/  / Ciężarówka vs. superauto

Ciężarówka vs. superauto

Volvo Trucks|
null
© Volvo Trucks
null

Ważące osiem ton ciężarowe Volvo FH przeciw jednemu z najszybszych samochodów świata – Koenigsegg One:1. Który pojazd wygra to niecodzienne starcie?

W nowym filmie "Volvo Trucks vs Koenigsegg" swój test przechodzi opracowana przez Volvo Trucks skrzynia biegów I-Shift Dual Clutch. Ciężarówka Volvo FH staje w szranki z nie byle kim. To sam Koenigsegg One:1, który pod maską ma tyle koni mechanicznych, ile sam waży (1360).

Aby w miarę wyrównać szanse, ciężarówka ma do pokonania tylko jedno okrążenie toru, podczas gdy Koenigsegg – dwa. Mimo to wynik starcia jest nadal trudny do przewidzenia.

Celem wyścigu jest poddanie nowej skrzyni biegów I-Shift Dual Cluch decydującej próbie. "I-Shift Dual Clutch jest wyposażone w podwójne sprzęgło (rozwiązanie unikatowe w segmencie samochodów ciężarowych o dużej ładowności). Ale od dłuższego czasu podobna technologia jest stosowana w samochodach sportowych. I właśnie dlatego wyzwanie to było tak ekscytujące - podkreśla Jeff Bird, dyrektor ds. testów prasowych w Volvo Trucks.


Podobieństwa między Volvo FH z I-Shift Dual Clutch i samochodami sportowymi dotyczą m.in. właściwości jezdnych, wynikających z płynnej zmiany biegów. Zweryfikuje to położony w południowej Szwecji tor wyścigowy Knutstorp – znany z dużej różnicy wzniesień i trudnych zakrętów.

"Miejsce może wydawać się nietypowe dla samochodu ciężarowego, ale tak naprawdę ze względu na podwójne sprzęgło I-Shift Dual Clutch najlepiej sprawdza się właśnie w warunkach wymagających częstej zmiany biegów. Jej płynność działania znacząco polepsza właściwości jezdne - dodaje Bird.

Za kierownicą 8-tonowego olbrzyma zasiadł doświadczony kierowca wyścigowy Tiff Needell. Nie zdradzając wyniku, Tiff – który nigdy przedtem nie prowadził ciężarówki – przyznaje, że był pod ogromnym wrażeniem osiągów Volvo FH.

"I-Shift Dual Clutch jest doprawdy niesamowita. Jest to zauważalne zwłaszcza na podjazdach: wóz nie poddaje się wzniesieniu, tylko płynnie je pokonuje, a zmiany biegów są niewyczuwalne. A gdy hamujesz, niższe biegi wchodzą gładko i komfortowo. Ten samochód ma zdecydowanie sportowe serce - opisuje Needell.

Nową skrzynię biegów Volvo Trucks wprowadzono na europejskie rynki w czerwcu. Jest dostępna na wszystkich rynkach oferujących Volvo FH z silnikami D13 Euro 6 o mocy 460, 500 lub 540 KM.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane