/  / Citroen C4 Grand Picasso – Sztuka godna mistrza

TEST | Citroen C4 Grand Picasso – Sztuka godna mistrza

Citroen C4 Grand Picasso 2014
© IBRM Samar
Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014Citroen C4 Grand Picasso 2014

Citroen C4 Picasso to jeden z najlepszych samochodów jakie dotychczas stworzyła francuska marka. Nie są to zwykłe peany pochwalne wynikające z kurtuazji, czy wdzięczności za możliwość odbycia testu – auto jest po prostu pod każdym względem kompletne, co potwierdzali jego kolejni użytkownicy. Gdy raz się do niego weszło już nie chciało się wychodzić.

Gdy pod koniec zeszłego roku jeden z redakcyjnych kolegów wybrał się na prezentację prasową nowego C4 Picasso w urokliwe zakątki Pojezierza Iławskiego, po powrocie nie mógł ukryć zachwytu nad autem. Większość słuchających tych opowieści myślała jednak, że to przecież w końcu „francuz” – znają się na robieniu vanów, ale z pewnością w czymś przekombinowali. Gdy finalnie do redakcji trafił egzemplarz testowy (w wersji Grand) okazało się, że musieliśmy przyznać się, że zachowywaliśmy się jak biblijny niewierny Tomasz. Każda kolejna osoba wracała bowiem ze spotkanie z C4 Picasso z tym samym stwierdzeniem - „auto jest świetne”. Mi w udziale przypadło sprawdzenie tej tezy na zdecydowanie dłuższym odcinku – jak wypadł test, o tym poniżej.

Na początek garść danych technicznych. Długość nadwozia wersji Grand wynosi 4 597 mm (wersja normalna ma 4 425 mm), jest to niemal największa wartość spośród wszystkich konkurentów. Jedynie Opel Zafira Tourer jest dłuższy o 6 cm. Szerokość wynosi 1 826 mm, zaś wysokość 1 638 mm (w wersji standardowej to 1 610 mm). Takie wymiary przekładają się na pojemność bagażnika 645 litrów w wersji Grand lub 537 litrów w zwykłym C4 Picasso. Jest to wartość w zupełności wystarczająca do spakowania bagaży dla całej rodziny. Trzeba wziąć jednak pod uwagę, że jeżeli zdecydujemy się na dopłatę 2 000 złotych i zakupimy fotele w trzecim rzędzie siedzeń to gdy będą one rozłożone pojemność bagażnika robi się raczej symboliczna. Dość powiedzieć jednak, że przy normalnym ułożeniu 5-miejscowym bez większych problemów możemy przewieźć rower czy też nawet sporych rozmiarów meble.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Citroen C4 Grand Picasso
Opel Zafira Tourer
Kia Carens
Wersja   Exclusive Cosmo XL
Cena bazowa wersji [PLN] 125 600 (114 600 po rabacie) 119 350 (114 350 po rabacie) 105 990

Długość [mm] 4597 4658 4525
Szerokość [mm] 1826 1884 1820
Wysokość [mm] 1638 1685 1610
Rozstaw osi [mm] 2840 2760 2750
Bagażnik min [litry] 645 710 536
Masa własna/DMC [kg] 1551/2110 1685/2425 1512/2130
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 205/55/R17 225/50/R17 225/45/R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Nasz egzemplarz testowy wyposażony był w jednostkę wysokoprężną o pojemności dwóch litrów, która wytwarza moc 150 KM oraz moment obrotowy na poziomie 370 Nm sprzężoną z 6-biegową automatyczną przekładnią. W ofercie dostępne są jeszcze jednostki benzynowe 1.6 o mocy 120, 156 oraz 165 KM, a także diesle 1.6 o mocy 92 oraz 115 KM. Citroen C4 Grand Picasso nie jest demonem prędkości – przyspieszenie od 0 do 100 km/h naszej wersji z najmocniejszym dieslem zajmowało 10,2 sekundy. Jednak co najciekawsze autem można z przyjemnością jeździć również słabszymi odmianami, a to głównie za sprawą tego, że ten francuski van wpływa niesamowicie uspokajająco na kierowcę. Najzwyczajniej w świecie nie chce się szaleć. Trzeba jednak szczerze dodać, że w razie potrzeby można z łatwością wyprzedzać, a automatyczna skrzynia biegów nadspodziewanie szybko zbija przełożenia dzięki czemu sam manewr trwa bardzo krótko.

Podobnie jak większość aut z tego segmentu nadwozie dość mocno wychyla się na zakrętach, więc z pewnością nie polecamy zbyt szybkiego ich pokonywania. Gdybyśmy się mimo wszystko zapomnieli w pogotowiu czekają systemy stabilizacji toru jazdy, które dopasują przenoszenie momentu obrotowego na koła. Pomimo swoich sporych rozmiarów, a także dużej wagi (nieco ponad 1,5 tony) bardzo pozytywnie zaskakują wyniki spalania. Według danych technicznych średnie zużycie paliwa to 4,5 l/100 km. W naszym teście wartości delikatnie odbiegały od tych podanych przez producenta i wyniosły w granicach 5,8 l/ 100 km, ale wynikało to głównie z tego, że blisko połowa trasy wypadała po trasach ekspresowych, a 1/4 pokonywana była w warunkach miejskich lub górskich. W tym miejscu należy jeszcze wspomnieć o systemie Start&Stop, którego dotychczas nie byłem wielkim zwolennikiem. W pojazdach grupy PSA pojawił się licznik czasu, w którym działa tryb Eco – czyli auto jest wyłączone na czas postoju np. na światłach. Jedna popołudniowa jazda przez Warszawę na odcinku niecałych 14 kilometrów potrafiła pokazać, że system podczas tej podróży wyłączył auto łącznie na przeszło 12 minut. To uświadomiło takim niedowiarkom jak ja, że jednak S&S jest czymś co może się przydać. Może oszczędności z tego tytułu nie są ogromne, ale ziarnko do ziarnka… Na wzmiankę zasługują reflektory ksenonowe z doświetlaniem zakrętów, które podczas jazdy nocnej zapewniają doskonałą widoczność. Drobnym mankamentem była za to praca nawigacji, do której poziom zaufania podczas jazdy dość mocno spadł. Dwukrotnie bowiem miły, damski głos poprowadził w złą stronę. Raz trafiliśmy na zakaz ruchu, który nie dotyczył jedynie autobusów komunikacji miejskiej, a drugi raz na … rząd metalowych słupków. Warto więc zwracać uwagę na oznaczenie pionowe i poziome dróg.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Citroen C4 Grand Picasso
Opel Zafira Tourer
Kia Carens
Wersja   Exclusive Cosmo XL
Cena bazowa wersji [PLN] 125 600 (114 600 po rabacie) 119 350 (114 350 po rabacie) 105 990

Budowa silnika/paliwo Diesel, R4 16V, Common-Rail Diesel, R4 16V, Common-Rail Diesel, R4 16V, Common-Rail
Pojemność silnika [cm3] 1997 1956 1685
Moc [KM/obr./min] 150/4000 165/4000 136/4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 370/2000 350/1750-2500 320/1750-2500
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia automatyczna 6-stopniowa skrzynia automatyczna 6-stopniowa skrzynia automatyczna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 10,2 9,9 12,0
Prędkość maksymalna [km/h] 207 205 186
Spalanie miasto [l/100km] 5,2 7,6 7,7
Spalanie trasa [l/100km] 4,1 4,8 5,1
Spalanie średnie [l/100km] 4,5 5,8 6,1

Wsiadając do środka od razu miało się wrażenie, że konstruktorzy zadbali nawet o najmniejszy szczegół. Podstawowym zadaniem miała być wygoda oraz ergonomia i tak też jest. Każdy z pasażerów ma zagwarantowaną wystarczającą ilość miejsca. Jest to pokłosiem m.in. zamontowania samodzielnych foteli w drugim i trzecim rzędzie siedzeń. Te w drugim można dodatkowo przesuwać w przód w tył. Nikt więc nie narzeka na brak miejsca czy to na nogi, czy też na wysokości ramion. Dla umilenia jazdy kierowca oraz pasażer z przodu posiadają komfortowe fotele z masażem odcinka lędźwiowego, podgrzewaniem, a dla pasażera również z elektrycznie wysuwanym podnóżkiem. Czy można chcieć czegoś więcej? Dla tych, którzy jeszcze czegoś by poszukiwali dodam, że w słupkach drzwi są oddzielne nawiewy dla tylnych siedzeń, a podróż np. dziecku może umilać widok poprzez dach panoramiczny Cielo. Jedyny problem z tym elementem może być związany z utrzymaniem jego czystości. Ze względu na wysokość auta ciężko jest bowiem dokładnie go umyć. Notabene wpięcie fotelika dziecięcego jest niezwykle proste i  zajmuje maksymalnie 5 sekund. To co zaskakuje z perspektywy kierowcy C4 Picasso to bardzo dobra widoczność w każdym kierunku. Przed sobą mamy bowiem ogromną szybę czołową, przy której zostało wzięte przez inżynierów pod uwagę możliwe oślepianie przez słońce dlatego też umieszczono wysuwaną zasłonę, która zwiększa zakres działania standardowej osłony przeciwsłonecznej. Dodatkowo w słupku A znajduje się spore przeszklenie. Gdyby komuś nie wystarczyła spora szyba z tyłu może wspomóc się czujnikami parkowania lub kamerą cofania, które są w standardzie w wersji Exclusive.

Z pewnością jest kilka rozwiązań, do których trzeba się przyzwyczaić. Dla tych, którzy nigdy wcześniej nie mieli styczności z Picasso problematyczne może być umieszczenie zegarów prędkościomierza i obrotomierza w środkowej części podszybia. Wymaga to bowiem odrywania wzroku od kierunku jazdy i nieco dekoncentruje. Także w niektórych momentach musimy wybierać pomiędzy kontrolą prędkości i unikaniem ewentualnego mandatu lub kontrolowaniem tego co dzieje się przed samochodem. Kolejnym elementem, który się wyróżnia jest umieszczenie dźwigni zmiany biegów. Znajduje się ona bowiem tuż za kierownicą, jak to ma miejsce w niektórych starszych amerykańskich autach (lub też rodzimej Syrenie).

Ciekawym rozwiązaniem jest za to zastosowanie dwóch dużych kolorowych ekranów – jednego dotykowego, który służy do sterowania wszystkimi ustawieniami samochodu jak klimatyzacją, audio itp., oraz drugiego wskazującego prędkość na wspominanym już podszybiu. Może on być dowolnie konfigurowany i wskazywać albo obrotomierz, nawigację, wskaźniki chwilowe jazdy czy też po prostu wgraną przez siebie fotografię. Podczas nocnej jazdy można również pozostawić jedynie wyświetlanie prędkości aby światło ekranu nie oślepiało kierującego. Małym problemem okazało się odnalezienie sposobu resetowania ustawień podróży, w tym ilości przejechanych kilometrów. Udało się to dopiero na sam koniec testu gdy w zasadzie mieliśmy już auto zdawać. Niezwykłe zaciekawienie wywołał w nas również przycisk znajdujący się manetce kierunkowskazów i świateł. Próbowaliśmy ustalić do czego on służy i w żaden sposób nie mogliśmy dojść sposobu jego działania. Gdy nasze wysiłki nie dawały rezultatu postanowiliśmy się w końcu zapytać o to pracownika salonu Citroen i ku naszemu zdumieniu usłyszeliśmy, że przycisk ten służy do… niczego.

Na uwagę zasługują również zastosowane systemy bezpieczeństwa. Oprócz standardowych elementów w postaci kompletu poduszek powietrznych auto posiadało w naszej wersji (w standardzie) aktywny tempomat, który utrzymuje zadaną prędkość zachowując odstępy od samochodów poprzedzających liczone nie w odległości, ale w czasie – na trasie wystarczająca była różnica 2 sekund pomiędzy samochodami. C4 Picasso posiada także tzw. „Citroen eTouch”, czyli połączenie assistance z lokalizacją, w której się znajdujemy, czy też połączenie alarmowe z odpowiednimi służbami. Mi najbardziej spodobało się działanie alarmu niezamierzonego przekroczenia linii (AFIL). Sygnalizacja w przypadku najechania na linię oddzielającą pasy jazdy bez użycia kierunkowskazu odbywa się bowiem nie poprzez drżenie kierownicy a przez aktywny pas bezpieczeństwa. Jednym słowem czujemy się jakby ktoś siedzący za nami pociągał nas za niego. Nie dość, że w razie zaśnięcia za kierownicą jest to w stanie nas obudzić, to dodatkowo jest irytujące co z kolei…może się odbić pozytywnie na bezpieczeństwie na drodze. Odechciewa się bowiem ścinać zakręty.



Ceny Citroena C4 Picasso rozpoczynają się od 74 500 zł (z rabatem 63 900 zł), a wersji Grand od 88 000 zł (z rabatem 83 000 zł). Możemy jedynie powiedzieć, że samochód wart jest tej ceny, a wybranie lepiej wyposażonej wersji też jest opłacalne. O całokształcie przesądza nie tylko atrakcyjny wygląd i dobre właściwości jezdne, ale przede wszystkim mnóstwo szczególików, które składają się na finalną ocenę. Zaczynając od elektrycznego zamykania bagażnika, przez kształt zagłówków po dodatkowe elementy tylnych części foteli w drugim rzędzie, które pozwalają stworzyć płaską podłogę bagażnika gdy te zostaną one przesunięte maksymalnie do przodu. C4 Picasso sprawia naprawdę bardzo dobre wrażenie i każdy kto nim podróżuje po wyjściu z samochodu sprawdza ile kosztuje i co trzeba zrobić żeby być jego właścicielem. A tych w Polsce pojawiło się przez pierwszych osiem miesięcy 2014 roku aż 1 253, co jest wzrostem o przeszło 84% w stosunku do takiego samego okresu roku poprzedniego. Chciałoby się stworzyć apel do wszystkich producentów aby czerpali przykład z tego modelu i uczyli się jak powinien wyglądać model doskonały.

Plusy:
+ ergonomia wykończenie wnętrza
+ bardzo dobra widoczność
+ komfort jazdy

Minusy:
- umieszczenie prędkościomierza na podszybiu
- problemy z aktualnością mapy w nawigacji
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane