/  / Co lepsze zimą – felgi stalowe czy aluminiowe?

Co lepsze zimą – felgi stalowe czy aluminiowe?

null
© KIA
null

Wielu kierowców zastanawia się nad tym, czy na zimę wymieniać felgi aluminiowe na stalowe. Wbrew powszechnej opinii, lepszym wyborem mogą okazać się te pierwsze.

Koronnym argumentem zwolenników stosowania felg stalowych na zimę jest to, że alufelgi w trudnych warunkach atmosferycznych i w kontakcie z solą drogową szybciej ulegają korozji. Jednak w rzeczywistości to właśnie felgi stalowe są bardziej narażone na występowanie rdzy. Wynika to z faktu, że często rysuje się je np. podczas zakładania kołpaków.

Poza tym "aluminiówki" są lepiej zabezpieczone. Lakieruje się je nie tylko kolorem bazowym – a później lakierem bezbarwnym, ale także podkładem antykorozyjnym. Dzięki temu felga aluminiowa jest lepiej chroniona przed rdzą niż felga stalowa, która nie ma tylu warstw lakieru. Pamiętajmy jednak, że jeśli nie będziemy odpowiednio o nią dbać, to także taka felga może ulec zniszczeniu.

Często powtarzanym argumentem za felgami stalowymi jest to, że w przypadku nawet małego poślizgu, gdy samochód zatrzymuje się np. dopiero na krawężniku, felgi mogą ulec uszkodzeniu i modele aluminiowe są droższe w ewentualnej naprawie. Trudno się z tym nie zgodzić. Naprawa felg aluminiowych na pewno jest trudniejsza i droższa, ale nie zapominajmy, że są one też mocniejsze i tym samym trudniej je uszkodzić niż "stalówki".

Na pewno w okresie zimowym należy unikać felg aluminiowych o skomplikowanych wzorach, ponieważ są trudniejsze w myciu i konserwacji. Nie powinniśmy także zakładać modeli wysoko polerowanych lub chromowanych. Za względu na płytszą warstwę ochronną dużo łatwiej je uszkodzić i w warunkach zimowych mogą ulec przyspieszonej korozji.

Nie do końca prawdą jest też to, że felgi aluminiowe muszą być droższe od stalowych. Do tych drugich musimy dokupić kilka dodatków (jak chociażby śruby i kołpaki), przez co koszt końcowy może być wyższy niż w przypadku najtańszych felg aluminiowych.

Co zatem zrobić? Idealnym rozwiązaniem byłoby zaopatrzenie się w dwa komplety nie tylko opon, ale także felg (osobno na lato i osobno na zimę). W ten sposób nie tylko można uniknąć dodatkowych kosztów wymiany, gdyż przecież koła możemy wymienić sami.

"Koszt zakupu drugiego kompletu felg jest podobny jak koszty sezonowej wymiany opon przez okres mniej więcej 4-5 lat. Dysponując drugim kompletem opon, wymiany możemy dokonać sami, w dogodnym dla nas momencie, a koła wyważyć poza sezonem, kiedy nie ma tak dużych kolejek - radzi Filip Biesek, koordynator działu felg w Oponeo.pl.
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane