/  / CNG kontra LPG

CNG kontra LPG

Bosch|
null
© Opel
nullnull

Obydwa układy napędowe są w przypadku samochodów osobowych tańszym i bardziej przyjaznym środowisku rozwiązaniem niż konwencjonalne napędy Diesla czy benzynowe.

Podczas spalania gazu powstaje mniej spalin, co przyczynia się do obniżenia emisji cząstek stałych i tlenków azotu. Obydwa paliwa gazowe są także tańsze od benzyny i oleju napędowego. Gaz ziemny jest tańszy nawet o 50% ze względu na niski koszt produkcji i niższe opodatkowanie. Jednak samochody napędzane gazem są droższe w zakupie od samochodów benzynowych, ponieważ najczęściej są wyposażone w dwa układy zasilania paliwem (benzyna i gaz).

Wersje zasilane gazem ziemnym są dostępne u wielu producentów aut. Różnica w cenie zakupu fabrycznie nowego samochodu jest porównywalna pomiędzy wariantem Diesla a wariantem benzynowym. Samochody osobowe z instalacją na gaz ziemny są opłacalne w Niemczech w porównaniu do wersji benzynowej przy przebiegu rocznym od 7 000 km. Emitują one o 25% CO2 mniej w porównaniu do wersji benzynowej podobnej mocy. Jest to zasługą składu chemicznego gazu ziemnego.

W przypadku LPG redukcja emisji CO2 jest mniejsza. Natomiast dodatkowy montaż instalacji LPG wypada nieco taniej niż zakup fabrycznie nowego samochodu z instalacją CNG.

"Napędy zasilane gazem ziemnym już dziś oferują duży potencjał redukcji emisji CO2 przy niskich kosztach dodatkowych. Komponenty Bosch znajdują się w czołówce tej technologii. Jednak warunkiem dla szerszego upowszechnienia się samochodów zasilanych gazem ziemnym jest znaczna rozbudowa infrastruktury - podkreśla Volkmar Denner, prezes zarządu spółki Robert Bosch GmbH.

LPG czy CNG. Które paliwo gazowe jest tańsze?
Obydwa paliwa gazowe są do roku 2018 objęte w Niemczech preferencyjnymi stawkami podatkowymi. Z tablic informacyjnych przy stacjach wynikałoby, że gaz LPG jest tańszy od CNG. Jednak jest to informacja częściowo prawdziwa. CNG ma postać gazową i jego jednostką miary są kilogramy, natomiast jednostką miary płynnego gazu LPG są litry.

"Porównując wyłącznie ceny, porównujemy de facto dwie różne rzeczy - mówi Heiko Kaiser, ekspert ds. układów zasilania gazem w firmie Bosch. "Jeden kilogram CNG ma wartość energetyczną odpowiadającą około dwóm litrom LPG. Po przeliczeniu kosztu oznacza to, że jedna kilowatogodzina energii z paliwa CNG jest o około jedną trzecią tańsza niż w przypadku tej samej ilości energii uzyskanej z paliwa LPG".

Instalacja dodatkowa czy fabrycznie nowy samochód zasilany gazem?
Są już na rynku producenci oferujący wersje samochodów z układem zasilania LPG, jednak najczęściej kierowcy decydują się na wykonanie instalacji gazowej już po zakupie pojazdu. W warsztacie montowany jest drugi układ zasilania paliwem. Jakość tego rodzaju instalacji jest często niższa od oryginalnej instalacji gazowej wykonanej fabrycznie, trwałość komponentów także pozostawia wiele do życzenia, co prowadzi do częstszych wizyt w warsztacie i generuje dodatkowe koszty.

Inaczej wygląda sprawa z układami CNG, które prawie zawsze są montowane fabrycznie w samochodach. Producenci tacy jak Volkswagen, Fiat lub Opel oferują w swoich pojazdach układy CNG produkcji Bosch. Układy te odznaczają się równie wysoką jakością i trwałością jak porównywalne układy zasilania benzyną.

W razie potrzeby układy te w sposób automatyczny i niezauważalny dla kierowcy przełączają się pomiędzy zasilaniem CNG a benzyną. Układy CNG produkowane przez firmę Bosch umożliwiają także zimą rozruch przy pomocy gazu i oferują kierowcy praktycznie zawsze możliwość jazdy na tańszym paliwie CNG. Inne tego typu układu muszą w fazie rozruchu korzystać z drogiej benzyny, a dopiero po nagrzaniu się silnika przełączają się na zasilanie gazem.

Gdzie można tankować paliwo LPG i CNG?
Obecnie w Niemczech istnieje sieć około 6 500 stacji oferujących paliwo LPG. Poprawia się także dostępność paliwa CNG: obecnie kierowcy mają do dyspozycji około 1 000 stacji oferujących gaz CNG.

Dodatkowo, prawie wszystkie samochody zasilane gazem CNG są wyposażone fabrycznie w mały, rezerwowy zbiornik na benzynę. "Rezerwowy zbiornik benzyny zapewnia mobilność w sytuacji utrudnionego dostępu do stacji sprzedających paliwo CNG - mówi Heiko Kaiser. Dodatkową pomocą są aplikacje i systemy nawigacyjne, które wskażą drogę do najbliższej stacji.

CNG czy LPG. Czym różnią się obydwa paliwa?
Gaz ziemny, znany także pod angielską nazwą Compressed Natural Gas (CNG), składa się z cząsteczek metanu (CH4). Związek ten złożony z jednego atomu węgla i czterech atomów wodoru ma wyjątkowo wysoką wartość energetyczną. Gaz ziemny wykorzystywany jest także jako paliwo systemów grzewczych i kuchenek gazowych.

LPG (Liquefied Petroleum Gas)/autogaz jest mieszaniną propanu (C3H8), propenu (C3H6), butanu (C4H10) i butenu (C4H8). Używany jest także w kempingowych butlach gazowych. W zależności od regionu LPG może mieć inny skład.

Przykładowo, w Niemczech paliwo LPG składa się głównie z propanu i propenu. Natomiast we Francji głównie z butanu i butenu. Skład paliwa LPG ma wpływ na odporność na spalanie stukowe, jak również na wysokość zużycia paliwa.

Przykładowo, LPG na bazie butanu ma wyższą wartość energetyczną niż LPG na bazie propanu. Zimą użytkownicy samochodów z instalacją LPG muszą tankować tzw. gaz zimowy o wyższej zawartości propanu, ponieważ przy niskich temperaturach butan wolniej paruje.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane