/  / Citroen C4 Picasso – szykowny van

TEST | Citroen C4 Picasso – szykowny van

Citroen C4 Picasso 2015
© IBRM Samar
Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015Citroen C4 Picasso 2015

Kompaktowy Citroen udowadnia, że „praktyczny” nie musi oznaczać „prostacki”, a przestrzeń nie zawsze ma formę sześcianu.

Picasso jest jednym z tych vanów, które wcale nie muszą być wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem (wożeniem maksymalnej liczby osób z ich bagażem), aby dawały satysfakcję właścicielowi. Auto budzi zainteresowanie skuteczniej niż niejeden kompakt. Choć obecna generacja nie wygląda z zewnątrz tak „kosmicznie” jak poprzednik, to mocno wyróżnia się na ulicach.

Auto zachowało charakterystyczną linię poprzedników. Jednobryłowe nadwozie wygląda jakby rysowano je w oparciu o łuk. Mocno pochylone szyby przednia i tylna stanowią znak rozpoznawczy Picasso. Olbrzymie lampy przednie modelu drugiej generacji zastąpione zostały mniejszymi, powędrowały również nieco niżej, z maski nad zderzak. Na miejscu pozostało, ciągnące się przez całą szerokość atrapy chłodnicy, logo Citroena. Lampy tylne także zmalały. W testowanej przez nas wersji wyposażenia Exclusive, wykonano je w technologii led, uzyskując efekt trójwymiarowości. Karoserii dodają elegancji chromowane obwódki okien oraz 18-calowe koła z oponami o niskim profilu. Całość jest wysmakowana i w ani jednym szczególe nie prezentuje się, jak pozbawiona ambicji stylistycznych bagażówka.


Wnętrze może się podobać lub nie, ale nikt chyba nie nazwie go „pospolitym”. W stosunku do poprzednika zniknęły: kierownica z nieruchomym środkiem, potężne schowki na podszybiu przed kierowcą i pasażerem oraz sterowanie klimatyzacją po bokach deski rozdzielczej. To co pozostało uległo metamorfozie i jeszcze bardziej cieszy oko. Centralnie umieszczony cyfrowy zestaw wskaźników jest teraz kolorowym wyświetlaczem LCD, a wygląd zegarów możemy wybierać stosownie do własnych upodobań. Panel klimatyzacji zintegrowany jest z komputerem pokładowym. Podobnie jak zegary wykorzystuje on kolorowy wyświetlacz cyfrowy. To także na nim widać obraz z kamer ułatwiających parkowanie, w tym kamery 360 stopni.

Do dyspozycji podróżnych C4 Picasso oddaje 5 niezależnych foteli. Każdy z nich wyposażono w regulację oraz potężne zagłówki, przyjemnie otaczające głowę. Pasażerowie w drugim rzędzie mają do dyspozycji regulowane nawiewy powietrza oraz rolety szyb bocznych. Fotele tylne są wygodne, jednak największy komfort czeka na pasażerów pierwszego rzędu. Obite skórą fotele o podwyższonym komforcie oferują funkcję masażu, a fotel pasażera – podnóżek wysuwany spod siedziska. Dodajmy do tego regulowane podłokietniki i mamy receptę na udaną podróż. Materiały użyte do wykończenia są wysokiej jakości, podobnie jak ich spasowanie. Dwukolorowe wnętrze, w naszym C4 Picasso beżowo-czarne, ozdobione zostało tu i ówdzie, podobnie jak nadwozie, chromowanymi, metalowymi wstawkami. Stoliczki dla pasażerów drugiego rzędu, umieszczone w oparciach foteli przednich, wyposażono w indywidualne lampki.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Citroen C4 Picasso
Volkswagen Touran
Kia Carens
Wersja   Exclusive Highline XL
Cena bazowa wersji [PLN] 104 900 106 890   102 490
Długość [mm] 4 428 4 527 4 525
Szerokość [mm] 1 826 1 829 1 820
Wysokość [mm] 1 610 1 659 1 610
Rozstaw osi [mm] 2 785 2 791 2 750
Bagażnik min/max [litry] 537/1 730 834/1 980 536/1 667
Masa własna/DMC [kg] 1 310/1 930 1 403/2 100 1 445/2 060
Rozmiar kół/opon 205/55 R17 215/55 R17 225/45 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Po zajęciu miejsca za kierownicą ogarnia nas wrażenie, jakbyśmy zasiedli w znacznie większym pojeździe. Przodu auta nie widać, a do tego siedzi się dość wysoko. Panoramiczna szyba ciągnie się od maski, niemal nad głowy jadących w pierwszym rzędzie. Wydawać by się mogło, że przypadkiem znaleźliśmy się w dalekobieżnym autokarze. Obawy, iż takim kolosem trudno sterować, po chwili okazują się płonne.

Turbodoładowany silnik 1.6 budzi się do życia po naciśnięciu guzika. Pracuje stanowczo, lecz kulturalnie. Dostępny od 1400 obr/min. moment obrotowy radzi sobie z autem bez żadnego problemu. C4 przyspiesza do setki w mniej niż 8.5 sek. i może się rozpędzić nawet do 210 km/h. Takie osiągi powodują, że podróż jest nie tylko komfortowa ale też dynamiczna. Za osiągami podąża zawieszenie. Jego praca to zresztą kolejne zaskoczenie, jakie funduje nam rodzinna „Cytryna”. Jest bardzo komfortowe, co zwiastować mogłoby problemy w szybkich zakrętach, czy na poprzecznych nierównościach. W praktyce jednak okazuje się na tyle sprężyste, że zapewnia komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Dobre prowadzenie to także niewątpliwa zasługa „klejących” się do asfaltu niskoprofilowych opon. Jazdę umila muzyka płynąca z zestawu JBL, składającego się ze wzmacniacza i ośmiu głośników.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Citroen C4 Picasso  
Volkswagen Touran
Kia Carens
Wersja   Exclusive Highline XL
Cena bazowa wersji [PLN] 104 900 106 890 102 490
Budowa silnika/paliwo Turbo, benzynowy, R4 16V Turbo, benzynowy, R4 16V Wolnossący, Benzynowy, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1598 1395 1999
Moc [KM/obr./min] 165/6000 150/5000 166/6500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 240/1400-4000 250/1500-3500 210/4700
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia automatyczna 7-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna 6-stopniowa skrzynia automatyczna
Napęd przedni przedni przedni
Prędkość maksymalna [km/h] 210 209 200
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 8,4 8,9 10,8
Spalanie miasto [l/100km] 7,5 6,5 10,7
Spalanie trasa [l/100km] 4,9 4,8 6,2
Spalanie średnie [l/100km] 5,8 5,4 7,8

To prawda, że Citroen C4 Picasso może służyć jako pojazd reprezentacyjny, jednak jego podstawowym zadaniem jest zapewnienie przestrzeni dla pasażerów i ich bagażu. Także z tym radzi sobie bardzo dobrze. Minimalna pojemność bagażnika z dwoma rzędami siedzeń wynosi 537 litrów. Przesuwając fotele drugiego rzędu uzyskać można niemal o 100 litrów więcej. Jeśli się je złoży, przestrzeń na bagaż zwiększa się do ponad 1700 litrów. Docenić ją można przy wakacyjnym wyjeździe z rowerami, w czasie przeprowadzki, lub podczas transportu mebli ze sklepu. Oprócz dużego bagażnika, Picasso posiada także wiele mniejszych i większych schowków do upchnięcia tego i owego. Znajdują się pod deską rozdzielczą, w podłokietniku, drzwiach, podłodze... Jest ich na tyle dużo, że zapomnieć można co, w którym się schowało. W kieszeni na dole konsoli centralnej znalazło się miejsce na gniazdka 230V, 12V oraz AUX i USB.

Nie da się zaprzeczyć, że Citroen C4 Picasso to van. Nie jest jednak prostym sześcianem, który kupuje się tylko po to, by móc upchnąć do niego jak najwięcej osób i przedmiotów. To pojazd, który dobrze wygląda także pod gmachem opery. Jeśli zatem ktoś nie marzy o SUV-ie, a zwykłe kombi jest dla niego niewystarczające, to z tego vana powinien być zadowolony. Co prawda pojazd w wersji wyposażenia Exclusive, ze 165-konnym silnikiem, nie jest tani, lecz godne polecenia są również tańsze egzemplarze.


Autor: Mikołaj Jakimowicz
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane