/  / Citroen C1 i Toyota Aygo – czeskie bliźnięta

PREZENTACJA | Citroen C1 i Toyota Aygo – czeskie bliźnięta

Toyota Aygo 2014
© IBRM Samar
Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Toyota Aygo 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014Citroen C1, Citroen C4 Cactus 2014

Nowy Citroen C1 oraz nowa Toyota Aygo, dwa z trzech bliźniaczych modeli, właśnie wchodzą w Polsce do sprzedaży. Trzeci, Peugeot 108, nie jest jeszcze dostępny. Francuski koncern nie zdecydował się jeszcze, czy i kiedy wprowadzi go na nasz rynek.

Citroen C1 i Toyota Aygo wraz z bliźniaczym modelem Peugeot 107 zadebiutowały w 2005 roku. Ich produkcja trwała przez blisko dekadę. Łącznie w ciągu dziewięciu lat na rynek trafiło prawie 2,4 mln samochodów tych trzech marek. Debiut drugiej generacji trojaczków miał miejsce na tegorocznym salonie w Genewie. Podobnie jak wcześniej, ich produkcja będzie się odbywała w specjalnie w tym celu wybudowanej fabryce w czeskim Kolinie.

Z wiatrem we włosach
Mieliśmy okazję jechać wyjątkowymi wersjami z materiałowym automatycznie składanym  dachem, dającym namiastkę podróży kabrioletem. Po naciśnięciu przycisku, dach zsuwa się do tyłu pozostawiając  nad naszymi głowami otwór o rozmiarach 785 mm x 730 mm. Zasunięty zaś ściśle opina otwór w dachu nie powodując żadnych zawirowań skutkujących podwyższonym hałasem. Można się zastanawiać, jak będzie z trwałością takiego dachu... Dawniej tego typu rozwiązanie występowało częściej, obecnie w większości przypadków zostało zastąpione szklanym dachem. Wierzymy, że inżynieria materiałowa poczyniła postępy i przez całe „życie” samochodu nie będzie z nim problemów, ale jak na razie na wandali jeszcze niczego odpornego nie wymyślono. W Aygo dach taki dostępny jest tylko w jednej wersji X-Wave. W przypadku C1 nadwozie z otwieranym dachem nosi nazwę Airscape i jest dostępne w trzech wersjach wyposażeniowych Feel, Feel Edition i Shine. Na rynku trudno znaleźć konkurentów, którzy dysponują podobnym rozsuwanym materiałowym dachem. Aktualnie mogą się nim poszczycić tylko Fiat 500C oraz Renault Twingo.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Citroen C1
Toyota Aygo
Fiat 500C
Wersja   Feel (5 drz.) X-Wave (5 drz.) Lounge (3 drz.)
Cena bazowej wersji [PLN] 49 900 (47 900 po rabacie) 50 900 64 600 (59 500 po rabacie)
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, 3-cyl., rzędowy, 12-zaworowy Benzynowy, 3-cyl., rzędowy, 12-zaworowy Benzynowy, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy
Pojemność silnika [cm3] 998 998 1 242
Moc maksymalna [kW(KM)/obr./min] 51(69)/6000 51(69)/6000 51(69)/5600
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 95,5/4800 95,5/4300 102/3000
Skrzynia biegów 5-biegowa skrzynia manualna 5-biegowa skrzynia manualna 5-biegowa skrzynia manualna
Koła napędzane przednie przednie przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 14,3 14,2 12,9
Prędkość maksymalna [km/h] 160 160 160
Spalanie miasto [l/100km] 5,0 5,0 6,4
Spalanie trasa [l/100km] 3,6 3,6 4,3
Spalanie średnie [l/100km] 4,1 4,1 5,1
Emisja CO2 [g/km] 95 95 119


Serce z Polski
Podstawową jednostką napędową kolińskich trojaczków jest trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,0l, produkowany w polskich zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu. Silnik ten dysponuje maksymalną mocą na poziomie 68 KM przy 6 000 obr./min oraz maksymalnym momentem obrotowym 95,5 Nm przy 4 800 obr./min. Dzięki modyfikacjom technicznym wyróżnia się on poprawionymi osiągami oraz jednymi z najlepszych w klasie parametrami zużycia paliwa (średnio ok. 4,1 l/100 km) i emisji CO2 (ok. 95 g/km). Może współpracować z 5-biegową  mechaniczną skrzynią biegów lub z 5-biegową zautomatyzowaną wersją - u Citroena nazywaną ETG, zaś u Toyoty x-shift.  W Citroenie C1, w odróżnieniu od japońskiego konkurenta, może także być zamontowany silnik benzynowy 1,2 PureTech o mocy maksymalnej 82 KM i momencie maksymalnym 116 Nm, połączony z 5-biegową skrzynią mechaniczną, charakteryzujący się lepszym przyspieszeniem od 0 do 100 km/h (11,0 s. ) niż silnik 1,0l (14,3 s).


Małe…
Zarówno Citroen C1, jak i Toyota Aygo, są jednymi z najmniejszych modeli w segmencie. Rozstaw osi obu samochodów, wynoszący 2 340 mm (taki sam, jak w poprzedniej  generacji), jest większy tylko o 40 mm od Fiata 500. Trojaczki koncernu Volkswagena (Volkswagen up!, Skoda Citigo oraz Seat Mii) mogą się poszczycić rozstawem osi  większym o 80 mm. Krótki rozstaw przekłada się na najmniejszą długość w segmencie, mimo że trojaczki drugiej  generacji urosły: C1 o 31 mm ( 3 466 mm), a Aygo o 25 mm (3 455 mm). Fiat 500C jest dłuższy od Aygo o 91 mm, a Citigo - o 108 mm. Różnica w długości pomiędzy Aygo a C1 nie przekłada się na wymiary wewnętrzne, a jest wynikiem innego zaprojektowania zderzaków, tyłu i przodu samochodu.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Citroen C1
Toyota Aygo
Fiat 500C
Wersja   Feel (5 drz.) X-Wave (5 drz.) Lounge (3 drz.)
Długość [mm] 3 466 3 455 3 546
Szerokość [mm] 1 615 1 615 1 627
Wysokość [mm] 1 460 1 460 1 488 /td>
Rozstaw osi [mm] 2 340 2 340 2 300
Bagażnik min/max [litry] 196/780/zestaw naprawczy 168/b.d./zestaw naprawczy 182/520
Masa własna / dopuszczalna masa całkowita [kg] 840/1240 850/1240 980/b.d.
Zawieszenie przednie kolumny McPherson kolumny McPherson kolumny McPherson
Zawieszenie tylne belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 165/65 R16 (stalowe) 165/65 R16 (aluminiowe) 185/55 R15 (stalowe)
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/ bębnowe tarczowe wentylowane/ bębnowe tarczowe wentylowane/ bębnowe

Pojemność bagażnika także nie jest zachwycająca. W przypadku obu modeli to jedna z mniejszych wartości w segmencie. Przy czym ciekawostką jest, że pojemności bagażnika do wysokości tylnej półki, przy pionowym ustawieniu tylnych siedzeń, w danych technicznych obu producentów znacznie się różnią. Toyota podaje, że pojemność bagażnika w Aygo wynosi 168 l, zaś Citroen dla C1 - 196 l. Różnice w danych ciężko zrozumieć. Trudno to wytłumaczyć uwzględnieniem lub nie koła zapasowego, gdyż w obu samochodach występuje w standardzie zestaw naprawczy ogumienia, a właśnie w C1, który według danych ma „większy” bagażnik, można w wersjach bez otwieranego dachu, dokupić koło zapasowe za 300 zł. Możliwe, że wynika to z różnego sposobu zamocowania tylnej półki lub wystąpił błąd w danych, który w przyszłości zostanie skorygowany.


…ale z charakterem
Kolińskie trojaczki, a zwłaszcza Aygo,  poszły drogą wykreśloną wcześniej przez Opla Adama, oferując możliwość personalizacji auta. W przeciwieństwie do samochodów pierwszej generacji, obecne modele bardziej różnią się zewnętrznie. Wewnątrz są już do siebie podobne – mają ten sam zestaw wskaźników i elementy deski rozdzielczej.

W przypadku Aygo istnieje możliwość dopasowania wyglądu samochodu do własnego gustu. Producent przewidział 10 elementów nadwozia, które można z łatwością wymieniać, dobierając kolorystykę i wykończenie zgodnie z własnymi preferencjami. Łączny koszt czterech pakietów personalizujących, obejmujących m.in. przedni grill w kształcie X, wykończenie błotników, ozdobny panel tylnego zderzaka, okleinę dachu i zderzaków, listwę drzwiową czy elementy wnętrza (konsolę centralną, wykończenie zestawu przyrządów, nawiewy, panel wokół dźwigni zmiany biegów) wynosi 4 150 zł. Cena ta nie uwzględnia ewentualnego zakupu felg ani kołpaków w spersonalizowanym kolorze. Pakiety stylizacyjne można zakupić pojedynczo lub w całości. Czy klienci będą z nich korzystali, zobaczymy. Podobne spersonalizowane elementy w różnych kolorach oferuje Nissan w modelu Juke. Jakoś nie widać na drogach, aby nabywcy chcieli powszechnie wydawać na nie pieniądze.
W przypadku Citroena rónież istnieją spore możliwości zindywidualizowania samochodu (np. trzy kolory rozsuwanego dachu, klika kolorów obudów lusterek).

WYBRANE WYPOSAŻENIE

Citroen C1
Toyota Aygo
Fiat 500C
Wersja   Feel (5 drz.) X-Wave (5 drz.) Lounge (3 drz.)
Poduszki powietrzne czołowe / boczne / kurtynowe S/S/S S/S/S S/S/S
Poduszka kolanowa kierowcy N N S
ESP S S S /td>
Klimatyzacja manualna S S S
Klimatyzacja automatyczna 1 200 PLN 1 500 PLN 1 500 PLN
Światła do jazdy dziennej LED S S N
Reflektory przednie bi-ksenonowe N N 3 000 PLN
Radio CD/MP3/liczba głośników N/S/(4) N/S/(4) S/S/(6)
Kamera cofania 3 000 PLN S N
Elektrycznie sterowane szyby przednie / lusterka S/300 PLN S/S S/S
System bezkluczykowy N 2 100 PLN N

Małe auto, duża cena
Jak nowe trojaczki będą się sprzedawały, trudno przewidzieć. Dotychczas dużo większą popularnością cieszyła się Toyota Aygo. Sprzedaż Citroena C1 była około 4 razy mniejsza. Po uwzględnieniu różnic w wyposażeniu, ceny obu samochodów są prawie identyczne. Citroen  C1 w wersji Feel kosztuje 49 900 zł. Po odjęciu aktualnej promocji w wysokości 2 000 zł oraz dopłaty 3 000 zł za kamerę  cofania (w Toyocie Aygo jest w standardzie opisywanej wersji) otrzymujemy kwotę 50 900 zł. Jest to dokładnie tyle samo, ile kosztuje Aygo X-Wave, na zakup której nie ma żadnej promocji. Sprzedaż wersji z rozsuwanym materiałowym dachem na pewno nie będzie oszałamiająca. W tym segmencie jednym z najważniejszych czynników decydujących o zakupie jest cena. A na wysupłanie ok. 50 000 zł na samochód z najmniejszego segmentu naprawdę niewiele osób się zdecyduje.

Są to jednak na rynku jedne z najtańszych samochodów, dających namiastkę wrażeń jazdy kabrioletem. Fiat 500C jest droższy o ok. 10 000 zł. Cenowo może jedynie konkurować, także dopiero wchodzące na rynek, Renault Twingo. W najtańszej wersji z rozsuwanym dachem i 70-konnym silnikiem trzeba zapłacić za nie 41 900 zł. Wersja z silnikiem o porównywalnej mocy (0,9 TCe 90 KM) kosztuje już 49 900 zł. Ceny podstawowych wersji są niższe. Najtańsze C1 z nadwoziem 3-drzwiowym w wersji Start kosztuje od 33 700 zł (po uwzględnieniu promocji 2 000 zł). Za najtańszą Aygo, także 3-drzwiową w wersji X, należy zapłacić 33 900 zł.   


Druga generacja kolińskich trojaczków będzie miała na rynku na pewno trudniej niż poprzednicy. Konkurencja w segmencie mini znacznie się w ciągu ostatniej dekady zaostrzyła. Oprócz mocnego Fiata do głosu doszedł (modelami Volkswagen up!, Skoda Citigo i Seat Mii) koncern Volkswagen, wcześniej nie reprezentowany w tej klasie. Coraz lepsza jest też azjatycka konkurencja w postaci Hyunday’a i10 i Kii Picanto.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane