/  / BMW X3 i X4. SUV - Kwintesencja kobiecości

PREZENTACJA | BMW X3 i X4. SUV - Kwintesencja kobiecości

BMW X3 - 2014
© IBRM Samar
BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X3 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014BMW X4 - 2014

Samochodami kobiecymi zwykło się nazywać auta miejskie, jako że przedstawicielkom płci pięknej, z reguły drobniejszym od mężczyzn, łatwiej się do nich zmieścić. Dzisiaj ta seksistowska nomenklatura powoli wychodzi z użycia. Gdyby jednak przyszło do określania rodzaju pojazdu preferowanego przez kobiety, prawdopodobnie w większości wypadków wybór padłby na SUV-a. Na przykład BMW X3 lub X4.

Choć pierwotnie określenie SUV (Sport Utility Vehicle) oznaczało pojazd o dużych zdolnościach jazdy w terenie, to dzisiaj jest synonimem samochodu jedynie wyglądem przypominającego terenówkę. I chociaż poszczególni producenci w mniej lub bardziej stanowczy sposób zapewniają o terenowym rodowodzie swoich bulwarówek, to niskoprofilowe opony oraz drogocenne felgi skutecznie zniechęcają ich właścicieli do babrania się w błocie.  Zresztą, w większości przypadków nie ma takiej potrzeby- drogi są coraz lepsze, a podłoga w garażu podziemnym czy parking przed centrum handlowym wykonane są z twardych materiałów.  Dlatego właśnie wiele osób zadaje pytanie: po co komu w takim razie SUV? Cóż, po tym, jak każdy kolejny argument użytkownika tego typu pojazdu upada, zmuszony jest on (lub ona) przyznać: „bo mi się podoba!”. Oczywiście, na korzyść SUV-a świadczy argument o bezpieczeństwie, ponieważ siedząc wyżej jesteśmy lepiej chronieni, przypomina on jednak ten uzasadniający spożycie czekolady ze względu na rzekomo wysoką zawartość magnezu... Dlatego porzucając hipokryzję coraz częściej w aspekcie aut osobowych przypominających terenowe mówi się nie o „SUV-ach”, a „crossoverach”, czyli autach łączących cechy wyglądu samochodów z różnych segmentów. W tym wypadku projektanci mają całkowitą wolność w tworzeniu tego, co spodoba się potencjalnemu nabywcy. Celem do osiągnięcia jest jego satysfakcja, a nie możliwość pokonywania metrowych brodów, bagien czy wydm.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

BMW X3
BMW X4
Wersja xDrive20d xDrive30d
Długość [mm] 4 657 4 671
Szerokość [mm] 1 881 1 881
Wysokość [mm] 1 678 1 624
Rozstaw osi [mm] 2 810 2 810
Prześwit [mm] 212 204
Bagażnik min/max [litry] 550 / 1 600 500 / 1 400
Masa własna/ dopuszczalna masa całkowita [kg] 1 725 / 2 400 1 820 / 2 410
Rozmiar kół/opon 225/60 R17 225/60 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane

A jak sprawa się w ma w przypadku BMW X3 oraz X4? Cóż, jeśli chodzi o X3 kwestia wydaje się jasna. Klasyczne nadwozie samochodu terenowego, przypominające kombi o krótkim zwisie tylnym, wyższym zawieszeniu i masywnej masce. Komplikacje wprowadza konieczność oceny wyglądu X4. Choć  dzisiaj kształt tylnej części jego nadwozia jest równie oczywisty jak czerwone skarpetki, to podobnie jak one, dawniej budził pewną konsternację. Gdy na drogach debiutowało X6, pionier segmentu, często dało się słyszeć pytanie: ale po co? Obecnie większość osób doszła już do jedynej słusznej odpowiedzi, która brzmi: bo tak. Nie dziwi już nazwa SUV coupe, podobnie jak nie dziwi nazywanie sedana segmentu B limuzyną. Opadająca za zagłówkami linia dachu przyjęła się na tyle, że oprócz dwóch modeli BMW o takiej stylistyce, wkrótce na rynek trafi Mercedes, który idealnie ten wzorzec kopiuje.

Jeżeli z zewnątrz oba pojazdy różnią się tyłem, co dla jednych stanowić będzie różnicę potężną, dla innych zaś kosmetyczną, to w środku odmienności między tymi dwoma modelami dostrzec jeszcze trudniej. Deska rozdzielcza to klasyka BMW. Konserwatywne kształty, delikatnie odwrócona w stronę kierowcy konsola centralna z wyświetlaczem multimedialnym, okrągłe zegary na tablicy przyrządów. W dwóch słowach: zestaw obowiązkowy. Jedni go lubią, inni nie, ale nie można odmówić mu funkcjonalności. Jest również, dzięki swojej odporności na zmieniające się mody, ponadczasowy.

Bez przesadnego kadzenia powiedzieć można śmiało, że wszystkie jednostki montowane w samochodach BMW zapewniają im wystarczające osiągi. Określenie „wystarczające” jest oczywiście względne. Uznać jednak należy obiektywnie, iż 8 sekund do setki w SUV-ie gabarytów X3 to dobry wynik. Takim przyspieszeniem dysponowała „X-trójka” o oznaczeniu 20d i mocy 190KM, która trafiła do naszej redakcji.

W silnik wysokoprężny wyposażona była również udostępniona nam „X-czwórka” i także dysponowała ośmiobiegowym automatem. Jednak w tym wypadku pojemność silnika wynosiła nie dwa, a trzy litry, a moc wzrosła do 258KM. Taki, nie bójmy się słów, prawie dwutonowy klocek przyspieszał do setki w około 6 sekund, a prędkość maksymalna wynosiła prawie 240km/h.

Oba auta wyposażono w napęd xDrive, czyli mówiąc ogólnie inteligentny napęd 4x4. Działa on bardzo sprawnie, w ułamku sekundy wykrywając uślizgi poszczególnych kół i przekazując moment na te, które mają przyczepność. Ten element terenowego wizerunku doskonale przyda się również w mieście, na mokrym bądź zaśnieżonym asfalcie, co stanowi kolejny argument za kupnem SUV-a.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

BMW X3
BMW X4
Wersja xDrive20d xDrive30d
Cena bazowej wersji [PLN] 179 377 253 800
Budowa silnika/paliwo Diesel, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy Diesel, 6-cyl., rzędowy, 24-zaworowy
Pojemność silnika [cm3] 1995 2993
Moc maksymalna [kW(KM)/obr./min] 140 (190) / 4000 190 (258) / 4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 350 / 1750-2500 560 / 2000-2750
Skrzynia biegów 8-biegowa Steptronic 8-biegowa Steptronic
Koła napędzane 4x4 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h [s.] 8,1 5,8
Prędkość maksymalna [km/h] 210 234
Spalanie miasto [l/100km] 5,4 6,2
Spalanie trasa [l/100km] 4,8 5,4
Spalanie średnie [l/100km] 5,0 5,7
Emisja CO2 [g/km] 131 149

Dawniej przymiotnik „kobiecy” nie wróżył w motoryzacji niczego dobrego. Oznaczał zazwyczaj mały samochód o mizernych osiągach i cukierkowatym wyglądzie. Dzisiaj to się zmieniło, podobnie zresztą jak rozumienie słowa równouprawnienie. Nie oznacza ono, że kobiety mają dorównywać mężczyznom, lecz że ich szanse w równoprawnym uczestniczeniu we wszystkich aspektach życia mają być takie same, jak szanse mężczyzn. SUV czy crossover stanowi zatem doskonały przykład równouprawnienia na drodze, wyrównując szanse z natury słabszych (fizycznie) kobiet w starciu z mężczyznami.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane