/  / Ciemna strona klimatyzacji

Ciemna strona klimatyzacji

Flotis.pl|
null
null

Klimatyzacja w samochodzie to dla wielu obiekt pożądania. Latem daje przyjemny chłód i podnosi komfort podróżowania. Ta idylla może jednak mieć swój przykry finał.

Klimatyzacja nie jest niezniszczalna i może paść ofiarą awarii, której sprawcą będzie… nieświadomy właściciel. Koniec lata to czas rozliczeń. W jakim stanie kończy je Twoja „klima”?

Kierowcy na ogół wiedzą, że trzeba dbać o układ hamulcowy pojazdu czy sprawnie działające światła. Do listy zadań powinni też włączyć troskę o klimatyzację. Jej posiadanie to nie tylko wygoda, ale także nowe obowiązki, którym lepiej sprostać – dla dobra zdrowia i kieszeni.

Rachunek za epokę lodowcową
Na początek test. Czy latem ustawiałeś klimatyzację na jak najniższą temperaturę? Jeśli tak, to był to nie najlepszy wybór: trudno w upalny dzień oprzeć się pokusie podróżowanie w chłodzie. Jednak warto pamiętać, że duża różnica temperatur to prosta recepta na przeziębienie.

Dlatego lepiej unikać stwarzania w środku auta „epoki lodowcowej”. Kilka stopni Celsjusza mniej powinno wystarczyć, aby uchronić się od przykrych konsekwencji, a z drugiej strony cieszyć przyjemną podróżą.

Nie można przy tym zapomnieć, że uwagi wymaga techniczna strona działania klimatyzacji, nawet jeśli lato już za nami.

Raz w roku to może być za mało
Klimatyzację tworzy w zasadzie układ kilku urządzeń: skraplacz (pełniący rolę chłodnicy klimatyzacji), zawór rozprężony, parownik oraz filtr. Zasada jej działania jest dosyć prosta: klimatyzacja schładza ciepłe powietrze i oddaje je z powrotem do samochodu.

Z punktu widzenia przeciętnego użytkownika ważna jest jedna rzecz: aby regularnie weryfikować, na ile klimatyzacja spełnia swoją rolę. Taka kontrola należy się jej nie tylko przed rozpoczęciem wakacji, ale także po ich zakończeniu. W końcu to w lecie klimatyzacja jest najbardziej eksploatowana.

"Przyjmuje się, że klimatyzacja powinna co najmniej raz w roku być poddana przeglądowi i niezbędnym pracom serwisowym (np. wymianie filtra) - mówi Dawid Nowicki z Flotis.pl.

Warto tutaj zaznaczyć, że w przypadku korzystania z pojazdu w dużych miastach zaleca się przeprowadzanie tych czynności dwukrotnie w ciągu roku: przed nadejściem lata i przed nadejściem jesieni.

"Zdajemy sobie sprawę, że w przypadku posiadania nawet kilku aut firmowych pamiętanie o każdym terminie nie należy do łatwych. Dlatego z myślą o administratorach flot wprowadza się do systemów monitoringu GPS funkcję przypominania. Dzięki niej fleet-managerzy otrzymują swoiste alerty np. o zbliżającym się terminie wygaśnięcia przeglądu technicznego, co znacznie ułatwia pracę - tłumaczy Nowicki.

Sekret sprytnego kierowcy
Koniec wakacji jest zatem dobrą porą, aby oddać samochód w ręce specjalistów. Wiele serwisów oferuje swoje usługi taniej niż było to w szczycie sezonu.

Oczyszczona klimatyzacja to podstawa, ponieważ w brudnych urządzeniach mogą rozwijać się groźne dla zdrowia drobnoustroje i grzyby. Nikt nie chce zaczynać jesieni od przykrych infekcji, a o to będzie coraz łatwiej.

Troska o klimatyzację na progu zimy to także przejaw sprytu. Choć nie wszyscy o tym wiedzą, klimatyzację można wykorzystywać także w zimie. W tym okresie można wykorzystać ją do osuszania zaparowanych szyb, co pozwoli przywrócić odpowiednią wilgotność powietrza.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane