/  / Citroen C4 Cactus - komfort przede wszystkim

PREZENTACJA | Citroen C4 Cactus - komfort przede wszystkim

Citroen C4 Cactus 2014
© IBRM Samar
Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014Citroen C4 Cactus 2014

Rzeczy kontrowersyjne budzą największą ciekawość i Citroen C4 Cactus jest najlepszym dowodem potwierdzającym tę tezę. Jego design wzbudza skrajne reakcje, podobnie jak minimalistyczny projekt wnętrza i nowatorskie rozwiązania techniczne. To jedno z tych aut, któremu trudno się oprzeć i choć ciężko jest racjonalnie odpowiedzieć sobie na pytanie dlaczego tak jest, po prostu chce się go mieć.

Trzeba przyznać, że Citroen jest odważny. Podczas burzy mózgów nad kolejnym modelem, który miał wyznaczyć nowe standardy komfortu w segmencie kompaktów, projektanci zadali sobie jedno, ale bardzo ważne pytanie: gdzie czujemy się najbardziej zrelaksowani? Intuicyjne odpowiedzi okazały się wyjątkowo trafne i trudno się z nimi nie zgodzić - oczywiście w domu na kanapie. "Skoro tak, to niech sofa stanie się motywem przewodnim pojazdu" - pomyśleli Francuzi i tak - wielkim skrócie - powstał C4 Cactus. Mając na myśli poczucie komfortu, ludziom z Citroena nie chodziło jednak tylko o komfort fizyczny, ale również psychiczny. A co powoduje, że jadąc samochodem odczuwamy relaks? Francuskim inżynierom udało się znaleźć odpowiedź również na to pytanie, ale o tym w dalszej części.

Cactus, choć nosi dopisek C4, tak naprawdę ma niewiele wspólnego z tym modelem. Samochód powstał na płycie podłogowej, z której korzystają miejskie modele grupy PSA,  takie jak Citroen C3, Citroen C-Elysee/Peugeot 301 czy Peugeot 2008. Sylwetki Cactusa nie można jednak pomylić z żadnym innym modelem z grupy PSA, ani tym bardziej z żadnym innym modelem oferowanym aktualnie na rynku. Choć jego karoserię cechuje spory prześwit, to jednak nadwozie ma zaledwie 1 480 mm wysokości. To znacznie mniej niż bliźniaczy technicznie Peugeot 2008 (o 76 mm), czy schodzący z rynku Suzuki SX4 (o 85 mm). Co ważne, rozstaw osi mierzy 2 595 mm, a to tylko o 13 mm mniej niż w C4. Cactusa bardzo trudno sklasyfikować w konkretnym segmencie rynku - samochód jest tak naprawdę wyrośniętą klasą B z wysokim prześwitem, ale przez niskie nadwozie, trudno zakwalifikować go jako miejskiego SUV-a, za jaki powszechnie uważa się 2008'kę.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Citroen C4 Cactus
Peugeot 2008
Suzuki SX4
Wersja   Shine Edition Allure Premium
Cena bazowej wersji [PLN] 69 200 68 500
63 900
Długość [mm] 4157 4159 4120
Szerokość [mm] 1729 1739 1730
Wysokość [mm] 1480 1556 1565
Rozstaw osi [mm] 2595 2538 2500
Bagażnik min/max [litry] 358/1170 350/1194 270/1045
Masa własna/DMC [kg] 965/1500 1045/1582 1140/1610
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 205/50/R17 195/60/R16 205/60/R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/bębnowe
tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Nietypowe wymiary, to tylko punkt pierwszy rozdziału pod tytułem: "Ten samochód jest inny".To co najbardziej przykuwa uwagę i co zachwalają produktowcy Citroena, to plastikowe elementy nadwozia, modnie nazwane przez nich "Airbumps". Co się kryje pod tą nazwą? To termoplastyczny poliuretan pusty w środku, którego zadaniem jest ochrona karoserii przed wgnieceniami i zarysowaniami. Z tego powodu, umieszczony został na krawędziach karoserii oraz na pasie bocznym drzwi. Takie rozwiązanie ma bardzo wiele zalet i jedną wadę. Fajnie wygląda, otwierając drzwi (szkoda, że tylko przednie) można uniknąć zadrapań i daje nabywcy możliwości personalizacji auta (do wyboru 4 kolory - czarny, szary, beżowy i brązowy). Podobno zmianę elementów można wykonać samemu w garażu i to bardzo ciekawa opcja, choć nie znamy jeszcze cen tych elementów. Niestety, po przyjrzeniu się z bliska i ich dotknięciu, ma się wrażenie taniości. Na zdjęciach elementy z tworzywa wydają się bardziej "gumowe", a  w rzeczywistości są bardziej twarde i plastikowe. Całość sprawia jednak bardzo pozytywne wrażenie i powoduje, że dzięki nim Cactus stał się bezsprzecznie jedną z najgorętszych tegorocznych nowości.

Wnętrze jest równie ciekawe i nowatorskie jak nadwozie. Siadając pierwszy raz za kierownicą Cactusa, przypomniałem sobie, że w jakimś modelu już widziałem dwa ciekłokrystaliczne wyświetlacze zamiast zegarów. Był nim elektryczny BMW i3, którego design również daleko wykracza poza przyjęte standardy. Być może to nowy trend w motoryzacji i w przyszłości pojawią się kolejne modele bez klasycznych przyrządów. Zobaczymy. Dwa tablety to tylko początek przygody, jaką oferuje nam kabina auta, która łagodnie mówiąc, jest "inna". Największym zaskoczeniem, jak najbardziej pozytywnym, są fotele, od których poniekąd rozpoczął się projekt. Są bardzo duże, wygodne i obszyte grubą tapicerką z wzorem wziętym rodem z domowej sofy. W ten sam sposób wykończone są podłokietniki drzwi. Co więcej, w wersjach z automatem przednie fotele wyglądają jak sofa, bo między nimi znajdują się tapicerowane elementy. Całość wygląda świetnie. Smaczku dodają uchwyty przypominające eleganckie rączki skórzanej walizki, znajdujące się w przednich drzwiach i na desce rozdzielczej. Przedni schowek to mistrzostwo pod względem stylizacji i funkcjonalności. Wygląda jak klasyczny neseser, otwiera się do góry i jest naprawdę duży. W tym momencie trzeba pochwalić konstruktorów. Żeby wygospodarować tak elegancki i pojemny schowek, przenieśli czołową poduszkę powietrzną na… sufit. To pierwsze takie rozwiązanie na rynku i z pewnością niebawem będzie powielane przez innych producentów. Świetny patent, dający nowe możliwości w dziedzinie designu. Może takie rozwiązanie znajdzie się po stronie kierowcy, dzięki czemu pojawią się na rynku kierownice w stylu retro. Czekamy.


A jak jeździ C4 Cactus? W skrócie bardzo komfortowo, choć brak osiowej regulacji kolumny kierownicy jest uciążliwe przy zajmowaniu pozycji przed jazdą. Do testów otrzymaliśmy wersję ze słabym trzycylindrowym silnikiem o poj. 1.2 litra i mocy 82 KM oraz manualną skrzynią biegów. Trzeba przyznać, że napęd to niestety najsłabszy element testowego egzemplarza. Silnik swoim dźwiękiem cały czas przypomina o swojej budowie, głośno hałasuje i jest mało elastyczny. Skrzynia biegów też mogła by być bardziej precyzyjna. Zalety jednostki poznajemy jednak przy dystrybutorze. Podczas podróży po drogach krajowych, na dystansie około 500 km, silnik zużył średnio 5,5 l/100 km, około litr więcej niż podaje producent. Przy prędkości 120 km/h z włączonym tempomatem zużywa poniżej 7 l/100 km. Jako ciekawostka, choć nie wiadomo po co, ogranicznik prędkości można ustawić na 254 km/h. W naszym egzemplarzu znalazła się kamera cofania i bardzo się bardzo przydała, bo widoczność do tyłu jest słaba. Największym atutem, choć oczywiście nie dla wszystkich, jest zawieszenie pojazdu. Bardzo miękkie, ciche i świetnie pasujące do spokojnej natury samochodu. Wraz z dużym prześwitem, powoduje że jazda po dziurawych miejskich (i nie tylko) drogach jest bardzo przyjemna, żeby nie powiedzieć relaksująca…

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Citroen C4 Cactus
Peugeot 2008
Suzuki SX4
Wersja   Shine Edition Allure Premium
Cena bazowej wersji [PLN] 69 200 68 500 63 900
Budowa silnika/paliwo Benz R3 12V Benz R3 12V Benz R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1199 1199 1586
Moc [KM/obr./min] 82/5750 82/5750 120/6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 118/2750 118/2750 156/4400
Skrzynia biegów 5-biegowa manualna 5-biegowa manualna 5-biegowa manualna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 12,9 13,5 10,0
Prędkość maksymalna [km/h] 167 169 185
Spalanie miasto [l/100km] 5,6 6,0
7,9
Spalanie trasa [l/100km] 4,0
4,3 5,1
Spalanie średnie [l/100km] 4,6 4,9 6,2

I tu powracamy do wcześniej poruszonej kwestii, a dokładnie pytania: co powoduje że jazda samochodem jest komfortowa, nie myśląc tylko o odczuciach fizycznych? W tym przypadku trudno również nie zgodzić się z pracownikami Citroena, którzy uważają, że świadomość niskich kosztów ma kluczowe znaczenie. A jak je obniżyć, zachowując konkurencyjną cenę, która sama w sobie jest największym kosztem? Jednym z głównych problemów jest obniżenie zużycia paliwa i wykorzystanie sprawdzonej zasady, że im lżejszy samochód, tym mniej pali. Producent uparcie porównując Cactusa do C4-ki, podkreśla że jest od niej aż o 200 kg lżejszy. To nie błąd. Testowy egzemplarz, choć prawdopodobnie tylko w podstawowej wersji wyposażenia, waży zaledwie 965 kg. W dzisiejszych czasach, kiedy samochody faszerowane są coraz cięższym wyposażeniem, wynik poniżej 1 tony przy długości nadwozia wynoszącej 4 157 mm jest rekordem świata. Płyta podłogowa z mniejszego modelu, czy plastikowe elementy to jednak nie wszystko. Producent poszedł ma maksa, rezygnując z wielu wydawało by się koniecznych elementów. Na otwieranych tylnych szybach zaoszczędził 11 kg, a na dzielonej kanapie 6 kg. Szkoda, że zaoszczędził również na obrotomierzu, który w ciekłokrystalicznym wyświetlaczu nic by nie ważył. Perspektywa tańszych ewentualnych napraw blacharsko-lakierniczych - jakie obiecują nakładki Airbumps - z pewnością działa kojąco na każdego kierowcę. Ciekawym elementem jest także spryskiwacz wbudowany w koniec pióra wycieraczki, który po uruchomieniu zostawia na niej strużkę płynu. Kierowca zachowuje dobrą widoczność przez cały czas mycia szyby, a ilość niezbędnego płynu jest ponoć dwukrotnie mniejsza niż w tradycyjnych systemach. Ludzie z Citroena obliczyli, że dzięki wszystkim zastosowanym nowatorskim rozwiązaniom technicznym i w konsekwencji, wolniejszemu zużyciu materiałów, koszty eksploatacyjne będą niższe o około 20% w porównaniu do liderów kompaktowych hatchbacków, takich jak Citroen C4. Choć Cactus nie jest kompaktem, trudno się nie zgodzić z francuskimi fachowcami, że będzie taniej.

Podsumowanie
Francuski misz-masz w postaci C4 Cactusa to twór, który pomimo swoich kilku wad chwyta za serce i pozostaje w pamięci. W tym samochodzie można się poczuć przez chwilę jak celebryta. Przejażdżka po mieście to serie zdjęć i setki zaciekawionych min pozostałych uczestników ruchu. To oczywiście efekt nowości, ale możliwość personalizacji pojazdu z pewnością pozwoli wyróżnić się z tłumu w przyszłości. Być może Citroen zapoczątkował nową modę, na samochody komfortowe, które nie muszą ścigać się na zakrętach, mają tylko to co potrzeba, ale świetnie wyglądają, dają dużą przyjemność z jazdy i pozwalają się zrelaksować przy dystrybutorze paliwa. Citroen C4 Cactus jest tańszy niż wygląda (ceny rozpoczynają się od 51 900 PLN) i z pewnością szybko pojawi się na drogach Zachodniej Europy. Miejmy nadzieję, że w Polsce również. Być może polski importer - podobnie jak w przypadku innych swoich modeli - przedstawi korzystną ofertę rabatową, co sprawi, że ceny tego nietuzinkowego pojazdu staną się jeszcze bardziej atrakcyjne. Oby tak się stało, bo samochód jest tego warty. To naprawdę fajne auto.

Zalety:
- innowacyjny design,
- nowatorskie rozwiązania,
- komfortowe zawieszenie,
- bardzo wygodne fotele,
- ekonomiczne silniki,
- wysoki prześwit.

Wady:
- brak wzdłużnej regulacji kierownicy,
- brak obrotomierza,
- brak dzielonej kanapy,
- brak otwieranych tylnych szyb,
- słaby i głośny silnik.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane