/  / Citroen C-Elysee – auto na trudne czasy

TEST | Citroen C-Elysee – auto na trudne czasy

Citroen C-Elysee 2015
© IBRM Samar
Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015Citroen C-Elysee 2015

Szukanie oszczędności stało się obecnie powszechnym zjawiskiem, dotykającym również rynek motoryzacyjny. W odpowiedzi na „trudne czasy” niektórzy producenci samochodów oferują tańsze modele, często określane jako „budżetowe”. Jednym z nich, jest francuski Citroen C-Elysee.

Na pierwszy rzut oka auto zbytnio się nie wyróżnia. Nadwozie pozbawione jest stylistycznych szaleństw, a jego linia jest prosta i poprawna. Za sprawą dużych połaci blachy na drzwiach i nadkolach sprawia nawet wrażenie nieco ociężałego. Należy jednak pamiętać, że auto nie powstało po to, by zachwycać swoim wyglądem. Jego głównym zadaniem jest przekazanie maksimum praktyczności przy jak najniższej cenie zakupu. Kierowani takimi założeniami inżynierowie zbudowali sedana długiego na 4,43 m, wysokiego na 1,47 m o rozstawie osi równym 2,65 m. Przy takich wymiarach C-Elysee nie tylko punktuje swoich największych rywali – Skodę Rapid, Seata Toledo, czy Kię Rio Sedan, ale i niejednego kompakta, co jest szczególnie odczuwalne we wnętrzu pojazdu. Samochód jest przestronny oferując kierowcy i pasażerom sporo miejsca, nawet tym podróżującym na tylnej kanapie i o słusznych wymiarach. Bagażnik o regularnych kształtach również jest pojemny (506 l), należy jednak pamiętać o zawiasach, które wnikają głęboko do bagażnika obniżając jego atrakcyjność.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Citroen C-Elysee
Skoda Rapid
Kia Rio sedan
Wersja   More Life Active MAX M
Cena bazowa wersji [PLN] 45 900 51 050 45 990
Długość [mm] 4427 4483 4370
Szerokość [mm] 1748 1706 1720
Wysokość [mm] 1466 1461 1455
Rozstaw osi [mm] 2652 2602 2570
Bagażnik min/max [litry] 506/b.d. 550/1490 400/b.d.
Masa własna/DMC [kg] 1090/1524 1080/1615 1079/1600
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył Belka skrętna Belka skrętna Belka skrętna
Rozmiar kół/opon 185/65 R15 185/60 R15 185/65 R15
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/bębnowe tarczowe wentylowane/tarczowe

We wnętrzu rażą nieco wszechobecne twarde plastiki. Jednak pamiętając o roli tego typu samochodu, który ma tanio i wygodnie wozić pasażerów, można zrozumieć fakt, że niska cena zakupu wynika m.in. z zastosowania takich a nie innych materiałów wykończeniowych. Zatem tego się nie czepiamy. Jednak braku poręczności we wnętrzu już tak. Przykładem jest kierownica regulowana tylko w pionie, która utrudnia zajęcie wygodnej pozycji, a także nieintuicyjna obsługa radia. W szczególności ustawianie głośności, które nie odbywa się za pomocą pokrętła umieszczonego centralnie pod wyświetlaczem, a za sprawą przycisków bocznych, które nie znajdują się obok siebie. Pozytywne wrażenie sprawia natomiast gruba i dobrze leżąca w dłoniach kierownica. Do otwierania szyb z konsoli centralnej można się dość szybko przyzwyczaić.


Silnik i prowadzenie
Auto prowadzi się dobrze. Zawieszenie jest wręcz idealnie zestrojone na polskie drogi, ładnie wybierając wszelkie nierówności. Co prawda wydaje się dość miękkie, ale nie na tyle, żeby autem bujało podczas jazdy. Pod tym względem C-Elysee nie można niczego zarzucić. Jedyne co przyprawia o ból głowy to słabo wyciszone wnętrze. W samochodzie jest cicho do prędkości 100-110 km/h, jednak już powyżej tych wartości robi się nieprzyjemnie głośno, słychać że silnik pracuje z większym wysiłkiem. Mimo wszystko wolnossąca jednostka 1.6 o mocy 115 KM (150 Nm), sprzężona z 5-biegową manualną przekładnią sprawia pozytywne wrażenie. Nie jest też zbyt paliwożerna, spalając podczas jazd testowych średnio 7,4 l benzyny. To o 1 litr więcej niż podaje producent.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Citroen C-Elysse
Skoda Rapid
Kia Rio sedan
Wersja   More Life Active Max M
Cena bazowa wersji [PLN] 45 900 51 050 45 990
Budowa silnika/paliwo Benzynowy z wtryskiem wielopunktowym, R4 16V Benzynowy turbo z bezpośrednim wtryskiem, R4 16V Benzynowy z wtryskiem wielopunktowym, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1616 1197 1984
Moc [KM/obr./min] 115/6050  90/4400 109/6300
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 150/4000 160/1400-3500 137/4200
Skrzynia biegów 5-stopniowa, manualna 5-stopniowa, manualna 6-stopniowa, manualna
Napęd przód przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 188 186 187
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 10,3 11,3 11,4
Spalanie miasto [l/100km] 8,7 5,9 7,2
Spalanie trasa [l/100km] 5,0 3,9 4,5
Spalanie średnie [l/100km] 6,4 4,6 5,5

Wyposażenie
Citroen C-Elysee dostępny jest w Polsce w czterech wersjach wyposażenia: Attraction, Seduction, More Life (testowany egzemplarz) oraz najbogatsza Exclusive, a ceny modelu w podstawowej specyfikacji zaczynają się od 39 900 PLN. Brzmi zachęcająco, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę wymiary auta. Jednak za tą cenę otrzymamy auto bez klimatyzacji i radia, które nie są oferowane nawet za dopłatą. Wspomniane elementy dostępne są dopiero od następnego poziomu wyposażenia z kilkoma dodatkami w postaci elektrycznie regulowanych i podgrzewanych lusterek, przednich świateł przeciwmgielnych oraz tempomatu. Prezentowany egzemplarz w wersji More Life kosztuje 45 900 PLN i oprócz wymienionych elementów wyposażony jest standardowo m.in. w czujniki parkowania (tył), gniazdo USB czy zestaw głośnomówiący Bluetooth.


Podsumowanie
Citroen C-Elysee może nie zwraca na siebie uwagi, jednak nie wygląda też jak samochód klasy „budżet”. Może okazać się ciekawym wyborem dla kogoś, kto waha się pomiędzy zakupem kilkuletniej „używki”, a nowego samochodu, który oferuje sporo miejsca. Tym bardziej, gdy ten ostatni jest objęty gwarancją producenta przez 2 lata, bez limitu kilometrów, z możliwością przedłużenia ochrony o kolejne 6 lat.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane