 6 264 szt., -0,9%,
15. Ford Mondeo – 6 111 szt., -5,6%,
16. Renault Megane – 5 445 szt., -0,2%,
17. Skoda Octavia – 5 024 szt., +5,1%,
18. Opel Meriva – 4 924 szt., +17,9%,
19. Ford Fiesta – 4 660 szt., +9,5%,
20. Volkswagen Touran – 4 422 szt., +5,1%.

W zestawieniu TOP20 modeli, do których należy aż 44% rynku, zaszły cztery zmiany, w tym ta najważniejsza na fotelu lidera. Na 1 miejsce, po miesiącu nieobecności, powróciło Audi A4, spychając na drugą pozycję Volkswagena Golfa. Na siódmą pozycję awansował Opel Zafira, zastępując Forda Focusa, a także Opel Corsa, zastępując na 12 miejscu Volkswagena Polo. Do czołówki dostał się Volkswagen Touran (20 miejsce), wypychając poza ranking TOP20 jedyny japoński model w czołówce, czyli Toyotę Yaris.

Ranking TOP15 krajów pochodzenia marek* najczęściej rejestrowanych używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Niemcy – 172 996 szt., +8,9%,
2. Francja – 61 362 szt., +2,9%,
3. Japonia – 54 694 szt., +8,3%,
4. USA – 33 118 szt., +4,3%,
5. Hiszpania – 14 052 szt., -0,6%,
6. Włochy – 13 132 szt., +1,1%,
7. Korea Południowa – 13 004 szt., +27,1%,
8. Czechy – 9 868 szt., +7,6%,
9. Szwecja – 8 538 szt., +5,8%,
10. Wielka Brytania – 3 080 szt., +0,4%,
11. Rumunia – 1 089 szt., +67,5%,
12. Polska - 227 szt., +60,99%,
13. Rosja - 65 szt., +18,1%,
14. Chiny - 23 szt., +130,0%,
15. Indie - 9 szt., +80,0%.

Marki niemieckie stanowią aż 45% importu. W zestawieniu pojawiła się także Polska, gdzie prym wiedzie marka FSO, choć model Matiz (222 sztuki) niewiele ma wspólnego z polską myślą techniczną. Na uwagę zasługuje rosnący import marek koreańskich (głównie wspomniany wcześniej Hyundai i Kia), a także rumuńskich, czyli Dacii.

O jeden punkt procentowy wzrósł udział silników benzynowych, które po 6-ciu miesiącach stanowią 54% importu. Silniki benzynowe przeważają w grupie starszych aut - średni rok produkcji 2003, dla wysokoprężnych średni rok produkcji to 2006.

W maju tego roku średnia wartość importowanego samochodu osobowego wyniosła 15 189 zł, natomiast średnia wartość po pięciu miesiącach wynosi 15 217 zł. Wysokość średniej zapłaconej w piątym miesiącu roku akcyzy wyniosła 801 zł, natomiast średnia wartość akcyzy w ty roku to 802 zł. Dane za czerwiec są jeszcze niedostępne.

* pod uwagę brany jest kraj pochodzenia marki, bez względu na to, kto jest jej obecnym właścicielem.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane