/  / Co potrafi nowy crossover Audi

Co potrafi nowy crossover Audi

AUDI|
null
© Audi
nullnullnullnullnull

Niemiecka marka informuje, że pojazd koncepcyjny Audi allroad shooting brake, który debiutuje podczas targów moto NAIAS Detroit 2014, zużywa średnio jedynie 1,9 litra paliwa na przejechanie 100 km.

Audi allroad shooting brake znacznie poszerza stylistyczny język marki. Ten kompaktowy, dwudrzwiowy pojazd studyjny to połączenie elementów przyszłych modeli sportowych z typową dla Audi koncepcją samochodu allroad i z karoserią typu Shooting Brake.

Zastosowany tu napęd hybrydowy plug-in generuje 408 KM mocy systemowej oraz systemowy moment obrotowy 650 Nm. Studyjne Audi, które bez kierowcy waży około 1 600 kg, prędkość dozwoloną poza terenem zabudowanym ze startu zatrzymanego osiąga w 4,6 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h.

Omawiany crossover o kompaktowych rozmiarach, zgodnie z odpowiednią normą ECE, zużywa średnio jedynie 1,9 l paliwa na 100 km (45 g CO2 na km). Może łącznie przejechać do 820 km na jednym baku i jednym ładowaniu.

Silnik 2.0 TFSI, jaki zamontowano w Audi allroad shooting brake, generuje moc 292 KM (215 kW) i moment obrotowy 380 Nm. Ta dwulitrowa jednostka o czterech cylindrach ma poprzeczną pozycję montażową. Zarówno w niej, jak i w dużej turbosprężarce zastosowano najbardziej zaawansowane rozwiązania techniczne. Gdy obciążenie silnika nie jest pełne, dodatkowy wtrysk pośredni, uzupełniający bezpośredni wtrysk benzyny, obniża zużycie paliwa.

Bazą wydajnego zarządzania temperaturą jest zintegrowany z głowicą kolektor wylotowy silnika.

Za pośrednictwem odłączanego sprzęgła benzynowa jednostka 2.0 TFSI współpracuje z silnikiem elektrycznym w kształcie tarczy, który generuje moc 40 kW i moment obrotowy 270 Nm. Jest on zintegrowany z sześciostopniową przekładnią automatyczną e-S tronic. Ta błyskawicznie przełączająca się, automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem, przekazuje moment obrotowy na koła przedniej osi.

Niezależnie od tej jednostki napędowej przed tylną osią zamontowano drugi silnik elektryczny o maksymalnej mocy 85 kW i momencie obrotowym 270 Nm, dostarczający siły napędowej przy niskich i średnich prędkościach. Ponadto silnik elektryczny współpracuje z obydwoma silnikami umiejscowionymi z przodu pojazdu, jeśli zarządzanie napędem hybrydowym uzna, że konieczny jest napęd na wszystkie koła.

W takich sytuacjach na przykład na śliskiej czy miękkiej nawierzchni Audi allroad shooting brake zachowuje się jak model e-tron quattro.

Przed osią tylną zamontowano także składający się z ośmiu modułów akumulator litowo-jonowy. Taka pozycja montażowa zapewnia wyrównany rozkład ciężaru i prawie nie pomniejsza objętości bagażnika. Chłodzony cieczą akumulator magazynuje 8,8 kWh energii, co wystarcza na 50 km jazdy w trybie elektrycznym.

Do ładowania stacjonarnego służy specjalne urządzenie (Audi-Wallbox), dzięki któremu można podłączyć samochód do najróżniejszych kontaktów i skorzystać z prądu o różnym napięciu. Urządzenie to reguluje ładowanie w komfortowy i inteligentny sposób.

System wyboru dynamiki Drive Select Management pracuje w trzech trybach. W trybie EV, inicjowanym za pomocą przycisku w wielofunkcyjnej kierownicy, priorytet ma jazda na napędzie elektrycznym. W trybie tym przednia jednostka napędowa nie jest aktywna, a silnik elektryczny umiejscowiony z tyłu dzięki swemu dużemu momentowi obrotowemu szybko przyspiesza do prędkości wynoszącej maksymalnie 130 km/h.

W trybie hybrydowym napędy pracują niezwykle efektywnie i w sposób zależny od aktualnych potrzeb. Przedni silnik elektryczny w wielu sytuacjach funkcjonuje jako generator. Doładowuje akumulator i dzięki temu zwiększa zasięg jazdy elektrycznej.

W trybie sportowym, który kierowca może wybrać za pośrednictwem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, do dyspozycji jest cała moc systemowa. Gdy prowadzący chce uzyskać bardzo wysoką moc napędową, może skorzystać z trybu boost, gdzie silnik elektryczny zamontowany przed tylną osią współpracuje z jednostką benzynową 2.0 TFSI i wspólnie z nią wytwarza maksymalną moc.

Zależnie od bieżącej sytuacji zwolnienie pedału przyśpieszenia powoduje odłączenie wszystkich jednostek napędowych lub odzyskiwanie energii poprzez rekuperację. W pierwszym przypadku pojazd z odłączonym silnikiem spalinowym nie emituje gazów, w drugim – energia hamowania jest magazynowana w akumulatorze wysokiego napięcia.

Za pomocą funkcji Hold (magazynowanie) i Charge (ładowanie) dostępnych w systemie obsługi MMI kierowca może w pożądany sposób wpływać na stan naładowania akumulatora, by zmagazynować energię elektryczną na pokonanie ostatnich kilometrów przed osiągnięciem celu podróży.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane