/  / BMW X6 M50d - wojna z prawami fizyki

PREZENTACJA | BMW X6 M50d - wojna z prawami fizyki

BMW X6 M50d - 2015
© IBRM Samar
BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015BMW X6 M50d - 2015

Marka M od lat pracowała na swoją pozycję tworząc genialne modele, jak np. M3, M5 czy 1M. Czy SUV X6 M50d o irracjonalnym i zupełnie niesportowym nadwoziu godnie reprezentuje szanowaną przez miłośników motosportu sygnaturę BMW M GmbH?

Na widok oznaczenia X6 M50d, do głowy przychodzi myśl, że jest to kolejny samochód z literką M naklejoną przez właściciela. Błąd - to jednak oryginalne dzieło BMW. Tworząc je inżynierowie zakpili sobie z praw obowiązujących przy projektowaniu sportowych samochodów ze znaczkiem M i zrobili prawie wszystko odwrotnie niż zwykle.

Do tej pory kluczowymi elementami sportowego samochodu  były: niewielka masa własna, obniżony środek ciężkości, jak najbardziej opływowe nadwozie i przede wszystkim mocny, benzynowy  silnik. Tym razem, aby zaspokoić potrzeby coraz bardziej wymagającego rynku inżynierowie BMW poszli na wojnę z prawami fizyki. Na bazie miejskiego SUV-a o gabarytach małego słonia stworzyli samochód, który osiągami może zawstydzić niejedno małe coupe. BMW ma 4909 mm długości, 1983 mm szerokości i 1702 mm wysokości, a do prędkości 100 km/h rozpędza się w 5,2 s. Tradycyjne BMW X6 z trzylitrowym dieslem ma 258KM albo 313KM, lecz jest to trochę za mało, aby zasłużyć na znaczek M, tym bardziej że masa własna pojazdu wynosi 2185 kg.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

BMW X6 M50d
Porsche Cayenne II S
Wersja SUV Coupe-5d
SUV-5d
Cena bazowa wersji [PLN] 428 500 414 954
Długość [mm] 4909 4855
Szerokość [mm] 1989 1939
Wysokość [mm] 1702 1705
Rozstaw osi [mm] 2933 2895
Bagażnik min/max [litry] 580/1525 618/1780
Masa własna/DMC [kg] 2185/2900 2215/2955
Zawieszenie przód wielowahaczowe wielowahaczowe
Zawieszenie tył wielowahaczowe
wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 285/45 R19 255/55 R18
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

X6 M dostało jeden z najmocniejszych na rynku sześciocylindrowych silników diesla, o mocy 381KM i momencie 740Nm. Tak wysoka wartość uzyskana jest dzięki zastosowaniu aż 3 turbosprężarek. Co zadziwiające, według producenta spalanie w mieście wynosi 7,2 l natomiast na trasie 6,3 l. Auto wyposażone jest w dynamiczną kontrolę amortyzatorów, które mogą pracować w trzech trybach: Comfort, Sport i Sport+. W trybach sportowych amortyzatory są automatycznie sztywniejsze i dostosowane do sportowej jazdy. W trybie Sport+ aktywowany jest dodatkowo tryb dynamicznej kontroli trakcji (DTC), który pozwala kierowcom o sportowych ambicjach na kontrolowane poślizgi.

Dlaczego akurat SUV?

Gdy już pogodzimy się z faktem, że istnieje coś takiego jak szybki  SUV z oznaczaniem M50d, jesteśmy w stanie dostrzec elementy wcześniej niespotykane w miejskich wyścigówkach. W X6 kierowca siedzi naprawdę wysoko. Jest to bardzo przydatne w czasie codziennej jazdy przez miasto jak i podczas szukania miejsca do parkowania. Bagażnik ma pojemność 580 l, co jest imponująca wartością. Wielkość i wypuklenia nadwozia dają poczucie bezpieczeństwa. I to chyba wszystkie plusy zmieniania SUV-a w wyścigówkę. Elementów które mogą przeszkadzać w codziennej jeździe jest znacznie więcej. Samochód zajmuje prawie dwa miejsca parkingowe, więc parkowanie nim, mimo dobrej widoczności i szeregu kamer, jest wyzwaniem. Umieszczenie zakupów w bagażniku wymaga małej gimnastyki, ponieważ próg załadunkowy umieszczony został bardzo wysoko. Trzeba pamiętać, że rozpędzenie tego samochodu jest tak samo łatwe jak rozpędzenie dobrego samochodu sportowego, jednak przy masie przekraczającej 2 tony zatrzymanie nie jest już tak sprawne. Dzielność terenowa X6 kończy się na możliwości wjechania na wyższy niż przeciętny krawężnik. Jedynym elementem który łączy X6 z samochodem terenowym jest napęd na cztery koła.


X6 znowu pierwsze

Jak się okazuje X6 jest nie tylko prekursorem w dziedzinie SUV-ów o nadwoziu coupe. Wielka maszyna jest także pierwszym seryjnie produkowanym sportowym samochodem z tak mocnym 6-cylindrowym silnikiem diesla. Biorąc pod uwagę fakt, że nowy rodzaj nadwozia zaprezentowany przez X6 był rynkowym hitem, trzeba się przygotować na to, że sportowe diesle w najbliższym czasie będą się cieszyły dużą popularnością. Obecnie samochodem, który swoimi osiągami dorównuje X6 M50d jest Porsche Cayenne II  S diesel. Porsche napędzane jest silnikiem diesla o pojemności 4,1 l i mocy 385 KM, trzeba jednak pamiętać, że jest to jednostka 8-cylindrowa. W przeciwieństwie do X6, Porsche charakteryzuje się dobrymi właściwościami terenowymi. Co ciekawe, Cayenne jest tańsze od BMW o ponad 13 000zł.

Co dostajemy w standardzie?


Sylwetka auta budzi wiele zastrzeżeń, ale jest bardzo oryginalna, natomiast w środku panuje znana z wielu modeli BMW harmonia nowoczesności, tradycji i elegancji. Ciężko znaleźć w kabinie element, który budziłby zastrzeżenia związane z jakością wykonania. We wszystkich wersjach znajduje się: skórzana tapicerka, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, samoczynnie ściemniające się lusterko wsteczne oraz pakiet bezpieczeństwa Driving Assistant. Funkcjonalność zwiększa dzielone w proporcji 40:20:40 oparcie tylnej kanapy, pozwalające powiększyć bagażnik ze standardowych 580 l do 1525 l.

Jak przystało na samochód tej klasy BMW dysponuje bogatym wyposażeniem standardowym: bi-ksenonowe lampy główne, 19-calowe aluminiowe koła, automatyczne sterowanie otwieraniem i zamykaniem klapy bagażnika i 8-stopniowa automatyczna sportowa skrzynia biegów Steptronic z łopatkami do ręcznej zmiany biegów pod kierownicą.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

BMW X6 M50d
Porsche Cayenne II S
Wersja SUV Coupe-5d SUV-5d
Cena bazowa wersji [PLN] 428 500 414 954
Budowa silnika/paliwo Diesel, R6 24V Common-Rail, 3x turbo Diesel, V8 32V Common-Rail, 2x turbo
Pojemność silnika [cm3] 2993 4134
Moc [KM/obr./min] 381/4000 385/3750
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 740/2000-3000 850/2000-2750
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna 8-biegowa automatyczna
Napęd 4x4 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 5,2 5,4
Prędkość maksymalna [km/h] 250 252
Spalanie miasto [l/100km] 7,2 10
Spalanie trasa [l/100km] 6,3 7
Spalanie średnie [l/100km] 6,6 8

Największa zaleta

Dla klientów preferujących mniej kontrowersyjne rozwiązania BMW przygotowało jeszcze dwa modele z tym samym silnikiem. X5 o oznaczeniu M50d i klasyczną limuzynę serii 5 o oznaczeniu M550d. Są to bardzo ładne i nowoczesne samochody, które posiadają bardziej racjonalne propozycje. Trzeba pamiętać, że dla klienta kupującego sportowy samochód priorytetem nie jest pojemność bagażnika czy ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy. Od takiego samochodu wymaga się, aby był oryginalny i nie pozwalał przechodzić koło niego obojętnie. W tej kwestii X6 sprawdza się doskonale. Absurdalnie wysoko zawieszony samochód coupe, z wielkimi felgami i olbrzymimi wlotami powietrza robi wrażenie. BMW jest szerokie, muskularne i dynamiczne i to jest jego największa zaleta. Przednie reflektory razem z atrapą chłodnicy zaprojektowane są w taki sposób, jakby chciały powiedzieć kierowcy jadącemu z przodu, aby zjechał na prawy pas, bo w przeciwnym wypadku zostanie wciągnięty razem z powietrzem.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane